Aass ipa

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg fant denne for første gang i dag, og måtte jo kjøpe noen bokser. Lilla boks, i likhet med Hansa sin. Jeg synes jo Hansa sin er en helt ok til industriøl å være, så tenkte vel at denne ville være i samme gate. Men så skuffet kan man altså bli. Dette smaker dårligere enn noen av mine verste brygg; beskt og surt.
Jeg er ikke en fyr som vil arrestere eller henge ut noen for slett arbeid, og mulig ganen min er ute å kjøre, men dette synes jeg var overraskende svakt.
Noen andre som har smakt som har noen innspill?
 
Litt off-topic, men har akkurat avnytt en Aas Premium fra 2013, og det er i hvert fall et klasseøl.
 
Hvorfor skal man ikke henge ut, når det ikke holder mål til å henge innne? Som deg ville jeg prøve Aass Am. Hvete i dag. Reinspikka filtrert industripils. Skulle greit drukket den opp, men ble forbanna for å bli lurt å tømte den ut. Ikke så diplomatisk som deg Jørn, for meg er dette et forbaska drittbryggeri som ikke evner eller ønsker å fylle boksene med det som står utenpå. Styr klar!
 
Smakte også hveten du nevner, Hans Einar, og det var også langt under pari. Virket filtrert og ei heller med smak av verken hvete eller Amerika.
Nei, hvorfor ikke henge ut - si det? Er vel ikke skrudd sammen slik. :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Helt enig med trådstarter. Jeg fant Aass IPA og tenkte jeg skulle prøve. Tok også med IPA fra Hansa som gikk først. Den er OK, men Aass IPA er helt flat. Ingen spenning i den. Og tenker jeg på IPAen dom jeg har brygget selv i www.Samvirkebryggeriet.no så er dette hent krise. Man ervig vant til en fruktig humlerikt brygg, men Aass IPA er helt krise. Tipper den blir trukket fra markedet passe raskt.
 
Smaken er som baken? Jeg synes Hansa IPA er "helt ok" hvis man tenker på det som en kreativt humlet lager. Derimot likte jeg Aass sin variant mye bedre og har tenkt at dette er mye nærmere slik IPA skal smake. Malten var litt vel tynn, men humlinga synes jeg var overraskende bra. Fin bitterhet og ikke bare blomster og frukt slik Hansa sin.
 
Hansa Spesial IPA Extra er ok. De andre heller mer mot Pale Ale, og noen heller slett ikke mot noenting som jeg gjenkjenner.
 
Hva med Mack ipa? Jeg fikk en i julesokken. Hva synes dere om den?

Jeg tror de fleste som kjenner godt til IPA som øltype styrer unna Mack sin versjon etter å ha prøvd den en gang (med mindre man ønsker å kjøpe dyr «pils»). Nå vet jeg ikke om bryggeriet har endret oppskrift siden sist jeg smakte, men... Det finnes vel også en egen tråd som omhandler Macks såkalte IPA og Witbier; relativt entydig respons der, om jeg ikke husker feil.
 
Aass Pale Ale er brukbar, men IPAen var heilt klårt ein nedtur. Beskt utan snev av aromahumle. Segmentet butikk-IPA er overmodent for noko kraftigare, for Hansa IPA er trass alt berre ein god pale ale.
 
Jeg synes det meste fra Aass er helt forferdelige greier. Og den IPA'en, det må være noe av det verste her til lands. Hans IPA'en er iallefall noe som ligner en svak pale ale, om ikke annet.
 
Aass Pale Ale er brukbar, men IPAen var heilt klårt ein nedtur. Beskt utan snev av aromahumle. Segmentet butikk-IPA er overmodent for noko kraftigare, for Hansa IPA er trass alt berre ein god pale ale.
Klarer du å lage en god IPA ikke over 4.7% ABV @amatøren ? Titter gjerne på oppskrift, kunne tenkt meg å brygge lav ABV IPA.
 
.....Er vel heller ikke mange i målgruppa for denne som er innom her?
Bedre om de kalte den LAIPLAB (Low Alcohol Ipa-Like Beer),
eventuellt ''Greit Øl Med Høy Bitterhet For De Uerfarne''? :D

edit: ..La den være, folk gjør sine egne erfaringer. Noen liker den. Andre drikker CocaCola.....
edit2: Ifølge Beersmith og BJCP skal Engelsk IPA ha en bitterhet på 40-60 IBU (Tinseth). You do the math.
 
Sist redigert:
100 % enig med TS; nesten piniling elendig...
@Frode Granli : Synes også Mack IPA var elendig... gjelder faktisk alt "spesial" Mack... tror porteren var minst fæl.
 
Jeg synes det meste fra Aass er helt forferdelige greier. Og den IPA'en, det må være noe av det verste her til lands. Hans IPA'en er iallefall noe som ligner en svak pale ale, om ikke annet.
Helt forferdelig? Hvis du har noen flasker Aas Premium liggende, overtar jeg gladelig disse. For øvrig syns jeg Aas leverer noe av de beste produktene i kategorien industriøl, selv om de helt riktig også har noen mislykkede brygg på samvittigheten.
 
Helt forferdelig? Hvis du har noen flasker Aas Premium liggende, overtar jeg gladelig disse. For øvrig syns jeg Aas leverer noe av de beste produktene i kategorien industriøl, selv om de helt riktig også har noen mislykkede brygg på samvittigheten.

+1

Og ikke glem bock-ølet til Aass! :D
 
Tilbake
Topp