Altfor høy OG, kan ølet reddes?

Hei,

I går da jeg skulle sette en IPA, fikk jeg en latterlig høy OG når jeg glemte å konvertere maltmengden i en IPA-oppskrift (gudene vet hvorfor). Den var skrevet for 50L speidel, og jeg har en 25L kjøkkensett. OGen var tiltenkt å være på 1,075, og da hadde jeg to pakker Safale US-05 klar. Men ettersom jeg glemte å konverte maltmengden, fikk jeg en OG på 1,159, da ble jeg svært usikker på om gjæren jeg hadde kunne klare jobben. Jeg er stygt redd for at FGen kommer til å bli altfor høy.

Men er det slik at jeg må leve med en FG i området rundt 1.050 eller kan jeg pitche den på nytt med champange-gjær/annen høy-alokohol gjær? Må jeg da lage en starter med like stort sukkerinnhold og repitche med den når starteren har nådd tilsvarende sukkernivå som IPAen?

Forresten hvor mye har alfasyrens løslighetsgrad i sukker å si, egentlig? Med en BG oppe i 1.160-land, og oppskriften er skrevet for halvparten, blir det da en veldige mye mindre bitter IPA? Eller kan det løses med å lage en liten "humle-te" og tilsette mens det gjærer?
 
Hvis du har plass i gjæringskaret er det bare å fortynne med (kokt og avkjølt) vann. Hvis ikke må du nesten bare tåle en supersterk IPA med høy FG, american barley wine?

Du får dårligere utbytte av alfasyren når du koker i høy OG vørter. Bare sjekk beregnet IBU i en bryggekalkulator og se hva du vil ende opp med ved fortynning. Hvis det blir veldig lavt er det kanskje verdt forsøket å koke humle i 60 min elns og tilsette.
 
Tilbake
Topp