ABV formler

Kan noen komme med noen formler for utregning av Alkoholprosenten? OG - SG (FG) x ? = FG
Jeg er ute etter hva du skal gange med i denne formelen.
 
Lettere å glemme det som står foran komma, altså blir det slik:
OG 50, FG 10:
(50-10)/7,6 = 5,23

Ellers så er det tallet 131,25 du leter etter...
 
Jeg ønsker å bruke den formelen som dere proffer bruker. Og det er vel x 7,6
Nå er det vel et fåtall her inne som er proffer når det gjelder ølbrygging.
Stort sett er vi glade amatører, men mange er nok nerder :D

Formelen ABV=(OG - FG)/7,6 gir vel tilnærmet samme verdier som ABV = (OG - FG) * 131,25
Begge disse er forenklinger og fungerer fint med relativt lav OG.

Blir OG veldig høy, la os si over 1.100, gir de forenklede formlene større og større avvik fra faktisk ABV.
Denne formelen gir mer presise verdier for ABV.
ABV =(76.08 * (OG - FG) / (1.775 - OG)) * (FG / 0.794)

Den siste kalles av og til for den alternative eller avanserte. De to først kalles for standard.
Man kan ofte velge mellom standard eller alternativ i ulike bryggeprogram.
Den avanserte er nøyaktig også på lav OG, så jeg bruker alltid den uansett.

Bakgrunnstoff: https://www.brewersfriend.com/2011/06/16/alcohol-by-volume-calculator-updated/
 
Nå er det vel et fåtall her inne som er proffer når det gjelder ølbrygging.
Stort sett er vi glade amatører, men mange er nok nerder :D

Formelen ABV=(OG - FG)/7,6 gir vel tilnærmet samme verdier som ABV = (OG - FG) * 131,25
Begge disse er forenklinger og fungerer fint med relativt lav OG.

Blir OG veldig høy, la os si over 1.100, gir de forenklede formlene større og større avvik fra faktisk ABV.
Denne formelen gir mer presise verdier for ABV.
ABV =(76.08 * (OG - FG) / (1.775 - OG)) * (FG / 0.794)

Den siste kalles av og til for den alternative eller avanserte. De to først kalles for standard.
Man kan ofte velge mellom standard eller alternativ i ulike bryggeprogram.
Den avanserte er nøyaktig også på lav OG, så jeg bruker alltid den uansett.

Bakgrunnstoff: https://www.brewersfriend.com/2011/06/16/alcohol-by-volume-calculator-updated/
Sånne svar som dett er jeg glad i for da lærer jeg som er amatør litt mer om emnet. Men hva om jeg målte OG på 28 grader da? Og hydrometeret er kalibrert på 20 grader? (Noe som jeg gjorde. Mitt aller første extraktbrygg)
 
Sånne svar som dett er jeg glad i for da lærer jeg som er amatør litt mer om emnet. Men hva om jeg målte OG på 28 grader da? Og hydrometeret er kalibrert på 20 grader? (Noe som jeg gjorde. Mitt aller første extraktbrygg)
 
Tilbake
Topp