Amerikaner skriver bok om Juleøl, hvem kan hjelpe til?

Eduard

Norbrygg-medlem
En journalist fra Philadelphia Daily News, som har en spalte ved navn 'Joe Sixpack', kommer til Norge i begynnelsen av desember. Siden han skal skrive en bok om juleøl så er han interessert i å vite mer om denne tradisjonen i Norge. Hvem har anledning til å vise ham hvordan ølet brygges (ikke nødvendigvis mens du brygger nettopp juleøl for det er nok forlengst gjort ved den tiden han kommer hit) eller/og fortelle ham mer om dette? Dette gjelder såvel tradisjonelt juleøl som moderne juleøl.

Her er mailen jeg fikk av ham. Dere er velkomne til å sende ham en mail eller ringe ham direkte:

Greetings -

I write the Joe Sixpack beer column at the Philadelphia Daily News, and I am writing a book about Christmas beer to be published next year. As part of my research, I plan to travel to Norway in December, to report on your country's tradition of Christmas beer. I am greatly interested in meeting a homebrewer during my visit as I understand many Norwegian families make their own Christmas beer. Would you be able to help me make contact with a homebrewer? I plan to visit in the early part of December for about 10 days - my schedule is very flexible.

Thank you,

Don Russell
Tel. 011-215-500-4627
Epost: don@joesixpack.net
 
Jeg kjenner noen som brygger "Stjørdalsøl", men jeg vet ikke om de er interessert i å snakke med journalister...
 
Når "Joe Sixpack" skriver at "I understyand that many Norwegian families make their own Christmas beer", så er det nok Tomtebrygg som brygges ute i de tusen hjem... Selv har jeg dessverre ikke fått brygget juleøl i år (iallfall så langt), så jeg har ikke noe å la ham få smake. Men noen av dere andre burde vel ha noe å by på?
 
Jeg lurte på om det har vært noen som har kontaktet ham. Han skal jo tross alt spesielt til Norge pga dens rike juleøltradisjon. Da bør han nok få godt med informasjon (og juleøl) fra dette stolte folket?
:idea:
 
Jo flere desto bedre :). Han har en del dager i Norge og jeg tror det blir best for boken hans å få inn litt variasjon om bryggemetodene og smak. Så gjerne ta kontakt med ham, og andre som driver med Juleøl må også gjerne gjøre dette  :biersmile:
 
Jeg har fått en mail fra Don "Joe Sixpack". Han har dessverre ikke fått mail fra hjemmebryggere rundtom i landet, men her er det en sjanse til. Han vet nå hvor han skal være, og når. Så hvis noen av dere har anledning til å fortelle Don litt om juleølbrygging og hjemmebrygging generelt, så hadde han helt sikkert satt stor pris på det.  :klovn:

Dec. 12 – Depart Baltimore
Dec. 13 – Arrive Bergen
Dec. 14 – Bergen
Dec. 15 – Bergen-Tromso
Dec. 16 – Tromso
Dec. 17 – Tromso – Honningsvag
Dec. 18 – Honningsvag – Trondheim
Dec. 19 – Trondheim – Oslo
Dec. 20 – Oslo
Dec. 21 – Oslo
Dec. 22 – Oslo
Dec. 23 – Oslo – Baltimore.

EDIT (23.11.2007), Don 'Joe Sixpack' måtte legge om reisen sin litt:

Dec. 13 – Arrive Oslo. Thon Munch Hotel
Dec. 14 – Oslo.
Dec. 15 – Oslo.
Dec. 16 – Oslo – Honningsvag.
Dec. 17 – Honningsvag – Tromso.
Dec. 18 – Tromso
Dec. 19 – Tromso – Trondheim. Best Western Chesterfield
Dec. 20 – Trondheim.
Dec. 21 – Trondheim – Bergen.
Dec. 22 – Bergen
Dec. 23 – Bergen – US.
 
Hei Eduard,

Jeg synes kanskje det hadde vært en ide for Joe å dra til Voss, der er det mange tradisjonelle bryggere. Så i lokalavisen til madammen (Vossa-avisen Hordaland) at det er kommet et utsalgsted som heter Maltbua Th.Midttun AS. Dette stedet drives av Olav i Skulestadmo, tlf 924 22 846 og Rune i Haugsvik tlf. 975 83 362, kanskje smart å kontakte de. De reklamerer med at de selger engelsk og tysk malt, humle, gjær og maltekstrakt. Samt at de selger CO2-utstyr til heimebryggjarar  ;D

De må kjenne til mange lokale vossabryggere som følger gamle tradisjoner, og disse guttene som driver i denne bransjen tror jeg ikke leser dette forumet.. Kanskje noe kunne ringt Olav eller Rune og hørt om det var noen Joe kunne besøkt.

Maltbua setter også opp buss til Ægir bryggeri i Flåm, tydligvis et nytt initiativ på vestlandet etter at Petit har blitt nordtrønder  :beersmiley:
 
Hei! Jeg ble nettopp kontaktet av Rune i Haugsvik (som følge av din melding, Richard ;) ) som sa han gjerne skulle innføre Don i heimebryggjing på Vestlandet.  :brygging:

Til Rune (og andre): telefonnummeret og epostadressen til Don "Joe Sixpack" står øverst i første meldingen.  :idea:
 
Jeg har gitt han et par tips om hvor han kan få en smal av maltøl (som Stjørdalsølet heter på Stjørdal).
 
Tilbake
Topp