Ale-alternativer til lyse/lette lagere

Hvor mye pitcher du ved lavere temperaturer og hvor lavt må du i temperatur for å kalle den "nøytral"? Jeg kan si at ved 32 grader oppleves den ikke som nøytral hos meg. Skal man så lavt som under 25 grader, så er det vel mer etablert, kommersiell gjær som fermenterer mer forutsigbart.
Som sagt gir den et umiskjennelig preg på de temperaturene jeg har testet. (Merk; jeg bruker ikke den kommersielle versjonen.) Sist brukte jeg den på en ipa. Brukte da et nytt regime jeg ikke har testet før: pitchet to-tre spiseskjeer 1år gammel slurry på rundt 16grader, lot den starte og stå på rundt 19 i nesten tre døgn, kjørte den så opp på 35 i 4 døgn. Resultatet ble en utgjæring jeg ikke har opplevd før med denne kveiken. Det som skulle bli en ipa på 6,5% ble plutselig en dobbel ipa på 8,5% :) . Kveikpreget var der fortsatt, men lavere enn om jeg skulle gjæret den på de foreskrevne 39.
 
Alle tenker koffert. Det betyr jo også å "rappe" noe. :p

Når jeg tenker meg om, husker jeg at Patinson sensurerte seg sjøl når han skulle omtale fenomenet i en podcast. (Det var hos Brad Smith, som på vanlig amerikansk hyklersk vis ikke tillater vanlig banning engang.)
 
Tilbake
Topp