Akershus Mesterskap 23 Flaskekonkurranse

Brygget denne i april 2018 så om jeg gjorde noe annerledes enn i notatene er jeg ikke kar om å huske det.
Men her er nå oppskriften sånn den er lagret i alle fall.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Zwarte Duivel - Belgisk Quad​

Style: Strong Dark Belgian AleBrewer: Sindre Olav Welle

Vital Statistics​

Volume20litres
OG1095
Boil Volume25litres
Boil gravity1076
Alcohol (ABV)10.1%
Colour64EBC (Very dark brown)
Bitterness37IBU
BU:GU0.39
FG1018

Fermentables​

Pilsner Malt3 EBC4000g
Maris Otter Pale Malt5 EBC2000g
Munich Malt20 EBC1000g
English Brown Malt200 EBC200g
Amber Malt120 EBC200g
Briess Special Roast100 EBC200g
Chocolate Malt1200 EBC200g
Candi Syrup180 EBC250g
Muscovado sugar80 EBC100g

Mash schedule​

65 grader 90 min

Hops​

East Kent Golding6.5%40g60min
East Kent Golding6.5%30g15min
Saaz2.9%30g15min

Misc Ingredients​

Coriander seeds10.00g15 min
Yeast nutrient1.00g15 min
Irish moss0.50g15 min

Fermentation​

FermentationSafAle BE-25620°C14 dager

Details​

I alt vann: 0.1 g/l pH5.2 Stabilizer, 0.1 g/l CaCl2.
18l meskevann + 10l skyllevann.
Hjemmelaget kandissirup +Muscovado siste 15 min i kok. 1 min O2 + 10 dråper Brewers Clarex i gjæringskar. 1pk BE-256 rehydrert
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kandissirup var hjemmelaget, men f.ex D-90 kan sikkert benyttes.

Har ikke lagret oppskrift til Sirupen sammen med øl oppskriften, men ut fra noen andre brygg fra samme periode ble den trolig laget nogenlunde etter denne oppskriften:

Candis = hjemmelaget mørk sirup av 250g sukker. Sukker kokes 20 min med 2,5dl vann og 0,5g sitronsyre. Tilsett 0,5g kaustisk soda (NaOH) løst I 2cl vann, deretter 0.5g CaCO3 og 5g hjortesalt. Sett i varmluftovn ved 140 grader, 3t uten lokk. Sukkertemp ender på ca 125 grader. Tynn ut med 0,5 dl vann
Det var en fiffig måte å lage candisirup.
Smart å sette den i ovnen istedet for å stå over gryten og kikke bekymret nedi .
 
Det var en fiffig måte å lage candisirup.
Smart å sette den i ovnen istedet for å stå over gryten og kikke bekymret nedi .
Ja tenkte, hvorfor risikere å få karamellisering og brent smak på grunn av for høy temperatur. Sett ovnen på 140-150 og det blir aldri over det. Pleier ha det i en ildfast form med et termometer oppi. Eksperimenterte en del med temperatur, tid og variasjoner på oppskriften husker jeg. Er bare å smake seg frem. Om du lager for mye, er den nydelig til iskrem eller karamellpudding også.
 
Ja tenkte, hvorfor risikere å få karamellisering og brent smak på grunn av for høy temperatur. Sett ovnen på 140-150 og det blir aldri over det. Pleier ha det i en ildfast form med et termometer oppi. Eksperimenterte en del med temperatur, tid og variasjoner på oppskriften husker jeg. Er bare å smake seg frem. Om du lager for mye, er den nydelig til iskrem eller karamellpudding også.
Hørtes litt nifst ut med kaustikksoda :p .
Det har jeg ikke brukt. Bare sitronsyre og natron.
 
Hørtes litt nifst ut med kaustikksoda :p .
Det har jeg ikke brukt. Bare sitronsyre og natron.
Har laget veldig god sirup uten også. Forskjellige guider sier forskjellige ting. En artikkel mente det var viktig for å regulere pH, men kan ikke si at det revolusjonerte smaken. Natron er vel ment å gjøre det samme, men tror ikke jeg har brukt det.

Har testet noen ting jeg ikke anbefaler også. F.ex daddelsirup istedenfor sukker eller DME istedenfor hjortesalt. Ingen av disse ble vellykket.

Testet DAP istedenfor hjortesalt. Men, merket ingen forskjell og hjortesalt er billigere og lettere å få tak i.

Temperatur, tid og blandingsforhold av sukker og hjortesalt er det som gir mest forskjeller. Og å kjøre det i komfyren gjør at prosessen tar lenger tid, oppvarmingen går saktere og du har bedre kontroll.
 
Har laget veldig god sirup uten også. Forskjellige guider sier forskjellige ting. En artikkel mente det var viktig for å regulere pH, men kan ikke si at det revolusjonerte smaken. Natron er vel ment å gjøre det samme, men tror ikke jeg har brukt det.

Har testet noen ting jeg ikke anbefaler også. F.ex daddelsirup istedenfor sukker eller DME istedenfor hjortesalt. Ingen av disse ble vellykket.

Testet DAP istedenfor hjortesalt. Men, merket ingen forskjell og hjortesalt er billigere og lettere å få tak i.

Temperatur, tid og blandingsforhold av sukker og hjortesalt er det som gir mest forskjeller. Og å kjøre det i komfyren gjør at prosessen tar lenger tid, oppvarmingen går saktere og du har bedre kontroll.
Veldig fin info, SIndre:). Jeg har lurt på om jeg skulle prøve meg på å lage egen sirup, men har tenkt at det både er litt skummelt og veldig tidkrevende - og at resultatet blir såpass usikkert at jeg ikke veit om det er verdt innsatsen. Men dette virker gjennomførbart:).

Kanskje du skulle holde sirupskurs:)?
 
Veldig fin info, SIndre:). Jeg har lurt på om jeg skulle prøve meg på å lage egen sirup, men har tenkt at det både er litt skummelt og veldig tidkrevende - og at resultatet blir såpass usikkert at jeg ikke veit om det er verdt innsatsen. Men dette virker gjennomførbart:).

Kanskje du skulle holde sirupskurs:)?
Vet ikke om jeg har så mye mer å bidra med. har bare testet ut et par forskjellige oppskrifter. Det med stekeovn har jeg ikke sett noen andre gjort, men er neppe den første.

Kunne laget en video, slow TV er jo populært :cool:
 
Takk for smake på ølet mitt - ganske bra feedback synes jeg som jeg kan bruke videre. Kanskje vi må ha en klasse «Bitter Sweet Stout» Neida, jeg skal pusle videre. Nici
 
Tilbake
Topp