Anders' Homebrew - Prosjekttråd

Tenkte å starte en prosjekttråd for bryggeriet jeg holder på å bygge. Dette er mitt første bryggeri, og har kun brygget med maltekstrakt tidligere.

Målet med prosjektet mitt er å få et mest mulig automatisert bryggeri, og lage et grafisk brukergrensesnitt hvor jeg kan overvåke prosessen og enkelt lagre og hente frem forskjellige oppskrifter. Har fortsatt ikke planene helt i boks for denne delen, kommer tilbake til det.

Har som sakt lite erfaring med brygging, men har lest boken Moderene Hjemmebrygging som jeg fikk anbefalt av en kollega, og den har lært meg det meste grunnleggende. Fikk også god hjelp her på forumet i en tråd hvor jeg presenterte planene mine og fikk svar på det jeg lurte på. Videre innspill og tips mottas med takk!

Har laget en skisse som viser hva jeg har tenkt:
bryggeri_zps8af1e879.png


Hardware
  • Varmtvannstank, rett og slett en varmtvannstank kuttet i to
  • Den andre delen av varmtvannstanken brukes til kokekar
  • Flottørbrytere, for at varmeelementene ikke skal skrus på før de er dekket i vann/vørter
  • 3kW varmeelementer i varmtvannstank og kokekar, 1kW i RIMS
  • Pumpen kan både pumpe vann over i meskekaret og resirkulere tilbake i varmtvannstanken. Vet ikke hvor nødvendig det er men det krevde lite å få til. Litt usikker på hvor det blir best å plassere temp. sensoren her
  • Ventilene merket med "servo" er motoriserte kuleventiler som jeg skal montere potentiometer på akslingen til ventilen for å kunne vite posisjonen på den og kunne regulere åpningen og forhåpentligvis gjennomstrømmen. Mer info lenger nede
  • Bruker kobberrør-"mainfold" til å spre vannet jevnt i meskekaret.
  • Kobberrørmainfold brukes også til å filtrere vørteren gjennom maltsengen
  • Avstandssensorer brukes i meskekar og kokekar for å lese av nivået i tanken, og planen er å kunne regne ut hvor fort tankene fylles opp (f.eks ml/sek)
  • 3-veis ventilen er også en motorisert kuleventil. Det gjelder alle ventiler som ikke er solenoid
  • Bruker silikonslanger, skal tåle 260*C

Software
  • Arduino skal brukes som "hjernen" i dette etter planen. Har erfaring med Arduino fra før og har grei kontroll på programmering i C
  • Brukergrensesnittet er fortsatt litt uklart. Jeg hadde håpt på å bruke Raspberry Pi til web server som kan sende og motta kommandoer, vise grafer osv. på en nettside. Er usikker på om det blir gjort på denne måten siden jeg sliter litt med programmeringen her. Et annet alternativ er å ha en PC som kjører en eller annen software for brukergrensesnitt.
  • Det finnes PID funksjon som kan programmeres i Arduino som jeg håper på å bruke for å slippe å være låst til fysiske PID regulatorer.

Nærmere titt på komponenter

Framgang
Her legger jeg ut bilder og oppdateringer etter hvert

  • 12. Mars 2013

    Tankene begynner å bli klare. Her er altså en høy varmtvannstank kuttet i fire deler: To tanker og de to siste "rørene" blir brukt som "stativ" til tankene
    20140312_174641_zps075c17e4.jpg


    Varmeelement, flottørbryter og thermocouple-K sensor prøvemontert
    20140312_184953_zps6ac4bfb3.jpg


    Hjernen; Arduino Mega med "screw shield" (skruterminaler) og Ethernet shield (usikker på om jeg skal bruke ethernet)
    20140309_142042_zpsb3d851f6.jpg

    Du ser faktisk ikke selve Arduino-kortet under termineringskortet

    Begynte å lodde et kretskort med AD595AQ IC'er, som brukes som forsterkere til den lille spenningen som blir laget i thermocouple-sensorene. Monterer også glassikringer på kretskort. Har ikke bilde av dette, men det kommer!

Det var alt for nå  :)
 
Jeg synes det ser veldig flott ut og gleder meg til å følge denne tråden videre!
 
Hansenbrygg skrev:
Kult! Har du link til screw shieldet?
Husker ikke hvor jeg fant det, men tror det er en privatperson som har designet det og selger over mail med paypal. Betalte 45,50$ inkludert frakt. Send mail til cardinalflyer@comcast.net og si du er intressert i Mega Screw Shield :)
 
Takker, blir kult å se hva du ender opp med, enkelte kjører brewtroller på mega'en kun ved å endre på head pinout librariet så du kan sikkert få mye gratis derfra.

Er det cr03 motoriserte kuleventiler du har?
 
Veldig kult prosjekt.
Håper virkelig du kommer til det punktet at du har lyst til å hekte en RPi på.
 
Hansenbrygg skrev:
Takker, blir kult å se hva du ender opp med, enkelte kjører brewtroller på mega'en kun ved å endre på head pinout librariet så du kan sikkert få mye gratis derfra.

Er det cr03 motoriserte kuleventiler du har?
Brewtroller så jo ikke så dumt ut, men jeg ønsker å gå for en interface på PC :)

Ventilene jeg har kjøpt er CR02
 
Duckboot skrev:
Veldig kult prosjekt.
Håper virkelig du kommer til det punktet at du har lyst til å hekte en RPi på.
Det håper jeg også, hehe :) Jeg har ikke gitt det opp enda, så vi får se hva det blir til. Vet det finnes en ca 10" touch skjerm som er fin til Raspberry Pi, hadde vært kult å laget et fint grafisk grensesnitt til den.
 
andershf skrev:
Duckboot skrev:
Veldig kult prosjekt.
Håper virkelig du kommer til det punktet at du har lyst til å hekte en RPi på.
Det håper jeg også, hehe :) Jeg har ikke gitt det opp enda, så vi får se hva det blir til. Vet det finnes en ca 10" touch skjerm som er fin til Raspberry Pi, hadde vært kult å laget et fint grafisk grensesnitt til den.
To ord: Wifidongle og Mobilapp.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Ja, raspibrew som er nevnt tidligere på forumet, sammen med arduino som er er lett å koble med io + et skapelig grensesnitt for pc og mobil inkludert timers så man slipper å vente så lenge på varmt vann er i hverfall mitt håp  :skitbra:
 
Duckboot skrev:
andershf skrev:
Duckboot skrev:
Veldig kult prosjekt.
Håper virkelig du kommer til det punktet at du har lyst til å hekte en RPi på.
Det håper jeg også, hehe :) Jeg har ikke gitt det opp enda, så vi får se hva det blir til. Vet det finnes en ca 10" touch skjerm som er fin til Raspberry Pi, hadde vært kult å laget et fint grafisk grensesnitt til den.
To ord: Wifidongle og Mobilapp.
Mobilapp hadde vært kult å ha! Da må jeg lære meg Java også :p Har en tendens til å miste tolmodigheten når jeg prøver å lære meg nye språk, men vi får se :)
 
Hansenbrygg skrev:
Ja, raspibrew som er nevnt tidligere på forumet, sammen med arduino som er er lett å koble med io + et skapelig grensesnitt for pc og mobil inkludert timers så man slipper å vente så lenge på varmt vann er i hverfall mitt håp  :skitbra:
Raspibrew ser jo helt genialt ut, interfacen ser ut til å inkludere alle de tingene jeg så for meg. Dette skal jeg se mer på :)
 
Brewtroller har både interface mot hardware, pidstyring, mengdemåling og mobilapp, sikkert morsomt å lage alt sammen, men det er nok mye å hente hos dem som har tråkket i motbakke noen mmd allerede :)
 
Ang. Interface til bcs, Brew control system. alt er styrt av http post og Get, enklere blir det ikke, håper du orker å sy alt dette sammen :)
 
Hansenbrygg skrev:
Brewtroller har både interface mot hardware, pidstyring, mengdemåling og mobilapp, sikkert morsomt å lage alt sammen, men det er nok mye å hente hos dem som har tråkket i motbakke noen mmd allerede :)
Du sier noe der, jeg får se litt på dette. Takk for tips!
 
andershf skrev:
Duckboot skrev:
andershf skrev:
Duckboot skrev:
Veldig kult prosjekt.
Håper virkelig du kommer til det punktet at du har lyst til å hekte en RPi på.
Det håper jeg også, hehe :) Jeg har ikke gitt det opp enda, så vi får se hva det blir til. Vet det finnes en ca 10" touch skjerm som er fin til Raspberry Pi, hadde vært kult å laget et fint grafisk grensesnitt til den.
To ord: Wifidongle og Mobilapp.
Mobilapp hadde vært kult å ha! Da må jeg lære meg Java også :p Har en tendens til å miste tolmodigheten når jeg prøver å lære meg nye språk, men vi får se :)
Neida. Trenger ikke Java. Ta en titt på Phonegap. http://phonegap.com.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp