Ægir Lindisfarne

Ole Mørkved skrev:
Brukte 80% som utgangspunkt i oppskriften, og endte noe over det. Om man skal bruke 20 kilo malt i oppskriften, kan man kanskje bruke 11 kilo ved første mesk, og da 9 kilo i siste. Det høres i hvert fall litt ut inni hodet mitt  :)

Det var planen. Prøver neste lørdag så skal vi se. :)

protto skrev:

Det er imponerande, spesielt ved dobbeltmesk. Med tanke på at du då har ein del høgare meskeutbytte. Brewhouse eff. blir jo ein del lågare enn mash eff. pga tap til humle, trub, søl osv.

Smaka forresten ei flaske av ølet i går. Interessant, ingen favoritt dog.

Tror du skjønte at det er effektivitet som menes om du leser svarene. Er vant til Beercalc gjennom mange år så derfor en mindre skrivefeil å henge seg opp i for den som måtte ønske å spore av tråden. Noen personlige erfaringer å dele ift dobbeltmesk på speidel? Maltskjema til dette ølet? Humleskjema? Vannjusteringer? Flisespikking henvises til nærmeste snekkerbu. ;D
 
Oi, der trur eg du mistolka meg litt.

Syns faktisk det er imponerande med eit slikt utbytte ved dobbeltmesk. Hadde sett føre meg langt lågare, men har aldri prøvd det sjølv.

Edit: Rart med det når ein ikkje slenger tundt seg med smilefjes i hytt og pine  :)
 
Beklager. Ikke meninga å være nebbete.  Har bare ett inntrykk etter en del års lurking på dette forum at tråder har en tendens til å spore veldig av, og det ligger vel en egen tråd eller to på speidel underforumet om dobbeltmesk og effektivitet såvidt jeg husker. Håper jeg ikke har tråkket på noen tær.  :)
Kult at du er imponert. Blei det sjøl da jeg målte utbyttet sist jeg prøvde. Tester som sagt denne (og et par andre) neste helg så får vi se om det går like bra. Kan jo evt bekrefte eller avkrefte.  :)
Smileys er forøvrig hjørnesteinen i all sivilisert internettkommunikasjon.  :yes: :yes: :yes:

Meeen, on topic: Blir fortsatt veldig takknemlig om noen har innspill på oppskriften som sådan eller en pekepinn eller to ift vannjustering.  :amen:

larsovef skrev:
Til dykk som har brygga denne og meska på 71c: korleis blei vørteren og det ferdige ølet med tanke på forgjærbarheit ?
Har satt den ein gang men meska då på ca 67 grader då eg ikkje turde å meske på 71. Skal sette nytt i morgon og vurderar å meske på 71.

Erfaringar og tips blir mottekene med stor takksemd!

Hvordan ble resultatet med mesk på 67 grader?
 
Tengel skrev:
Meeen, on topic: Blir fortsatt veldig takknemlig om noen har innspill på oppskriften som sådan eller en pekepinn eller to ift vannjustering.  :amen:

larsovef skrev:
Til dykk som har brygga denne og meska på 71c: korleis blei vørteren og det ferdige ølet med tanke på forgjærbarheit ?
Har satt den ein gang men meska då på ca 67 grader då eg ikkje turde å meske på 71. Skal sette nytt i morgon og vurderar å meske på 71.

Erfaringar og tips blir mottekene med stor takksemd!

Hvordan ble resultatet med mesk på 67 grader?

Det er litt tidleg å seia då det berre er ei veke sidan vi flaska første batch(som dessverra var underpitcha). havna vel på 1.019 og skulle ha 1.017(Ingen OG eller FG i oppskrifta så Beermith har vel våre med i formina av oppskrifta). Vi hadde ikkje noko mål om å klone ølet men finne ei oppskrift på ein øl som kan fungere til den røykte julematen.

Vi traff OG begge gangane vi satt dette brygget når vi meska på 67 grader. Vi kjørte safe og droppa 71graders mesk.
Når det gjeld vannjustering er vi fortsatt ferske på dette feltet. Hadde ikkje som mål å "Burtonize", men tilsatte CaSo4 og kritt i meskevatnet. Ein kalkulator ville at vi skulle tilsette 25 gram CaSo4 på 30 liter. Syntest dette var veldig mykje så følgde helder Gahr sitt dokument og tilsatte som det skulle ha våre ein IPA. Ikkje etter boka kanskje men er tilhengjar av å læra gjennom praksis.
 
larsovef skrev:
Vi hadde ikkje noko mål om å klone ølet men finne ei oppskrift på ein øl som kan fungere til den røykte julematen.


Forsåvidt mitt ærend også. Testa denne til røkt pinnekjøtt i sommer og det var en glimrende kombinasjon. Liker dog å legge meg så nærme originaloppskriften som mulig første gangen jeg brygger noe, for senere å justere etter smak.

larsovef skrev:
Når det gjeld vannjustering er vi fortsatt ferske på dette feltet. Hadde ikkje som mål å "Burtonize", men tilsatte CaSO4 og kritt i meskevatnet. Ein kalkulator ville at vi skulle tilsette 25 gram CaSO4 på 30 liter. Syntest dette var veldig mykje så følgde helder Gahr sitt dokument og tilsatte som det skulle ha våre ein IPA.

Tabellen der er jo riktig fin. Tror jeg kommer til å legge meg på anbefalinger for Bock, winter warmer etc og heller justere ph i mesk om nødvendig. Tenker at det er malten som er viktigst å ha i fokus i dette ølet.


larsovef skrev:
Ikkje etter boka kanskje men er tilhengjar av å læra gjennom praksis.

Hjertans enig. Er bare så godt å få ett lite spark i riktig retning av og til. :)

Da blir det brygging i helga. Blir riktig så spennende med både vannjustering og utbytte av dobbeltmesk på speidel... ;)
 
Eg leste på forumet at nokon hadde testa den til pinnekjøt og det var derfor eg bestemte meg for å brygge denne. Kanskje det var du som skreiv det? Pinnekjøt er julemiddagen her i hus og i år blir det pinnekjøt av geit og kje frå Kandal. Hadde faktisk ikkje smakt Ægir sin før i kveld og kan tenkje meg at den er perfekt til pinnekjøt. Smakte på ein halvkarbonert  frå batch #1 forrige veke og den har potensiale om den får nokre månadar på seg.  :)
På søndag skal vi flaske batch nr 2 og smake nr 1 igjen samt samanlikne den mot Ægirs (fordi det er morosamt).

Lykke til med dobbeltmesk og vannjustering! Blir sikkert topp!  :)
 
Joa. Det kan nok ha vært meg.  :) Var riktig nok røkt pinnekjøtt, men kombinasjonen var topp etter min gane. Pleier ellers å være glad i bokk eller maltig juleøl til pinnekjøtt.  Er ikke så glad i humlebomber til mat selv om jeg elsker dem som selvstendig drikke. 

Bryggedagen gikk fint. Gikk for Gahrs tabell for mørke øl, men hadde ikke natron i hus så den ble droppet. Det sparte meg kanskje for ytterligere justering av ph, for den så ut til å lande innenfor det akseptable.

Med hypping røring i mesk og litt tynn mesking landet jeg på drøye 80% på dobbeltmeskingen igjen. Hadde gått litt opp på malten for sikkerhets skyld så måtte faktisk tilsette litt mer vann for å lande på target (sånn ca). Litt høyere OG blir det det, men det trenger jo ikke å bli feil i et øl som er tiltenkt jula.  :)

Kjørte et slags kompromiss på mesketemp med 30 min på 68 grader på første meskerunde for så å kjøre 71 grader på resten. Er umåtelig spent på hvordan utgjæringen blir.

larsovef skrev:
På søndag skal vi flaske batch nr 2 og smake nr 1 igjen samt samanlikne den mot Ægirs (fordi det er morosamt).

Ja, det er fryktelig morsomt, som det meste anna med denne hobbyen. Del gjerne smakserfaringene! :)
 
Hei Tengel, tenkte å brygge denne på tirsdag, men lurer litt på mesketemperaturen (71 grader). Hvordan ble ditt resultat? Forøvrig skal jeg bruke wlp 028.
 
He he, brygga denne på 71 grader, OG på 90 FG på 32 etter 12 dager. Var vel litt spenstig, men øl blir det vel likevel  :skitbra: Blir vel noe lavere mesketemp neste gang ;D
 
Bendik Slind skrev:
Hei Tengel, tenkte å brygge denne på tirsdag, men lurer litt på mesketemperaturen (71 grader). Hvordan ble ditt resultat? Forøvrig skal jeg bruke wlp 028.

Heisann. Lite på nett om dagen grunnet skjermforbud etter en mindre smell i skitrekket så litt treg med å svare. Landet på FG 1028. Litt usikker på hva jeg burde forvente med så høy mesketemp egentlig. Noen som vet?

Nå skal det nevnes at jeg også sleit med belufting av vørter den dagen da drillen jeg bruker med mørtelvispen kollapset.

Tross Murphys lov ble det et dugelig øl og særs brukbart til formålet. Men den hadde absolutt godt av å stå et par måneder etter fating. Vi hadde den side ved side med originalen til en runde røkt svineknoke og kålrotstappe forleden og den passet utmerket. Temmelig nær til tross for et par bryggetabber og absolutt god nok til å by gjestene på. Blir definitivt brygget igjen men vurderer å legge hele første mesking til 68 grader og ta andre halvpart på 71. Og sørge for at drillen virker...  :roedme:
 
Tilbake
Topp