Anbefaling pH-meter

Vannmannen AndyHagen som har dette som yrke, ga meg et godt råd om å ikke stole på noe under 10 000,-
Så jeg kjøpte et brukt til 300,-
Du får det du betaler, og det er bare øl :)
Synes ikke det der bør stå uimotsagt, det er greie pH meter til ølbrygging som du kan stole på til formålet som koster ned mot en tidel av den prisen. Selv har jeg Hanna HI98128 som er det samme som noen profesjonelle bryggerier benytter og kanskje litt dyrere for en hobbybrygger enn nødvendig, men ikke så mye over tusen kroner i innkjøp.

Kan anbefale denne oppskriften på hva du skal se etter i et pH meter, under avsnittet Meter Recommendation
Der står det om et par andre pH meter også som ikke koster titusenkroner.
Prisen har sunket litt de siste årene på gode pH metere, så det er sannsynligvis nyere pH metere som er gode nok til under tusenlappen uten at jeg har grunnlag for å nevne spesifikke modeller på de.
Men det har vi jo denne tråden for
 
Mener du at kalibrerings væskene kjøpt fra en leverandør ikke holder spesifikasjonene gitt riktig oppbevaring og bruk, og ikke viser "riktig" pH?
pH meter kalibreres mot kalibreringsvæsker og ikke mot gjennomsnitt av målinger fra andre pH meter, synes det er rart og feil hvis en f.eks. bruker gjennomsnitt av målinger fra billige unøyaktige pH metere til å justere en måling fra et dyrt og godt instrument.
Mulig at du ikke mener dette, og egentlig er ute til å sjekke kvaliteten til forskjellige pH meter med kjente kalibreringsløsninger, samt stabiliteten til pH meterne, dvs. evnen til å måle riktig over tid etter kalibrering.
Jeg snakker om proffe pH-metere som er kalibrert mot samme gode kalibreringsløsning ved rett temperatur. Og likevel vil du kunne se forskjeller som gir grunn til å sjekke mange metere (og elektroder) mot hverandre etter en slik kalibrering, for å sikre at du ikke er den uheldige som har en meter/elektrode-kombinasjon som avviker fra de andre.
Jeg mener ikke at det er grunn til å mistenke noe feil på kalibreringsløsningene.
Men jeg innrømmer gjerne at jeg er litt over i pirk nå, og det er nettopp derfor det kunne vært artig å teste dette i praksis for å se om det er store avvik eller ikke. Det er noe med å unngå å kjøpe seg flotte og dyre løsninger for ikke-eksisterende problemer.
 
Synes ikke det der bør stå uimotsagt, det er greie pH meter til ølbrygging som du kan stole på til formålet som koster ned mot en tidel av den prisen. Selv har jeg Hanna HI98128 som er det samme som noen profesjonelle bryggerier benytter og kanskje litt dyrere for en hobbybrygger enn nødvendig, men ikke så mye over tusen kroner i innkjøp.

Kan anbefale denne oppskriften på hva du skal se etter i et pH meter, under avsnittet Meter Recommendation
Der står det om et par andre pH meter også som ikke koster titusenkroner.
Prisen har sunket litt de siste årene på gode pH metere, så det er sannsynligvis nyere pH metere som er gode nok til under tusenlappen uten at jeg har grunnlag for å nevne spesifikke modeller på de.
Men det har vi jo denne tråden for
Ja, helt greit å påpeke dette. Må legge til at kommentaren over er farget litt av min faglige bruk, gjerne i ionesvakt vann ved lave temperaturer. Under slike betingelser kan du glemme alt av "pH-penner" og lavere kvalitet. Med ionesterke løsninger (som jo vørter er) ved romtemperatur vil det være betydelig enklere å få gode målinger. Som sagt over, vil gjerne teste dette i praksis!
God lenke som beskriver de ulike trinnene godt!
 
Jeg har nettopp kjøpt en Hanna HI 98127 PH måler fra ebay. Det viser helt feil (for vann så starter det på litt over PH 13, og drifter oppover til mellom 14 og 15 Det vil ikke kalibrere seg. Jeg har prøvd med både PH 7.01 og 4.01 buffer, men beskjeden blir bare "WRNG". Jeg går ut fra at jeg må kjøpe ny elektrode. Disse varer visst uansett bare 1,5 til 2 år enten de blir brukte eller ikke.Jeg ser imidlertid at ny elektrode koster bortimot det samme som jeg ga for hele instrumentet. Hvor ofte skifter dere som har et slikt instrument elektroder, og hvor kjøper dere dem fra?
 
Jeg fikk tilbake alle pengene inkludert frakt ca 5 minutter etter at jeg fortalte om problemene, og med beskjed om å bare beholde det. Nå er jeg selvfølgelig interessert i å få det til å fungere.
 
Jeg fikk tilbake alle pengene inkludert frakt ca 5 minutter etter at jeg fortalte om problemene, og med beskjed om å bare beholde det. Nå er jeg selvfølgelig interessert i å få det til å fungere.
Aha, antar du kjøpte det brukt. Levetiden til proben avhenger mye av hvordan det benyttes og til hvilke væsker.
Selv har jeg ikke hatt behov for å skifte (har HI98128 som benytter samme probe), proben burde normalt holde i minimum to år, mitt er akkurat to år gammelt og fremdeles ok.
Det er også en slags veke i proben som kan trekkes fram noen millimetre dersom det tar lang tid å få en stabil avlesning. Tror det er på tide å gjøre det hos meg nå, dette kan gjøres et begrenset antall ganger for å rense proben. Men det later til at du har et mye værre problem.

Det er norske forhandlere som selger prober, eks.
http://no.rs-online.com/web/p/ph-water-analysis-electrodes/4100946/?origin=PSF_437106|acc
https://www.elfadistrelec.no/no/ers...anna-hi73127/p/17661999?queryFromSuggest=true
http://www.impex.no/Produkter/tabid/120/ProductID/223/Default.aspx
 
Sist redigert:
Det var oppgitt til å være helt nytt og så helt nytt ut (unntatt esken). Batterinivået var 100 %. Jeg skal se om jeg finner veken du skriver om og forsøke å trekke den litt fram. Dersom det ikke funker så bestiller jeg ny elektrode (og håper det er den som er problemet). Takk for tips.
 
Det var oppgitt til å være helt nytt og så helt nytt ut (unntatt esken). Batterinivået var 100 %. Jeg skal se om jeg finner veken du skriver om og forsøke å trekke den litt fram. Dersom det ikke funker så bestiller jeg ny elektrode (og håper det er den som er problemet). Takk for tips.

The extractable cloth junction of the HI73127 allows for the renewing of the junction. Simply extract ⅛” of the junction by pulling on the junction will expose a new portion. Any clogging that was present will be cleared and the response time will be back to normal extending the life of the pH electrode.

Pull out 2 mm (1/8'') of the cloth junction to renew the electrode reference
(it is recommended to cut the cloth leaving always at least 2 mm -1/8'' over the reference compartment) and recalibrate the meter.
The cloth junction can be pulled out approximately 20 times. After that, the electrode should be replaced.


Lykke til, og fortell gjerne hva som skulle til dersom du får det til å fungere, flere av oss som har disse probene.
 
Sist redigert:
Synes ikke det der bør stå uimotsagt, det er greie pH meter til ølbrygging som du kan stole på til formålet som koster ned mot en tidel av den prisen. Selv har jeg Hanna HI98128 som er det samme som noen profesjonelle bryggerier benytter og kanskje litt dyrere for en hobbybrygger enn nødvendig, men ikke så mye over tusen kroner i innkjøp.

Kan anbefale denne oppskriften på hva du skal se etter i et pH meter, under avsnittet Meter Recommendation
Der står det om et par andre pH meter også som ikke koster titusenkroner.
Prisen har sunket litt de siste årene på gode pH metere, så det er sannsynligvis nyere pH metere som er gode nok til under tusenlappen uten at jeg har grunnlag for å nevne spesifikke modeller på de.
Men det har vi jo denne tråden for

Flott lenke:).

Jeg har et Hanna HI 98128, og jeg følger den måleprosedyren DeLange beskriver i den første posten. Jeg gjør som han sier under pkt.3:

"Move the electrode around for a few seconds (sample rinses any water off bulb and junction) then stop and wait until the reading is stable. Some meters will decide when the reading is stable for you and beep to signal this.)"

Men så opplever jeg at målinga ikke holder seg stabil, den fortsetter å skli oppover om jeg venter litt. Er det normalt, eller er det noe galt med instrumentet mitt? Skal jeg eventuelt vente til den endelig slår seg til ro, eller er det den først stopper på, det riktige? Det er det siste jeg har regnet som rimelig, men ... ?
 
Det du opplever kan være en svakhet med pH metere som automatisk bestemmer seg for når kalibreringen er stabil. DeLange skriver også litt om dette

The Hanna pHep meter is quite stable but decides when to accept the calibration reading on its own. It grabs it too early. This throws the calibration off. The operator should make the decision as to when to accept the buffer reading and should only do so when he is positive it is stable.

Du kan jo prøve å rense proben ved å forlenge veken som beskrevet over, for å se om responstiden blir tilstrekkelig rask slik at kalibreringen blir så nøyaktig som mulig.

Nøyaktigheten til pH meteret og kalibreringen kan du etterpå sjekke ved å måle pH bufferne og vente til avlesningen er stabil( altså bruke bufferne som en sjekk og ikke med meteret i kalibreringsmodus)
Har du kalibrert meteret og opplever etterpå at målinger av pH til kalibreringsvæskene ikke blir riktige, så har du en feil, sannsynligvis av den arten som DeLange beskriver.

Er det framdeles signifikant avvik i avlesningen ift. det bufferne skal være (ved riktig temperatur) så ville jeg notert avviket og trukket det fra/lagt til de målingene du har i den avkjølte mesken. Det burde kompensere.
 
Det du opplever kan være en svakhet med pH metere som automatisk bestemmer seg for når kalibreringen er stabil. DeLange skriver også litt om dette

The Hanna pHep meter is quite stable but decides when to accept the calibration reading on its own. It grabs it too early. This throws the calibration off. The operator should make the decision as to when to accept the buffer reading and should only do so when he is positive it is stable.

Du kan jo prøve å rense proben ved å forlenge veken som beskrevet over, for å se om responstiden blir tilstrekkelig rask slik at kalibreringen blir så nøyaktig som mulig.

Nøyaktigheten til pH meteret og kalibreringen kan du etterpå sjekke ved å måle pH bufferne og vente til avlesningen er stabil( altså bruke bufferne som en sjekk og ikke med meteret i kalibreringsmodus)
Har du kalibrert meteret og opplever etterpå at målinger av pH til kalibreringsvæskene ikke blir riktige, så har du en feil, sannsynligvis av den arten som DeLange beskriver.

Er det framdeles signifikant avvik i avlesningen ift. det bufferne skal være (ved riktig temperatur) så ville jeg notert avviket og trukket det fra/lagt til de målingene du har i den avkjølte mesken. Det burde kompensere.

Takk skal du ha. Det virker rimelig at det er instrumentets tendens til å stoppe opp for tidlig. Jeg kan stort sett få det til å måle stabilt ved å røre litt ekstra lenge.

Jeg tror ikke det er noen slik veke på min utgave ..........28. ........ 27 har det. Men du har jo det samme som meg, så hvis du kan fortelle meg hvor jeg finner den, blir jeg lykkelig. På 27-utgaven sitter den ved siden av elektroden.
 
Takk skal du ha. Det virker rimelig at det er instrumentets tendens til å stoppe opp for tidlig. Jeg kan stort sett få det til å måle stabilt ved å røre litt ekstra lenge.

Jeg tror ikke det er noen slik veke på min utgave ..........28. ........ 27 har det. Men du har jo det samme som meg, så hvis du kan fortelle meg hvor jeg finner den, blir jeg lykkelig. På 27-utgaven sitter den ved siden av elektroden.
Det er samme elektrode på begge modellene, men tøyremsen er ikke så lett å få øye på. Du ser den på bildet nedenfor, den hvite remsen nederst under glassrøret. Kan bekrefte at jeg har dette på min HI 98128, og har ikke sett at det finnes andre varianter av proben.
IMG_0087.JPG

Ref. http://hannainst.com/hi73127.html
http://hannainst.com/hi98128-phep-ph-tester.html

Har ikke vært nødvendig for meg sålangt å dra ut denne (2mm), men før neste kalibrering skal jeg prøve selv også, da jeg synes det nå tar litt lang tid før målingen stabiliserer seg, har hatt proben i to år.
Gi gjerne lyd dersom du prøver og opplever noen forskjell. Fint å kunne være til hjelp, forumet er jo en flott arena sånn, vi hjelper hverandre der vi kan
 
Sist redigert:
Det er samme elektrode på begge modellene, men tøyremsen er ikke så lett å få øye på. Du ser den på bildet nedenfor, den hvite remsen nederst under glassrøret. Kan bekrefte at jeg har dette på min HI 98128, og har ikke sett at det finnes andre varianter av proben.
Vis vedlegget 32834

Ref. http://hannainst.com/hi73127.html
http://hannainst.com/hi98128-phep-ph-tester.html

Har ikke vært nødvendig for meg sålangt å dra ut denne (2mm), men før neste kalibrering skal jeg prøve selv også, da jeg synes det nå tar litt lang tid før målingen stabiliserer seg, har hatt proben i to år.
Gi gjerne lyd dersom du prøver og opplever noen forskjell. Fint å kunne være til hjelp, forumet er jo en flott arena sånn, vi hjelper hverandre der vi kan

Der var'n, ja:p! Men jaggu måtte jeg - bokstavelig talt - lete med lys og lykte:confused:. I bildet som illusterer veka i 27-utgaven var det noe langt mer synlig som stakk ut, en slags rund filt-tipp så det ut som. Så det var det jeg så etter. Og jeg hadde aldri funnet den vesle biten der.

Så takk nok en gang:). Du er til rimelig stor hjelp!
 
Jeg fikk tilbake alle pengene inkludert frakt ca 5 minutter etter at jeg fortalte om problemene, og med beskjed om å bare beholde det. Nå er jeg selvfølgelig interessert i å få det til å fungere.
Bare et kontrollspørsmål, proben har vært oppbevart i oppbevaringsvæske? Dersom den har tørket ut så blir avlesningene feil. Da kan det hende det hjelper å la proben stå et døgns tid i oppbevaringsvæske og prøve igjen.
Nevner det bare for ordens skyld, regner med at du er klar over dette.
 
Ja, nå har den stått i bufferløsning 7 og 4 og oppbevaringsvæske fra Hanna, uten at det ser ut til å hjelpe. Jeg har også dratt fram veken med et par mm, men jeg har ikke kuttet den. Heller ikke det ser ut til å hjelpe[emoji45]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Ja, nå har den stått i bufferløsning 7 og 4 og oppbevaringsvæske fra Hanna, uten at det ser ut til å hjelpe. Jeg har også dratt fram veken med et par mm, men jeg har ikke kuttet den. Heller ikke det ser ut til å hjelpe[emoji45]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Da kan du enten sjanse på at det er elektroden, og komme relativt kjekt ut av det gjennom å kjøpe en ny elektrode. Eller - og det anbefales - oppgrader til den litt dyrere versjonen, som har et typenummer som ender på 28 i stedet for 27. Det du har, har egentlig ikke tilstrekkelig nøyaktighet - om man skal være litt nerdepirkete:).
 
Den het ...28 i eBay annonsen, men kom fram som ...27. Egentlig tror jeg den er nøyaktig nok når jeg ser på hva som er slingringsmonnet. Jeg tror prosedyrene må følges veldig bra for å måle med mer enn 1 desimal nøyaktighet uansett

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Jeg kommer til å prøve med en ny elektrode. Kanskje noen her vil kjøpe den dersom jeg ikke får måleren til å funke[emoji6]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Den het ...28 i eBay annonsen, men kom fram som ...27. Egentlig tror jeg den er nøyaktig nok når jeg ser på hva som er slingringsmonnet. Jeg tror prosedyrene må følges veldig bra for å måle med mer enn 1 desimal nøyaktighet uansett

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Jeg er enig i at det er en del usikkerhetsfaktorer ute og går, ja. Men likevel; et slingringsmonn på 0,2 pH er ganske mye. Nå trodde jeg faktisk at mitt HI98128 hadde en nøyaktighet på +/- 0,02 - det er det jeg kan huske jeg så da jeg kjøpte det, men jeg kan ta feil der - men når jeg sjekker nå, har det bare 0,05:(. Da er jo ikke forskjellen stor. Jeg kjenner meg plutselig litt mindre komfortabel med målingene mine.

Den gangen jeg kjøpte det, leste jeg denne artikkelen av Kai Troester ("Braukaiser"), som er en jeg gjerne hører på. Der står følgende om behovet for nøyaktighet:

- precision: for brewing purposes you want to have at least +/- 0.01 .. 0.02 pH units. This is plenty for testing mash pH and good enough for detecting pH rises in beer that can be a sign of autolysis. Some meters provide only +/- 0.1 which I consider too little and you may quickly find that you would like more than that. But if the meter is cheap enough you may go with that precision if you are only interested in being in the correct mash pH range.
 
Tilbake
Topp