Advarsel mot Petit Agentur

Etter en uke er ordren fremdeles ubehandlet. Sendt mail og sms, men ikke hørt ett pip.
Sendte på den kommunale mailen i dag, så kanskje han svarer
 
Samme tema ble diskutert her.

Tråd 'Gammel humle i fryseren vs ny humle' https://forum.norbrygg.no/threads/gammel-humle-i-fryseren-vs-ny-humle.45696/

Petit lagrer all humle i fryser. Nå skal det sies at noen typer humle har bedre lagringsevne enn andre.
Men det som er undersøkt, gjelder vel bare alfa-syra? Det er ikke gitt at det er noen sammenheng mellom den og de andre stoffene som vi er opptatt av - og som jeg i alle fall er mer opptatt av.

Erfaringa mi er at humle som har vært vakumpakka og lagra i fryser, holder seg utrulig godt. Men 2016 ... vel, kanskje?
Ser dei har billig humle fra 2016. Er det mulig å bruke det etter så mange år?
Tar du en for laget;)? Jeg trur det går rimelig bra. Jeg har ingen skrupler med å bruke 3-4 år gammel humle, og eldre har liksom aldri vært aktuelt.
 
Men det som er undersøkt, gjelder vel bare alfa-syra? Det er ikke gitt at det er noen sammenheng mellom den og de andre stoffene som vi er opptatt av - og som jeg i alle fall er mer opptatt av.

Erfaringa mi er at humle som har vært vakumpakka og lagra i fryser, holder seg utrulig godt. Men 2016 ... vel, kanskje?

Tar du en for laget;)? Jeg trur det går rimelig bra. Jeg har ingen skrupler med å bruke 3-4 år gammel humle, og eldre har liksom aldri vært aktuelt.
Aner ikke, videoen til Brulosophy er fra tidligere i år, de brukte humle fra 2017. Gikk greit. Selv om noen kjente forskjell.
 
Første bestillingen min derfra ble sendt etter 1 uke (januar 2024). Nå har jeg gjort en ny bestilling for over 2 uker siden, og får ingen kontakt med dem via hverken kontaktskjema eller oppgitt telefonnummer på nettsidene deres. Noen andre med samme opplevelser i det siste?

Hilsen fersk hjemmebrygger :)
 
Sist redigert:
Det gjør jeg også. Tror han driver petit litt smått;-). Det pleier å ordne seg. Han sender nok når han har tid. Hvis ikke kommer pengene tilbake. Ølbryggermottoet hjelper alltid. RDWHAHB.
 
Synes det blir litt uprofesjonelt når det står på nettsidene "Er varene på lager og kan legges i handelvognen så sender vi umiddelbart samme dag, seneste påfølgende dag hvis mulig."

Jeg tok kontakt med regnskapsføreren deres som har fått kontakt med han/dem. Så de er i alle fall obs på at det er kunder som venter på forsendelser, og som har prøvd å kontakte dem på alle mulige måter.
 
Ser ut til at det søndagjobbes der. Melding om pakke derfra via posten nå. Varene kommer nok, men det tar lengre tid enn nettsida lover.
 
Greit å vite. Ikke fått noe varsling på sending av pakke her enda, dessverre.
Synd når jeg har bestilt flasker som jeg helst trenger i morgen til flasking av en Pale Ale som står på gjæringskar... Trodde jeg bestilte i god tid, men så ikke denne komme.
Hvordan er det å la øla stå videre på gjæringskaret? Er som nevnt ganske fersk hjemmebrygger:)
 
Den blir bare klarere av å stå en stund. Det er nok gjær til å ettergjære/karbonere på flaske etterpå såfremt ikke ølet er veldig sterkt.
Hvor bor du? Det er sikkert noen i nærheten som låner deg flasker om du blir utålmodig.
 
Skal være under 5%. Holder til i Bodø. Har noen flasker til overs, men vurderte å investere i fat dersom det skulle gå for lang tid med leveringen av flaskene. Synes det er kjekt å ha på flasker for å transportere rundt, men det finnes jo alternativer å tappe fra fat til flaske etter ønske og behov. Har du noen erfaring med det?
 
Da holder det fint på gjæringskar en uke eller to til. Alternativt kan du tilsette to-tre korn gjær per flaske når du flasker.
Jeg fater. Om jeg skal bort/gi bort tapper jeg fra fat til flasker. Det synes jeg er veldig greit. Det er noe eget å kunne gå og tappe seg så mye/lite man vil fra fatet.
Det er en investeringskost å gå fra flasker til fat. Kan være lurt å følge med på Finn og kjøpe brukte fat. Mitt eldste er fra -80 tallet og fremdeles like tett. CO2 fra sodastream fungerer bra, kjøper når det er tilbud hos Jula/Europris/Rusta. Da blir det billigere enn å fylle større flasker.
Skal du oppbevare lenge på flasker fylt fra fat er det lurt å fylle med mottrykk. Da bevarer du skummet i ølet + øker holdbarheten.
 
  • Like
Reaksjoner: RTT
Skal være under 5%. Holder til i Bodø. Har noen flasker til overs, men vurderte å investere i fat dersom det skulle gå for lang tid med leveringen av flaskene. Synes det er kjekt å ha på flasker for å transportere rundt, men det finnes jo alternativer å tappe fra fat til flaske etter ønske og behov. Har du noen erfaring med det?
Til nød så har de vel flasker på europris.

Ellers så er vel både Stømmen Hjemmebrygg, Ølbrygging.no, brewshop og bryggol.no veldig kjappe mer å sende det du bestiller. Du kan med loven i hånd avbestille/bruke angrerett hos petit og heller bestille andre steder.

En uke eller 2 ekstra på gjæringskaret gjør nok ikke noen betydelig skade.
 
Fikk beskjed fra Klarna nå om at Petit Agentur har behandlet ordren, men ikke hørt noe fra dem selv enda.
Rett før det bestilte jeg flasker fra Brewshop, så da skal jeg være godt rustet. Men Petit har i alle fall mistet en kunde.

Takk for tips alle sammen:) Har også bestilt meg et 23l fat-pakke fra Brewshop, det blir spennende å prøve.
 
Tilbake
Topp