American lager

John P

Norbrygg-medlem
Kjøpte Am.lager for å lage min første lager. Bak på pakken sto det 18-22 grader. Lager skal jo gjære ved 10 grader. Kan jeg bruke denne ved 10 grader? Noen som har brukt denne og har noen kommentarer om den?
 
Ser det står 9-14 grader på hjemmesiden dems. Får dobbelsjekke om jeg har fått rett pakke.
 
Stemte det jeg skrev først. Litt krise, har stått på magnetrører i hele natt, men ikke krauset enda. Burde jeg bli stressa nå? Temp i rom; 11,5 grader. 200g flytende malt ekstrakt i 1,8l starter med gjær næring. Lot pakken ligge i noen timer etter den var sprukket i samme rom. Hadde ikke blåst seg opp helt.
 
Lagde en starter av en tilsvarende gjær for 2 uker siden. Dog en noe gammel pakke, den brukte 48 timer på å våkne skikkelig til liv.

Bare å være tålmodig =)
 
John P skrev:
Kjøpte Am.lager for å lage min første lager. Bak på pakken sto det 18-22 grader. Lager skal jo gjære ved 10 grader. Kan jeg bruke denne ved 10 grader? Noen som har brukt denne og har noen kommentarer om den?

Når du lager starter til lager gjær så la den gjære i romtemp.
 
John P skrev:
Stemte det jeg skrev først. Litt krise, har stått på magnetrører i hele natt, men ikke krauset enda. Burde jeg bli stressa nå? Temp i rom; 11,5 grader. 200g flytende malt ekstrakt i 1,8l starter med gjær næring. Lot pakken ligge i noen timer etter den var sprukket i samme rom. Hadde ikke blåst seg opp helt.

Forfatterne av Moderne Hjemmebrygging skriver at startere til ale så vel som lager skal stå i romtemperatur. Ingen skade skjedd med 11,5 grader, men det går vel meget tregere å gjære ut starteren.
 
Tilbake
Topp