Alternativ for Dingemans Aromatic?

Hei,

Har tenkt å brygge en Trippel basert på oppskrift fra "Brewing Classic Styles"
Oppskriften ber om 250g "Aromatic" fra Dingemans.

Jeg kjenner ikke til denne malten, og har ikke sett den i noen butikker.
Noen søk på nettet gjør meg heller ikke særlig mer klok på eventuelle alternativer for erstatning.

Noen som har kjennskap til altenativer, eller andre tips?
 
BestMalz har en aromatic. Jeg vet ikke hvor lik den er, men du kan ihvertfall kjøpe den fra Bryggselv.
 
Huub skrev:
Petit har Aroma fra Dingemans. Men jeg tror at du trenger ikke denne malten for en bra tripel i det hele tatt!
Har fint lite greie på belgisk øl, men et sted må man jo begynne, og det var en av de andre gutta i bryggegjengen som ønska en tripel.
I og med liten erfaring tok jeg utgangspunkt i oppskriften fra brewing classic styles, hvor det var pilsnermalt, sukker og aromatic. (husker ikke nøyaktige forhold, men snaut 80% pils, snaut 20% sukker og ca 2% aromatic.)
Om du har tips tas det gjerne imot :)

Ellers er det jo greit å handle det fra petit, om jeg finner den.
Etter litt frem og tilbake ser jeg ikke noe dingemans, men derimot castle.
Og etter en tur innom dingemans webside ser jeg at de ogsåmkaller den amber.
Er det da castle amber hos petit som er rett alternativ, eller er det bare jeg som ikke finner rett malt hos petit?
 
2% aroma, caramel, amber det er om det samme. Alt skal gi litt farge og restsødme. Dingemans fordi det er Belgisk men det er også Castle. Jeg bruker 10-15% Munich (Munchner) isf caramalt.
Det allerviktigste er selvsagt gjærvalg og gjæring.
 
Huub skrev:
2% aroma, caramel, amber det er om det samme. Alt skal gi litt farge og restsødme. Dingemans fordi det er Belgisk men det er også Castle. Jeg bruker 10-15% Munich (Munchner) isf caramalt.
Det allerviktigste er selvsagt gjærvalg og gjæring.

Well, det er ikke helt det samme. Aromatic kan sammenliknes med en münchenermalt (ikke karamellisert, men "bakt" på en relativt høy temp. med en høyere fuktighet enn typisk for pale- og pilsnermalt). Den nøyaktige fremstillingen av belgisk amber kjenner jeg ikke, men britisk amber kan sammenliknes med sjokolade- og black malt (dvs. at fuktigheten er lav, men tørketemperaturen høy). Caramalt (krystall) er, som navnet tilsier, krystallisert. De forskjellige fremstillingsmåtene gir forskjellige melanoidiner og sødme-karakter i det ferdige ølet, men nyansene kan være ganske små. Generelt kan man si krystall gir toner av karamell og varierende sødme, mens aromatic og amber gir et tørrere maltpreg med typiske brød-aromaer.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Som du sier kan nyansene være ganske små. Og vi snakker om 2% andel her plus at gjærvalg, mengde og gjæringsforløp er dominerende. Og hvis du da begynner med din første tripel, da er det om det samme  :) (etter min mening)
:biersmile:
 
Huub skrev:
Som du sier kan nyansene være ganske små. Og vi snakker om 2% andel her plus at gjærvalg, mengde og gjæringsforløp er dominerende. Og hvis du da begynner med din første tripel, da er det om det samme  :) (etter min mening)
:biersmile:

Absolutt enig. Jeg misforstod nok poenget ditt.
 
Takk for innspillene.
Da ser jeg om jeg ikke finner et egnet alternativ i malt som alikevel bestilles i denne omgangen. Vi bestiller til 10 forskjellige brygg samtidig, så litt å velge i er det :)
 
Tilbake
Topp