Amarillo ankommet Bryggeland (2014)

Fikk rimelig dårlig bramling cross 2013 en gang jeg kjøpte det i 2014 på hasle. Den smuldret opp som tørket papir som har vært vått og aromaen var ikke noe å skryte over. Ellers så har jeg god erfaring med BS. Har fått pakker fra bryggeland (kjøpt i 2013, altså en stund siden) som hadde mistet vakumet og etter det begynte jeg utelukkende å kjøpe humle fra BS.

Men alle monner drar. Det at de har humle fra f.Eks 2013 noen steder sier jo at det ikke blir solgt, og står det da varmt så er jo ikke det en bidragsyter til at denne humla skal holde seg.
 
Ifølge denne: http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue2.1/garetz.html er det bare å lagre de så kaldt som mulig. Jeg har de i fryser. Noen som har funnet artikler e.l. som understøtter at de bør oppbevares varmere?

Eg hadde min referanse til dette frå YakimaChief - som er stor amerikansk distributør av humle. Dei tilrår i datablad for T90 hop-pellets -3 til +5 som lagringstemperatur for deira pakkar.
http://yakimachief.com/wp-content/uploads/2011/04/Data_YC-Type-90-Hop-Pellets1.pdf

Men artikkelen i brewingtechniques verkar jo å ha gått inn på dette i stor detalj og tilrår frysar til -21.

Artikkelen har også info om at dei vanlege gjennomsiktige vakumposane er dårlege når det kjem til oksygenbarriere. Mylar-posane (aluminium-look) som enkelte bryggebutikkar bruker er betre (men dessverre funkar dei ikkje noko særleg i vanlege vakumeringsmaskiner som er vanlege heime).
 
En humle som f.eks Centennial vil ved oppbevaring i romtemperatur miste c.a. 35-40% av alfasyren i løpet av 6 måneder. Om den oppbevares i en fryser vil den miste c.a. 5-8% av alfasyren.

Jeg synes det er en ganske vesentlig forskjell og kan ikke fatte hvorfor ikke butikker oppbevarer humle i det minste i kjølerom. I følge tallene jeg har sett vil den miste c.a. 16-20% av alfasyren på 6 måneder om den oppbevares rundt 4 grader. Om man handler så tidlig som mulig er det kanskje ikke relevant hvordan humla har vært oppbevart da man ikke snakker om lange tida...

Uansett foretrekker jeg å handle mesteparten av min humle fra utlandet rett etter høsting, pakke det om (med vakuumpakker) og oppbevare det i fryser... Da vet jeg ganske sikkert hva alfasyren er på den humla jeg har og det er lettere å treffe med IBU og ikke minst få til den aromaen man vil oppnå når man brygger sitt øl.
 
Tilbake
Topp