alternative humleposer

Jeg er helt fersk på forumet og med ølbrygging, men er snart klar for første forsøk.

Men det er alltid et men... Jeg hadde tenkt å bruke humleposer, og den lokale bryggeutstyrs pusheren er helt utsolgt. Er det noen som har ideer for alternativer?
 
Jeg er helt fersk på forumet og med ølbrygging, men er snart klar for første forsøk.

Men det er alltid et men... Jeg hadde tenkt å bruke humleposer, og den lokale bryggeutstyrs pusheren er helt utsolgt. Er det noen som har ideer for alternativer?
Du får dårligere utbytte av humla når du har den i poser. Med mindre du har gode grunner for å unngå det, ville jeg gjøre som de fleste av oss; la humla suse fritt :).
 
Du får dårligere utbytte av humla når du har den i poser. .
hm... er du sikker på det @Finn Berger ? Greit nok hvis du stapper 100 g humle i en knøttliten pose som knytes knallhardt inntil "kula", men er det noen vitenskapelig forsøk som beviser dette ? Har prøvd å finne noe definitivt på dette en stund, men klarer ikke å få det til...men sikkert bare jeg som er dårlig til å lete eller leter på feil sted.
 
Jeg er helt fersk på forumet og med ølbrygging, men er snart klar for første forsøk.

Men det er alltid et men... Jeg hadde tenkt å bruke humleposer, og den lokale bryggeutstyrs pusheren er helt utsolgt. Er det noen som har ideer for alternativer?
Teball eller vanlig sil du har på kjøkkenet funker helt fint.
 
hm... er du sikker på det @Finn Berger ? Greit nok hvis du stapper 100 g humle i en knøttliten pose som knytes knallhardt inntil "kula", men er det noen vitenskapelig forsøk som beviser dette ? Har prøvd å finne noe definitivt på dette en stund, men klarer ikke å få det til...men sikkert bare jeg som er dårlig til å lete eller leter på feil sted.
Scott Janish sier noe om det - i en podcast med Experimental Brewing, om jeg ikke husker feil. En av de siste. Veldig hørverdig, forresten - det er to episoder der han redegjør for innholdet i The New IPA. Han snakker om "forsøk" han og Michael Tonsmeire gjorde med det.

Jeg har hørt snakk om 50% reduksjon i effekten, men ta det med en stor klype salt. Det er såpass mange variabler at jeg ikke helt skjønner hvordan et sånt tall kan bli meningsfylt.

Skal du få god effekt, må du nok bruke skikkelig store poser. Jeg kan for så vidt tenke meg at det kunne ha noe for seg å bruke en meskepose. Humla sveller jo voldsomt, så det blir fort trangt i en vanlig humlepose.
 
Scott Janish sier noe om det - i en podcast med Experimental Brewing, om jeg ikke husker feil. En av de siste. Veldig hørverdig, forresten - det er to episoder der han redegjør for innholdet i The New IPA. Han snakker om "forsøk" han og Michael Tonsmeire gjorde med det.

Jeg har hørt snakk om 50% reduksjon i effekten, men ta det med en stor klype salt. Det er såpass mange variabler at jeg ikke helt skjønner hvordan et sånt tall kan bli meningsfylt.

Skal du få god effekt, må du nok bruke skikkelig store poser. Jeg kan for så vidt tenke meg at det kunne ha noe for seg å bruke en meskepose. Humla sveller jo voldsomt, så det blir fort trangt i en vanlig humlepose.
Så med andre ord - ingen vitenskapelig dokumentasjon på at du får mindre effekt ved å ikke la de "plaske fritt i kjelen", egentlig bare "noen har fortalt" fra en troverdig kilde ?
 
Så med andre ord - ingen vitenskapelig dokumentasjon på at du får mindre effekt ved å ikke la de "plaske fritt i kjelen", egentlig bare "noen har fortalt" fra en troverdig kilde ?
Jeg tok en kikk i The New IPA for å se om Janish viser til studier, og det gjør han, på s. 111. Studien er gjort av Hopsteiner, et ikke helt ukjent humlefirma. Det er her tallet 50% er henta fra.

Det er jo ikke så rart; reint intuitivt skjønner jeg at du får bedre uttrekk fra humlepartiklene når de svever fritt enn når del ligger pakka tett sammen. Og så har du sikkert en gradvis økning i utbyttet etter hvert som du øker størrelsen på posen, så humla ligger mindre tett pakka sammen.
 
Jeg er helt fersk på forumet og med ølbrygging, men er snart klar for første forsøk.

Men det er alltid et men... Jeg hadde tenkt å bruke humleposer, og den lokale bryggeutstyrs pusheren er helt utsolgt. Er det noen som har ideer for alternativer?
Hiv humlen rett i karet og filtrer den med et dørslag e.l. når du tapper på gjæringsfatet.

Jeg har, som andre også skriver, erfart/innbilt meg svakere utbytte av humlen ved bruk av humleposer.
 
Brülosophy har testet dette.

Her (2016) og Her (2017)

Prøver fra testen i 2016 ble sendt til Oregonbrewlab.com for analyse av IBU. (Pose: 25 +/-1, Løs 27 +/-1).
Brülosofene har tidligere blitt "stemplet" som uvitenskapelige her i forumet i en annen tråd, men det du refererer der tyder på at det ikke har så mye å si. Hopsteiner virker jo seriøse, men siden jeg ikke har lest hverken boka eller testen det refereres til - er det på hjemmebryggskala eller industri-skala de har testet. Regner jo med at det er forskjell på humle i kilovis og humle i gram...
 
Det ble litt krøll i ord der ja, når man tapper vørter fra kokekaret til gjæringsbøtten/fatet - eller hva man nå en gang kaller det.

Ja, OK, men han må jo uansett tørrhumle, men det er kanskje ikke det vi snakker om her
Det blir to litt forskjellige ting, men likevel noe av det samme
 
Ja, OK, men han må jo uansett tørrhumle, men det er kanskje ikke det vi snakker om her
Det blir to litt forskjellige ting, men likevel noe av det samme
OK, jeg leste ikke noe om tørrhumling?

Men i så fall kan jo coldcrash være løsningen, jeg erfarer at det aller meste av humlen bunnfeller fint i løpet av ca 36 timer på 4c.
Jeg personlig har begynt å filtrere ved overførsel fra gjæringskar til omstikk/cornelius med meskepose/hopspider, funker greit. Kan jo og bruke dørslag til dette, selv om risken for uønsket oskygen i ølet øker.
 
Brülosofene har tidligere blitt "stemplet" som uvitenskapelige her i forumet i en annen tråd, men det du refererer der tyder på at det ikke har så mye å si. Hopsteiner virker jo seriøse, men siden jeg ikke har lest hverken boka eller testen det refereres til - er det på hjemmebryggskala eller industri-skala de har testet. Regner jo med at det er forskjell på humle i kilovis og humle i gram...
Denne det referes til: https://hopsteiner.com/wp-content/uploads/2016/03/3_Dry-Hopping-A-Study-of-Various-Parameters.pdf
 
Kjøp deg et humle filter som du henger på siden, hvis du har bryggemaskin som er allergisk mot humle så pumpa går tett. Hvis du koker i kjele hiver du rett oppi.
 
Det ser ut som om dette er litt komplisert.

  • Jeg finner ikke informasjon om størrelsen på de posene som er blitt brukt, hverken av brülsofene eller Hopsteiner. Er posene bare store nok, virker det rimelig at det ikke blir noen forskjell.
  • Å bruke poser i kok, der vørteren både er varm, og hele tida i kok, er ikke nødvendigvis sammenlignbart med å bruke poser når du tørrhumler.
  • Det kan være forskjell mellom ekstraksjonen av ulike stoffer etter hvor lettløselige de er.
  • Om du har løs humle, kan du påvirke ekstraksjonen gjennom å sette vørteren i bevegelse. (Janish anbefaler det.) Det har antakelig mindre effekt om humla ligger relativt tett pakket i poser.
Jeg har så vidt prøvd poser, og de var ikke store nok, dvs. humla blei en tett klump når den hadde svellet. Og resultatet blei dårlig. Det var tørrhumling av Vestkyst, et øl jeg har brygga mange ganger, så jeg er ikke i tvil om at resultatet blei vesentlig bleikere med pose. Men det betyr jo ikke at det ikke ville funke med en større pose.

Nå har jeg ingen problemer med å humle med løs humle, så det er ikke aktuelt å prøve poser. Men skulle jeg gjøre det, ville jeg nok brukt en liten mskepose. Og så har du diverse typer av kurver, som sikkert funker utmerket.
 
Brülosofene har tidligere blitt "stemplet" som uvitenskapelige her i forumet i en annen tråd, men det du refererer der tyder på at det ikke har så mye å si. Hopsteiner virker jo seriøse, men siden jeg ikke har lest hverken boka eller testen det refereres til - er det på hjemmebryggskala eller industri-skala de har testet. Regner jo med at det er forskjell på humle i kilovis og humle i gram...
I enkelte xBmt har det vært diskutabelt om de har innført variablen på en slik måte at det er den, og bare den, som utgjør forskjellen i sluttresultatet. Om du ikke kan påpeke noe spesifikt for den aktuelle testen synes jeg imidlertid ikke det er relevant hva noen har ment om en tidligere test.

I kok synes jeg det var interessant at de fikk en statistisk signifikant smaksforskjell og ~10% forskjell i bitterhet selv med en forholdsvis liten humlemengde. For meg virker det i hvert fall logisk at forskjellen blir større med større mengde humle og der kontakttiden i snitt er kortere.
 
Tilbake
Topp