Alt for lav OG, hva gikk galt?

Hva gikk galt med OG?

Brygg nr 8 idag, all grain, brukte oppskrift fra boka "øl-brygging fra hånd til munn", juleøl ala nøgne-ø. I følge oppskrifta 10kg malt, OG 1088, mesketemp 63°C. I følge Beersmith skulle jeg med den maltmengden få en OG på 1094 med effektivitet på 80%. Når jeg skulle sjekke BG var den på 1060, altså 30 enheter under tiltenkt. For prøve å redde situasjonen tilsatte jeg 700g spraymalt før koking og fikk BG på 1075 (feilmåling grunnet unøyaktig omregning med høy temp) og OG på 1072.

Jeg såg ikke på klokka hvor raskt jeg skyllet mesken med 25 liter på 70°C, men jeg vil tippe en drøy halvtime. Mulig kan det ha laget seg en tunnel for skyllevannet i mesken og krana slapp vørteren for raskt gjennom. Er dette feilkilden?

Malten fikk jeg ferdig kverna og blanda fra nøgne-ø, så jeg tviler sterkt på at maltkverna der knuser kornet feil....

Mesketemperatur på 63°C, er ikke det lavt? Kan dette være en grunn til at OG ble 30 enheter for lavt?

Er det noen som har vært ute for noe lignende og kan hjelpe meg å finne feilen?
 
Ble litt forvirret av det du skriver om effektivitet. Skalerte du oppskriften til effektiviteten i ditt oppsett?
 
Hvilket opplag av boken har du? Det er en del feil i oppskrifter i 1.opplag såvidt jeg vet, men vet ikke hva disse feilene går ut på.
 
Han har fått malten fra NØ, så det ligger ikke der. Men det var uansett min første tanke om oppskriftsfeil. Uansett er det ikke feil på akkurat den oppskriften i første opplag.

Øyvind,
Har du erfaring fra tidligere med 10kg malt i bryggeriet ditt?
 
Jeg ser gjennom tidligere brygg og det har stort sett vært 5-7 kg malt og utnyttelse på +/- 80%. To brygg har hatt større maltmengde og begge fra de samme sidene i boka; #2 porter 9 kg malt og 83% utnyttelse men her gikk ett eller annet fullstendig galt (1/3 av innholdet forsvinner i skumm etter åpning av flaske), #3 ipa 9,5 kg malt og 67% utnyttelse (blei OK på smak).
Meskekaret tar 30 liter, selv om det på papiret skal ta 36 liter. Legger ved bilde. Tror du problemet er for stort maltmengde?
Meskekar.jpg
 
Tror du presser kapasiteten din. Se på maltmengden dine i batch #3, som er dramatisk mindre i utnyttelse en #2.
I mange systemer faller utnyttelsen etter hvert som maltmengdene økes.
Uansett har du nå alle muligheter åpne til å bli en mer forutsigbar brygger. Know How kommer ikke gratis, men når den kommer så kan ingen ta den fra deg.;)
 
Nå brygger jeg i pose, så vet ikke hvor overførbar min erfaring er til tradisjonell mesking. Men, jeg har tidligere erfart stort dropp i effekt ved mye malt og stiv mesk. De siste gangene jeg har brygga stort har jeg dobbeltmeska, og hatt veldig gode resultater. Mesker da halvparten av malten i bortimot fullt volum, og bruker vørteren herfra som væske i mesk #2. Verdt å prøve kanskje?
 
Mesker da halvparten av malten i bortimot fullt volum, og bruker vørteren herfra som væske i mesk #2.

Skyller du ikke noe? Altså, bruker du hele kokevolumet på halvparten av maltet, ut med posen, tøm for malt og meske 1 time til i vørteren med resten av maltet? Eller misforsto jeg nå? Hva slags utbytte får du i såfall her?
 
Skyller du ikke noe? Altså, bruker du hele kokevolumet på halvparten av maltet, ut med posen, tøm for malt og meske 1 time til i vørteren med resten av maltet? Eller misforsto jeg nå? Hva slags utbytte får du i såfall her?
Bruker ikke mye energi på skylling. Skylte kjapt med 3-4 liter etter begge omgangene. Skviser posen for alt det er verdt. Tror jeg hadde ca 70% på denne batchen.
 
Det er vel en del å hente på skylling, vil jeg tro. Er jo noen som kjører no sparge men vet ikke hva slags effektivitet de får.

Hvis du skyller "raskt" som du sier og bruker en form for kontinuerlig skylling, at du lar det renne gjennom malten så tror jeg at raskt bør gjøres om til sakte. Skyller du raskt med en partiskyllingsteknikk så er det nesten ett fett hvor fort det går så lenge det gjøres skikkelig.
 
Mtp høyere BG enn OG så regner jeg med at BG ble målt på 60 grader og omregningen med kalkulator ble upresis, en helt klar feilmåling. OG er jeg sikker på er riktig da 2 oechlevekter og et refraktometer viste det samme.

Når jeg leser innleggene så virker det logisk på meg det dere skriver. Regner med at problemet er for rask skylling uansett maltmengde, men når jeg har opp mot maksimal maltmengde bør man nok være ekstra påpasselig med sakte skylling. Under selve meskingen var det sikkert bare knapt 2 ganger maltens tyngde med vann. Takker for alle tilbakemeldinger!

Men foresten, å meske på 63 grader, er det noen som har tanker om det? Det høres så lavt ut....
 
Veldig interessant at du tar opp dette temaet. Brygget samme brygg for 1 mnd siden. Endte opp med vesentlig lavere og jeg også. Brygget i 40 liters kjele med malt rett i vannet og tappet over til annet kokekar. Min erfaring med min metode + venn av meg med Speidel 50 liter er at jo mer korn desto lavere effektivitet i større eller mindre grad.
Skal sette samme juleøl til helgen og er ganske spent på resultatet da. :)
 
Økt maltmengde gir lavere effektivitet, siden det oftest innebærer mindre skylling. Selv om det er Nøgne Ø som har kvernet maltet etyr det ikke at det nødvendigvis er rett kverningsgrad for systemet ditt. De maler antakelig ikke med samme mølle som de bruker til bryggingen selv... Malingsgrad kan fort ha MYE å si for utbyttet dersom den er feil.
 
Tilbake
Topp