Aluminiumkjeler til brygging?

Bjarte H skrev:
For hva det er verdt:

P.B.W. is an excellent choice as a soak cleaner because it does not require excessive heat as do most caustic based cleaners. This product has cleaned brass and copper filters, and industrial aluminum surfaces successfully.

http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/PBWTech.pdf
Da håper jeg noen prøver slik at vi finner et godt vaskemiddel for Al.
Det står at det renser aluminium, og det er jeg ikke i tvil om. Hvis det er ren aluminium er det ingen problem. Er det legert med forskjellige metaller får vi misfarging som ikke er pen.
Jeg har ikke hatt behov for annet enn zalo til nå, men dagen kommer nok der det må sterkere ting i bruk.
 
Aluminium kjele er helt topp å bruke både til å koke krabbe og øl til skikkelig rengjøring bruker vi skrubbesvamp og da blir kjelen gullende ren

Kompisen min mente at det å koke øl i samme kjele som eg hadde kokt krabbe i,ikke var bramen da sa kona hans at øl og krabbe e jo godt
Har kokt mye både øl og krabbe i kjelen,men den må rengjøres skikkelig etter krabbekok
 
Hallo igjen  :amen: Hva anbefaler dere som har erfaring med brygging? Har en alukjel og en varmtvanntank med varmeelement...har tenkt og meske i den ene og koke vørter i den andre. Hvem av kjelene passer til hva??  Selv kunne jeg tenkt meg å meske i berederen... :)
 
nkb skrev:
Hallo igjen  :amen: Hva anbefaler dere som har erfaring med brygging? Har en alukjel og en varmtvanntank med varmeelement...har tenkt og meske i den ene og koke vørter i den andre. Hvem av kjelene passer til hva??  Selv kunne jeg tenkt meg å meske i berederen... :)
Mesk og kok i samme kjeleingenting som er enklere enn det.
 
Prøver å veke denna tråden litt...

Aluminium funker veldig bra til kokekjeler og går ut i fra at de også kan duge til mesk. Ingen fare for noe som helst så lenge man ikke skrubber vekk belegget som danner seg eller forsøker å gjære i dem. Jeg bruker kun vanlig oppvaskmiddel til aluminiumskjelen. Ser ikke hensikten med starsan til kokekjelen.
Har over 50 batcher på oldemors gamle Høyangkjele og har akkurat bestilt litt diverse kraner/koblinger for å gjøre den enda bedre.

Regner med du har litt erfaring med hvordan det er å montere kraner på alukjele. Har en høyang alukjele på 60 liter som jeg lurer på om jeg skal montere kran på. Har dette gått bra for ditt vedkommende? Brukte du rustfritt/syrefast eller noe litt rimeligere alternativ? Demonterer du krana etter bruk og lagrer kjelen "naken" eller lar du alt stå montert til neste brygg? Har også lurt på om jeg skal prøve å montere måleglass i kjelen, noen som har erfaring med det? evt tips om rimelige alternativer? Har vært inne på tanken å bare lage en målestav av noe slag eller "gravere" inn i sida på kjelen.. Noen som har formeninger om dette?
 
Dette er hva jeg har hektet på en Alukjele:
wpid-dsc_0692.jpg

Driver å bygger om. Planen er å ende opp med en Single Vessel BIAB m/HERMS. I tillegg så gjør jeg det så modulært som mulig, slik at jeg kan bytte deler uten for mye knoting. Koblingsboksen skal få ett par brytere og stikk til, slik at jeg kan styre pumpene.
 
sølvlodd vil nok ligge for nær smeltepunktet til alu. Tig-sveis er nok det beste. Eller mutter og o-ring.
 
Man er flink å sveise hvis man får til å sveise sammen stål og aluminium:)
Å lodde er noe annet
 
Har litt erfaring med alusveising. Mange har prøvd å selge oss mirakuløse produketer for lodding. Ender alltid opp med tig sveising. Sveis på en stuss med gjenger eller klemkobling. Syrefast videre fra dette.
 
Tilbake
Topp