Aceton/Fusel

Hei,
Mitt nest siste brygg måtte helles ut pga veldig høy aceton/fusel- dannelse. Dette kom nok av at kjølern sto for nært temperaturmåleren og som følge av dette endte opp med å pitche gjæra på 28 grader.

Det siste brygget, var en litt oppskallert lucky jack- clone med en OG på 1.054. Satte gjærstarter (WLP 001 - california) etter Mr. Malty- kalkulatoren, så det skal være nok gjærceller. Her var jeg også svært påpasselig med desinfeksjon, og pitcet gjæra på rundt 15 grader. 2 første dagene gjæret den på 17 grader (i rommet) for så å gjære på 19 grader. Prøvesmakte dag 3-4 og da smakte d fortreffelig.
MEN nå på dag 7 skulle jeg tørrgjære og en sylskarp lukt slo i mot meg når jeg åpnet lokket. Den gode smaken har også forsvunnet, og det smaker nå veldig likt som det forrige mislykkede brygget.

Noen som vet hva dette kan komme av??
 
Hmm, tenk igjennom prosessen og se om du har et svakt punkt hvor en infeksjon kan oppstå. Desinfeskjon uten et godt renhold først er nytteløst. Slanger,koblinger etc. er svake punkter hvor det kan blir avleiringer. Sirkulering med type Pbw er en god måte å rengjøre dette på. Har du ikke pumpe så kan en pumpekanne gjøre samme nytten. Men smak igjen, kan være at det blir bra.
 
Takk for svar:)

Okei. Ja tenkte å la det stå ut gjæringstiden å se.

Hmmm. Bruker Speidel, og rengjører denne og pumpa godt etter hvert brygg. Men muligens at det kan være gjengene til tappekranen i gjæringskarrene. Disse har nok aldri vært skrudd av og rengjort..

Men samtidig synes jeg det er litt rart at infeksjonen plutselig skal oppstå. For da jeg smakte på brygget ved dag 4 målte jeg sukkervekten som da var rundt 1.022. Altså var det da allerede en alkoholprosent på rundt 4%, og ingen antydning til infeksjon. Er det ikke slik at det er mindre sannsynlighet for infeksjoner oppstår etter det er dannet alcohol?
 
Enig med Miguel, det er bare å vente og se om gjæren rydder opp eller om det ev. er andre ting på gang. Jeg har brygget Lucky Jack to ganger, en klar favoritt APA. Den har luktet fantastisk hele veien fra dag 1 i gjæringskaret til siste dag på flaske, har ikke opplevd det du forteller. (ja, jeg tør å innrømme at jeg sniffer på gjærlåsen siden mange andre her i forumet tilstår samme oppførsel ;)

Hvis du ikke har så bør du anskaffe deg termometer på utsiden av gjæringskaret som du isolerer slik at den viser samme temperatur som på innsiden. En romtemperatur på 17 grader blir fort til en gjæringstemperatur på 20 inne i karet hvilket jeg mener er noe høyt for LJ. Jeg gjærer den på 18 grader første 4-5 og deretter opp på 20, dette gir en veldig ren øl med lite smak fra gjæren siden dette er et humledrevet øl passer det bra.
 
Tilbake
Topp