Amarillo ankommet Bryggeland (2014)

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
De har kilovis tilgjengelig :)
Prisen har gått opp over hele landet. 79kr for 100gr.
Jeg fikk en god pris på 1 kg
 
Apropos det. Noen som vet hvordan humla blir oppbevart på lageret deres? Er jo ikke direkte kjølig i butikkene deres.
 
Jah. En kilo burde jo hjelpe på. Fikk lyst til å smekre sammen bryggeriet mitt bare for å ha et påskudd for å kjøpe denne herlige humla i kilovis.
 
Alt virker litt stivt om dagen. Malten og har gått opp og 1100 for et cornyfat fra BS, f.eks. Vi må styrke krona, hvis det kan skje ved å brygge mer øl så er det bare å kjøre på.
 
Bestilte en halvkilo Amarillo fra Bryggeland i går; fikk akkurat bekreftelse på at den er sendt. Sikra meg også 300g Citra 2015 fra Humle.se før de gikk (midlertidig?) tom. 300g var maks + frakt for å være under tollgrensa på 350,–
 
Jeg kjøpte i ren panikk 500 gram citra 2014 fra petit, betalte over 700 kr for humla (så plutselig for meg hele 2016 uten citra humle) Samtidig i dag når den ramla ned i postkassa fikk jeg mail fra petit at de har 2015 citra humle på lager, til nesten halve prisen. Jeg mistet all respekt for petit på et sekund. Handler ALDRI der igjen, føler meg rundlurt. Har aldri opplevd noen som har skrudd opp prisen på en slik måte bare dager før ny humle kommer på lager. Slik driver man bare ikke butikk. Har tenkt å sende en mail til petit for å fortelle det samme. Selvfølgelig var det ingen som tvang meg til å kjøpe denne humla, men jeg har i mitt lange netthandel-liv ikke opplevd at noen gjør slikt. Litt dyrerer blir selvfølgelig ting når etterspørselen blir stor, men det går en (etisk) grense syntes nå jeg...
 
Jeg kjøpte i ren panikk 500 gram citra 2014 fra petit, betalte over 700 kr for humla (så plutselig for meg hele 2016 uten citra humle) Samtidig i dag når den ramla ned i postkassa fikk jeg mail fra petit at de har 2015 citra humle på lager, til nesten halve prisen. Jeg mistet all respekt for petit på et sekund. Handler ALDRI der igjen, føler meg rundlurt. Har aldri opplevd noen som har skrudd opp prisen på en slik måte bare dager før ny humle kommer på lager. Slik driver man bare ikke butikk. Har tenkt å sende en mail til petit for å fortelle det samme. Selvfølgelig var det ingen som tvang meg til å kjøpe denne humla, men jeg har i mitt lange netthandel-liv ikke opplevd at noen gjør slikt. Litt dyrerer blir selvfølgelig ting når etterspørselen blir stor, men det går en (etisk) grense syntes nå jeg...

Det du får høre er nok det du skrev mot slutten der. Ingen tvang deg til å kjøpe humla. Og. De Annonserer neppe når ny batch er på vei inn, for da ville de sittet igjen med en uviss mengde av fjorårets humle. Det er nok sånn business fungerer. Prisen på forrige batch blir nok dumpet etter at 2015 er inne, slik kan man maksimere profitten.
 
Strategien må vel bli å begrense seg til noen få humler, og så kjøpe 500 gr/ 1 kg. Når jeg tenker meg hardt om, er det ikke så mange jeg egentlig ha. Magnum som universell bitterhumle,Hallertauer Mittelfrüh, (East Kent)Golding, Simcoe/Clumbus/ Centennial/Amarillo (til Vestkyst:).) Det er faktisk det det stort sett går i her i heimen.
 
Strategien må vel bli å begrense seg til noen få humler, og så kjøpe 500 gr/ 1 kg. Når jeg tenker meg hardt om, er det ikke så mange jeg egentlig ha. Magnum som universell bitterhumle,Hallertauer Mittelfrüh, (East Kent)Golding, Simcoe/Clumbus/ Centennial/Amarillo (til Vestkyst:).) Det er faktisk det det stort sett går i her i heimen.

Dette er vel klin umulig? Å begrense seg til humler? På det meste telte jeg ca 16 forskjellige typer i frysen hvorav halvparten var 500g.
 
Er enig med Finn men man fristes så lett. Har nok også ca 20 forskjellige.
Og det er vanskelig å få brukt de opp i tide. Så IPAene humles 25-30g/l nå.
 
Det du får høre er nok det du skrev mot slutten der. Ingen tvang deg til å kjøpe humla. Og. De Annonserer neppe når ny batch er på vei inn, for da ville de sittet igjen med en uviss mengde av fjorårets humle. Det er nok sånn business fungerer. Prisen på forrige batch blir nok dumpet etter at 2015 er inne, slik kan man maksimere profitten.
For all del, jeg måtte ikke kjøpe den humla. Men har aldri sett andre bryggbutikker skru opp såpass før, dette gir dessverre et litt dårlig inntrykk for meg. Det vanligste er vel uansett å sette prisen ned før man får ny innhøsting på lager, for å bli kvitt alt i tide. Ting tyder på at jeg kjøpte de to siste pakkene hos Petit, heldige meg! ;)
 
Sist redigert:
Jeg har faktisk ikke så mye rusk som jeg ikke kommer til å bruke. Sjølsagt kommer jeg til å ville prøve noe nytt i blant, men er såpass kjedelig i smaken at jeg kommer veldig langt med de jeg nevnte ovenfor. Fuggles er jeg lite glad i, så i engelske øl blir det (EK) Golding. Har jeg noe særlig å vinne på å bruke Northern Brewe? Challenger? Tja ...Kanskje litt Bramling Cross i vågale øyeblikk med porter i kjelen? Vasser vi over på kontinentet, er vel Mittelfrüh alltid et godt alternativ? Det er jo stort sett gjæren som gjør smaksjobben i de jeg brygger, likevel. (Jeg har en pose Saaz, kjøpt i et lettsindig øyeblikk.) Og amerikanske øl? Sitrus og furunåler - jeg kjenner ikke veldig mye forskjell. Kanskje hadde det holdt med Cascade og Simcoe? (Blasfemi, jeg vet det!)

Også driver de visst med noe rart nede på den sørlige halvkule. Jeg skal innrømme at jeg har smakt gode saker med slikt innblandet. (Amundsen).
 
Jeg foretrekker å kjøpe et par pakker humle av den jeg har mest lyst på i øyeblikket og bruke opp hele,
men det er selvfølgelig ikke alltid praktisk mulig
 
Noen som har en epostadresse til Bryggeland? Får noen spam-feilmelding når jeg prøver å fylle ut kontaktskjema på nett..


HansKr
 
Tilbake
Topp