Amarillo ankommet Bryggeland (2014)

Det du får høre er nok det du skrev mot slutten der. Ingen tvang deg til å kjøpe humla. Og. De Annonserer neppe når ny batch er på vei inn, for da ville de sittet igjen med en uviss mengde av fjorårets humle. Det er nok sånn business fungerer. Prisen på forrige batch blir nok dumpet etter at 2015 er inne, slik kan man maksimere profitten.

Sendte en mail til Ola på Petit og fikk en forklaring på de høye prisene. Han sier at prisene på 2014 humla økte veldig for Petit fra leverandør, derfor har totalprisen blitt såpass høy. Når ny humle kommer på markedet vil denne være lavere, som 2015 humla er akkurat nå. Men tipper det ligger et lite påslag for "venner og kjente" her også:)
 
Brewshop.no virker som om de har 2015 amarillo for 99,- pr 100g. Ganske stor prisforskjell. Er ikke alt de har fått inn fra 2015.
 
Amarillo er ei humle som er merka med "good" når det kjem til lagring slik den kjem frå produsenten. Då er den vel nitrogenfylt. Og om den er oppbevart mellom -3 og +5 så skal den kunna takla 3 års oppbevaring og framleis vera grei.

Kjelde: http://yakimachief.com/index.php/varieties/

Så eg ville ikkje ha vore negativ til ei humle frå hausten 2014 om leverandøren har litt kontroll på lagring i kjøl og ikkje pakkar om før det trengs. Humla vert vel levert i pakkar frå 5 kg og oppover.

Eg synes kanskje at det er litt vel fokus på siste års humle. Eg har følgt produsenten (YakimaChief) sine instruksjonar om oppbevaring slik eg fekk dei forklart då eg handla eit par snes kilo der for nokre år tilbake (eg kjøpte fleire humletypar) og den varte adskilleg meir enn til neste haust.

Det viktigste er at oppbevaring er god - altså i kjøleskap og ikkje over +5 grader og ikkje under -3 grader og at den er mest mogleg lufttett oppbevart (vakumert) eller nitrogenfylt.

Det går vel også an å spørja leverandør(ar) korleis dei oppbevarer humle frå dei kjøper den inn til den er pakka om og blir levert til kunde. Det er vel slik informasjon nettbutikkar og andre kan leggja inn på sine nettsider slik at vi som er kundar kan sjå kva slags forhold dei har til kvalitet.
 
Apropos, endte opp med å kjøpe no Kohatu humle fra 2013 da jeg var innom bryggselv igår,
er det for gammelt?
 
Om humle lagres på kjølerom eller i romtemperatur de få dagene de ligger i hylla i butikken, betyr mye mindre enn hvordan den håndteres noen måneder hos produsent, grossist, befraktere og andre ledd i kjeden. Jeg er mye mer bekymret for dårlig pakking enn at humla har ligget i romtemperatur.

(Har humlegrossister kjølelager? Så vidt jeg vet er det ikke vanlig.)
 
Om humle lagres på kjølerom eller i romtemperatur de få dagene de ligger i hylla i butikken, betyr mye mindre enn hvordan den håndteres noen måneder hos produsent, grossist, befraktere og andre ledd i kjeden. Jeg er mye mer bekymret for dårlig pakking enn at humla har ligget i romtemperatur.

(Har humlegrossister kjølelager? Så vidt jeg vet er det ikke vanlig.)
Det ville overraske meg veldig om produsenter eller grossister gjorde noe som kunne svekke kvaliteten på produktene de selger. Sjekk f. eks. http://hollingberyandson.com/about-us/. De svake leddene i kjeden er nok frakt og butikk.
 
Det ville overraske meg veldig om produsenter eller grossister gjorde noe som kunne svekke kvaliteten på produktene de selger. Sjekk f. eks. http://hollingberyandson.com/about-us/. De svake leddene i kjeden er nok frakt og butikk.

Litt Googling tyder på at de også reduserer oksygeninnholdet i lufta. My bad.

Uansett, det er ikke butikken som bekymrer meg, men leddene bakover. Personlig har jeg aldri opplevd dårlig humle fra noen av de store, norske hjemmebryggerbutikkene.
 
Personlig har jeg aldri opplevd dårlig humle fra noen av de store, norske hjemmebryggerbutikkene.

Pioneer fra Petit for et par år siden var skikkelig fæl. Den luktet litt halvdårlig, ugress-aktig, men jeg tok sjansen, og ølet smakte helt dårlig, ugress-aktig. Jeg tror ikke mange har prøvd Pioneer, men første gangen jeg testet den, var den som en engelsk C-humle, sitrus, men ikke akkurat Cascade. Den andre gangen helte jeg over 15 liter i do.
 
Tilbake
Topp