Alt for lav OG etter mesking

Hei!

Er på mitt femte brygg nå, og sliter med alt for lav OG etter mesking. Har hatt de samme problemene ved alle bryggene. Hva gjør jeg feil?

Jeg bruker hydrometer for øl som jeg kjøpte hos humle og malt. Måler med 100ml ved 20 grader.
Ved alle bryggene har jeg fulgt oppskrifter fra boken "ølbrygging fra hånd til munn". Har sjekket alle feil som er er i noen bøker. Kan det være noe feil med hydrometeret mitt? Eller må jeg bruke en spesiel kolbe å måle i?

Di fleste av bryggene jeg har prøvd meg på skal jeg ha OG på 1.060. Havner alltid på det samme,1.042. Og rundt 1.050 etter koking

Du må av og til berre insjå at din måte å meske på ikkje gjer deg samme utbytte som i oppskrifter. Du kan justere opp malt mengden for å treffe OG. Eller ta ned volum til gjæring.
Ein vil etter litt brygging finne din normal efektivitet.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

1. Sjekk hydrometeret mot rent vann ved 20gr, da skal det vise 1.000
2. Beskriv meskreprosessen din, temp, vann/skylle mendgder, tider etc...

Hvis det er rett og slett processen din eller utstyret, og du ligger under nesten det samme hver gang kan du da justere 'brewhouse effeciancy' i brygge programmet, hvis du bruker en :) Da justere du malt mengden før neste brygg for å passe oppskriften.

Sist redigert:
Har sjekket hydrometeret nå mot reint vann og det viser 1.000. Har prøvd ægir sin ipa 2 ganger nå, og fått for lav og begge gangene. I oppskriften i "ølbrygging fra hånd til munn" står det at jeg skal meske på 66 grader i 60 min, å det er det jeg har gjort. Jeg varmer opp til 68 grader før jeg har maltet i, i og med at det synker et par grader når malten kommer i. Dette er brygg med sluttvolum på 25L. Jeg mesker med 30l vann, og skyller med 6L vann ca 80 grader. da havner jeg på ganske nøyaktig 25L i sluttvolum.

Er det noe jeg har oversett, eller rett og slett gjør feil?

Avhengig av hvilket utstyr du brygger på vil meske/skyllevann variere noe. Typisk bør du meske med ca 3l vann (+/- 0.5l) pr kg malt. Så hvilket oppsett har du?
Sirkulerer eller rører du i mesken under meskingen?
Så lenge hydrometeret flyter fritt så spiller det ingen rolle hvilket glass du har meteret oppi...

Avhengig av hvilket utstyr du brygger på vil meske/skyllevann variere noe. Typisk bør du meske med ca 3l vann (+/- 0.5l) pr kg malt. Så hvilket oppsett har du?
Sirkulerer eller rører du i mesken under meskingen?
Så lenge hydrometeret flyter fritt så spiller det ingen rolle hvilket glass du har meteret oppi...

Da høres det ut som jeg mesker med alt for mye vann. Hvis jeg skal meske med Ca 3L vann pr kg malt så skal jeg bruke 21L. Ja jeg rører litt rundt hvert 10. Minutt.

Litt av det som er gøy med brygging er å utvikle seg og utstyret/prosessen. Jeg tipper du har en lav effektivitet på grunn av stucked mash, og andre grunner er at en tynnere vann/malt blanding gir få enzymer mer å jobbe med. Ta deg en tur innom ( det blir gjerne flere) howtobrew.com og se om det er noen tips til å forbedre din prosess.

Prøv deg fram med å bruke lite vann i selve meskingen og mest mulig til skylling. Jeg bruker nå ca 2,25 l vann/kg malt til meskingen og får enda mer til å skylle med. Effektiviteten har gått noe opp i forhold til da jeg brukte 2,5 l/kg. En annen fordel med tykk mesk er at meskeprosessen går noe fortere og jeg mener også å ha lest at enzymene ikke er like temperaturfølsomme (denaturering pga temperatur).

Prøv deg fram med å bruke lite vann i selve meskingen og mest mulig til skylling. Jeg bruker nå ca 2,25 l vann/kg malt til meskingen og får enda mer til å skylle med. Effektiviteten har gått noe opp i forhold til da jeg brukte 2,5 l/kg. En annen fordel med tykk mesk er at meskeprosessen går noe fortere og jeg mener også å ha lest at enzymene ikke er like temperaturfølsomme (denaturering pga temperatur).

Dette skal testes ut Jens Kristian! Takk for tips :D

Gjør det. Og selv om noen ikke det er nødvendig, sjekk med jod at det ikke er mer stivelse igjen.
Det kan ta noe tid hvis du mesker ved lav temperatur.

Tilbake
Topp