Alternativt gjæringskar, Smartstore

:confused:
Det eneste faktiske rådet var vel at det kan sprekke ved for mye vekt, men det mener jeg er løst ved å støtte opp rundt veggene. Står i kjeller med sluk, så det blir ikke katastrofe om det skulle skje noe. Ellers virker det som ingen har testet det før. Fungerer det så er det jo ett fullgodt 250,- alternativ til standard bøtter til 600,- Plass til 40 liter øl i ett skap som tar 20-22 liter i vanlig bøtte blir det også.

1931506_1571343896522361_8648637819970641761_n.jpg
 
Dei er veldig tynne og skjøre i plasten desse kara frå Clas Ohlsson. Men same produsenten lagar versjonar som er såpass sterke at du kan stå oppå boksane. Dei er også merka som næringsmiddelgodkjent. Dei kostar litt meir og Clas Ohlsson har dei ikkje - men eg har funne nokon på Nor-Engros - rettnok ikkje av den høge typen. Dei er skikkeleg solide.

Akkurat det at dei er firkanta lurer eg no på om er noko problem - Kinn lagar vel ølet sitt i opne firkanta gjæringskar..

Her er ei lenke til dei: http://www.orthexgroup.se/products/storage/extremely-durable-storage
 
Ein annan ting er at du får rimelegare gjæringsbøtter på Europris - dei kostar ikkje 600,- - ja eg tvilar på at dei kostar over 200,-

Men dei er runde og har tett lokk og plass til gjærlås.
 
Bruker du gjærlås med aktivt kull og litt vekt på lokket blir de sikkert tett nok, men jeg vill gått for de som katla linker til.
 
Eg ville kanskje ha satsa på NOPLA også sidan det er norsk - vi treng å ha arbeidsplassar her i landet også - også utanom bryggebutikkane!

Men sidan Toorqs er frå Fredrikstad skulle eg kanskje tru at Europris kanskje ikkje var direkte ukjent - er ikke han som starta dette kina-import-foretaket frå Særp eller FrekStad mon tru? Men dette er vel avsporing De-Luxe..

Om ein vil ha eit slikt firkanta gjæringskar pottetett så kan ein sikkert bruka slikt ein brukar for å tetta vindauga/dører.
 
Sjekk også nopla.no. Vi kjøpte 40 (42) liters dunker der :)
Ser på de dunkene fra Nopla selv. Trenger litt mer ledig plass i gjæringskaret spesielt når jeg bruker wlp530. Lokket spretter av og gjæren kryper ut av Europris dunkene:eek:

Hvordan er lokkene på disse? Er de tett og sitter ordentlig? Er de lett å få av og på?

Syns lokkene på Europris dunkene fungerer bra, men har noen 10L dunker fra Youngs Brew (Bryggselv) som er helt håpløse. Ikke tetter de. Det kommer vørter ut hvis du rister bøtta. Men, de er like vel helt håpløse å få av:mad:
 
:confused:
Det eneste faktiske rådet var vel at det kan sprekke ved for mye vekt, men det mener jeg er løst ved å støtte opp rundt veggene. Står i kjeller med sluk, så det blir ikke katastrofe om det skulle skje noe. Ellers virker det som ingen har testet det før. Fungerer det så er det jo ett fullgodt 250,- alternativ til standard bøtter til 600,- Plass til 40 liter øl i ett skap som tar 20-22 liter i vanlig bøtte blir det også.

1931506_1571343896522361_8648637819970641761_n.jpg


Kult at du tester ut alternativer! Drar forumet fremover på den måten. NEVER FEAR THE FOAM or change!
 
Ser på de dunkene fra Nopla selv. Trenger litt mer ledig plass i gjæringskaret spesielt når jeg bruker wlp530. Lokket spretter av og gjæren kryper ut av Europris dunkene:eek:

Hvordan er lokkene på disse? Er de tett og sitter ordentlig? Er de lett å få av og på?

Syns lokkene på Europris dunkene fungerer bra, men har noen 10L dunker fra Youngs Brew (Bryggselv) som er helt håpløse. Ikke tetter de. Det kommer vørter ut hvis du rister bøtta. Men, de er like vel helt håpløse å få av:mad:
De er tette som fy :) Ikke noe problem å få av lokket, men har jo vært borte i enklere varianter og...
Litt spisse kanter gjør de litt leie å bære for lenge, men ikke det heller har vært noe stort problem. Alt i alt fungerer de supert

http://tunebrygget.no
 
Kjørt 3 40 liters batcher så langt, og det har blitt bra. Har ikke tatt meg bryet med å gjøre dunken lufttett ennå, men skal vel legge på en silikonpakning under lokket ved ledige stunder. Ser ikke ut til at dette påvirker resultatet negativt.
 
Tilbake
Topp