Akershus Mesterskap 23 Flaskekonkurranse

SindreW

Fylkesleder
Påmelding til Akershus mesterskap 2023 ligger ute på Norsk hjemmebryggerforening – konkurransesystem (norbrygg.no)
Åpent for alle klasser. Innleveringsfrist blir 15 november. Mulighet for levering på Strømmen hjemmebrygg, per post eller direkte til undertegnede etter avtale.
For betalende medlemmer i Norbrygg Akershus samt Oslo. Premieres med gavekort til Strømmen Hjemmebrygg for 1-3 plass.
Ett bidrag per medlem. To flasker/bokser 0,3-0,5.
 
Sist redigert:
Hvorfor ikke bruke det vanlige påmeldingssystemet til Norbrygg? Nå som skjemaet er forenkla, er det en veldig god løsning.

Er det lenge til det kommer? Jeg tenker meg en tur til Strømmen, men venter til jeg har fått meldt på øl jeg kan ta med:).
 
Hvorfor ikke bruke det vanlige påmeldingssystemet til Norbrygg? Nå som skjemaet er forenkla, er det en veldig god løsning.

Er det lenge til det kommer? Jeg tenker meg en tur til Strømmen, men venter til jeg har fått meldt på øl jeg kan ta med:).
My bad. Skrev feil. Vi har bestilt oppretting i konkurransesystemet. Redigerte innlegget.
 
Er stort sett hjemme på kveldene, så det lar seg nok gjøre. Ellers tenker jeg å plukke opp det som er på Strømmen på dagen torsdag, og kjøre til Drammensveien 43 for å registrere inn og lagre bidragene for dømming. Så kan være der en time på kvelden torsdag 16/11 som en siste mulighet for innlevering. Tenker vi sier 18:00 til 19:00. Levering i boden i bakgården.
 
Dømming ble avholdt i går. 5 øldommere kjørte de 11 bidragene som to flighter med 2 og 3 dommere. To øl fra hver flight gikk til finale. Finalen ble dømt med 4 dommere.

Øl som deltok og finaleresultater ble:
DeltagernummerØlnavnØltype (nummer)ØltypeBasistype (nummer)BasistypeEkstra ingredienserNavnPlassering i finale
969134​
A Better Man4AEngelsk ordinary bitterMorten Sevland
829333​
Chili & bringebær IPA13AFrukt/grønnsaksøl6BAmerikansk IPAHabanero chili og bringebærBjørn Arne Odden
311093​
De Zwarte Duivel10BMørk sterk belgisk aleSindre Olav Welle
1​
516587​
Finnes Sindre?8HImperial stoutEinar Michelsen
187070​
Höibraatens Southern accent4EAmerikansk pale aleAnders Gjørwad Hagen
692836​
Nephilia13CTrelagret øl8HImperial stoutEiketerningerDagfinn Aas Rustad
2​
133752​
Oat Milk Stout8BSweet stoutNici
29503​
Oktoberfest2BMärzenRagnar Vihovde
544452​
Prost pils1CTysk pilsnerJørgen Olsen
3​
468686​
TreviPils1CTysk pilsnerAnders Venaas
4​
260198​
Wienervals2AWienerFinn Berger

Dommerskjema Finale
Dommerskjema Flight1
Dommerskjema Flight2
 
Sist redigert:
Gratulerer til vinnerne - og takk til arrangør og dommere:).

Wienervalsen min svingte seg ikke helt opp, men jeg er veldig fornøyd med dommerkommentarene!

Jeg leste gjennom en del av finaleflighten. Her var det åpenbart mye godt øl, ja. Ingen skam å ikke havne i det selskapet. Plenty av særdeles kompetente bryggere i det selskapet jeg havna i, også;).
 
Takk for jobben med dømming og arrangering. Alltid fint å lese konstruktive tilbakemeldinger på ølet (skjerpings på pale ale for min del)!
Og grattis til pallen! :)
 
Brygget denne i april 2018 så om jeg gjorde noe annerledes enn i notatene er jeg ikke kar om å huske det.
Men her er nå oppskriften sånn den er lagret i alle fall.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Zwarte Duivel - Belgisk Quad​

Style: Strong Dark Belgian AleBrewer: Sindre Olav Welle

Vital Statistics​

Volume20litres
OG1095
Boil Volume25litres
Boil gravity1076
Alcohol (ABV)10.1%
Colour68EBC (Very dark brown)
Bitterness37IBU
BU:GU0.39
FG1018

Fermentables​

Pilsner Malt3 EBC4000g
Maris Otter Pale Malt5 EBC2000g
Munich Malt20 EBC1000g
English Brown Malt200 EBC200g
Amber Malt120 EBC200g
Briess Special Roast100 EBC200g
Chocolate Malt1200 EBC200g
Candi Syrup Inc D-180350 EBC250g
Muscovado sugar80 EBC100g

Mash schedule​

65 grader 90 min

Hops​

East Kent Golding6.5%40g60min
East Kent Golding6.5%30g15min
Saaz2.9%30g15min

Misc Ingredients​

Coriander seeds10.00g15 min
Yeast nutrient1.00g15 min
Irish moss0.50g15 min

Fermentation​

FermentationSafAle BE-25620°C14 dager

Details​

I alt vann: 0.1 g/l pH5.2 Stabilizer, 0.1 g/l CaCl2.
18l meskevann + 10l skyllevann.
Hjemmelaget kandissirup +Muscovado siste 15 min i kok. 1 min O2 + 10 dråper Brewers Clarex i gjæringskar. 1pk BE-256 rehydrert
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kandissirup var hjemmelaget, men D-180 kan benyttes isteden.

Har ikke lagret oppskrift til Sirupen sammen med øl oppskriften, men ut fra noen andre brygg fra samme periode ble den trolig laget nogenlunde etter denne oppskriften:

Candis = hjemmelaget mørk sirup av 250g sukker. Sukker kokes 20 min med 2,5dl vann og 0,5g sitronsyre. Tilsett 0,5g kaustisk soda (NaOH) løst I 2cl vann, deretter 0.5g CaCO3 og 5g hjortesalt. Sett i varmluftovn ved 140 grader, 3t uten lokk. Sukkertemp ender på ca 125 grader. Tynn ut med 0,5 dl vann
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp