Alt for høy FG

Njord

Vi har brygget vår første batch som er en Pale Ale ferdig ølsett. Følte vi fikk det bra til og traff med OG som var på 1.049 (helt laveste). Men nå som vi har tappet på flasker så ble FG på 1.027 som gir 2.9% og det skulle blitt 5.5%.
Hva har gått galt?
Vi kom ut to liter for lite og hadde noen ganger litt for høy temperatur (70grader). Hadde det hjulpet å riste mer i karet før gjæring?
Gjæringstemperaturen var stabil hele tiden.
Vi tenker å brygge ny batch på søndag så håper å få hjelp så vi ikke gjør feil igjen! :)

forste kvarter av meskingen er følsom for høye temperaturer, og det er best å enten være lavere enn target eller på target. Om du skyter over på slutt av mesk gjør det ingen ting.

Takker for alle svar! Gjæringskaret sto i 14 dager som det sto i oppskriften og alt var målt opp som det skulle være @Håvard Skjevling
@Sotrajohnny Vil tro det er en kombinasjon av de to ja. Har kjøpt en blandevisp vi skal koble på drillen for å blande i oksygen denne gangen.
@Petter F Ja måler med refratometer.
Vi skal brygge en Belgisk Trippel i dag med 9,5%

Takker for alle svar! Gjæringskaret sto i 14 dager som det sto i oppskriften og alt var målt opp som det skulle være
@Petter F Ja måler med refratometer.

Det ante meg, jeg spør alltid om dette med refraktometer først når folk klager på høy FG. Er som regel det som er årsaken, er tilnærmet umulig å få så lav utgjæring. Var litt usikker om du hadde refraktometer, siden det var første brygget...

Som sagt over, SG-avlesningen påvirkes av alkohol, så du må plugge inn OG og avlest FG i en kalkulator for å få riktig FG.

Takk @Hannaas =)
@Petter F Regnet med det ville være en klassisk nybegynnerfeil. Som sagt, vi følte vi fikk til alt ganske bra.
Men den siden var litt vanskelig å skjønne. Vi fikk til 5,9% men klarer noen å dobbeltsjekke om det ble riktig? Vet ikke helt hva vi plottet inn og om det ble riktig hehe.

Målt med refraktometer:
OG: 1,049
FG 1,027

Sist redigert:
Jeg bommet også stygt ved å måle FG med refraktometer. Klarte aldri å få til noen omregning. Nå bruker jeg bre hydrometer til å måle FG, det er det enkleste, men jeg fikk meg et proft fra Engalnd. Stoler ikke helt på Europrisutgaven.

Men den siden var litt vanskelig å skjønne. Vi fikk til 5,9% men klarer noen å dobbeltsjekke om det ble riktig? Vet ikke helt hva vi plottet inn og om det ble riktig hehe.

En liten begrensning på siden, i og med at den tar SG/FG-parameter i brix-verdi, og OG-parameter i gravity-verdi. Du kan regne om disse verdiene på en annen kalkulator (http://www.glennrlie.net/kalk_enheter). FG på 1.027 blir da 6,8198 Brix.

I refraktometerkalkulatoren taster du da inn:
Verdi refraktometer (brix): 6,8198
OG: 1,049

Du får da ut 4,53% ABV (evt. 4,62% ABV ved alt. metode)

@glennrlie Tusen takk for svar! Da var det plutselig ikke så vanskelig å forstå likevel :) Nå har vi iallefall svaret på hvorfor FG var så høy, og luket ut en typisk nybegynnerfeil. Supert!

Tilbake
Topp