American IPA

Har i grunnen laget klar alt til å brygge denne i morgen, noen som har innspill på humlevalg og mengde.

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: American IPA
Brewer: Tor Gilje
Style: American IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 34.09 l
Post Boil Volume: 31.03 l
Batch Size (fermenter): 27.00 l 
Bottling Volume: 25.49 l
Estimated OG: 1.070 SG
Estimated Color: 11.1 EBC
Estimated IBU: 104.7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 79.6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
8.29 kg              Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)        Grain        1        100.0 %     
100.00 g              Centennial [10.00 %] - Boil 90.0 min    Hop          2        81.9 IBUs   
40.00 g              Centennial [10.00 %] - Boil 15.0 min    Hop          3        15.2 IBUs   
50.00 g              Centennial [10.00 %] - Boil 5.0 min      Hop          4        7.6 IBUs     
2.0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        5        -           
50.00 g              Centennial [10.00 %] - Dry Hop 5.0 Days  Hop          6        0.0 IBUs     

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 8.29 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 22.56 l of water at 72.7 C          65.6 C        75 min       

Sparge: Fly sparge with 20.79 l water at 75.6 C
Notes:
------

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------

Personlig liker jeg litt lavere IBU i IPAer laga utelukkende på Pale ale malt, men det er jo smak og behag.
Ellers ser det helt utmerket ut. JE

Den vil nok gjære seg langt ned også vil jeg tro ved 65ish grader mesking.
Full body i beersmith ville jeg vurdert for å få litt mer balanse. temp rundt 68. Har selv alltid hatt krystall i...
Men for all del bitter blir den ihvertfall;D

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Har forstått det slik at amerikanerene "alltid" bruker litt krystallmalt i IPA'ene sine. Ellers synes jeg Cascade i min IPA luktet fantastisk! Den står og gjærer nå, mmm.

Kenneth N skrev:
Har forstått det slik at amerikanerene "alltid" bruker litt krystallmalt i IPA'ene sine. Ellers synes jeg Cascade i min IPA luktet fantastisk! Den står og gjærer nå, mmm.

Ok, hvor mye foreslår du til denne da.

Nei jeg har ikke nok erfaring til å anbefale noen mengde. Ville venta noen timer for å se om noen med litt flere brygg bak seg kan svare. Jeg pleier bare å søke rundt på forumet og nettet og se hva andre bruker og eventuelle tilbakemeldinger :)

Kastar meg frampå og føreslår mellom 5 og 10 % av samla maltmengde som krystallmalt. Eg ville nok lagt meg nedpå 5 %. Men då trur eg 68 grader blir for mykje. 66 grader om du vil ha litt restsødme.
Eit anna alternativ kan vere munchenmalt, om du har det. Meiner at m.a. Gahr har nemnmt at han set pris på litt munchen i IPA. Mengde her har eg ingen erfaring på.

FrodeSy skrev:
Kastar meg frampå og føreslår mellom 5 og 10 % av samla maltmengde som krystallmalt. Eg ville nok lagt meg nedpå 5 %. Men då trur eg 68 grader blir for mykje. 66 grader om du vil ha litt restsødme.
Eit anna alternativ kan vere munchenmalt, om du har det. Meiner at m.a. Gahr har nemnmt at han set pris på litt munchen i IPA. Mengde her har eg ingen erfaring på.

munchenmalt har jeg masse av, kan ta jeg 400 gram da i tillegg, og sette ned tempen til 66 grader.

Tilbake
Topp