Andrimne Rye IPA - mesking

Vi har tenkt å brygge denne øllen i dag, da vi mistenker at dette er den samme som ble solgt som Rug-IPA Gahr edition på bryggselv... en øl vi synes var knakanen god!

Har funnet oppskriften i boka "Ølbrygging fra hånd til munn". Har et spørsmål om mesketemp..

Det står oppført to alternativer

alternativ 1: 55 grader i 15 mins, 66 grader i 45 mins, 77 grader i 5 mins

alternativ 2: 66 grader i 90 mins.

Betyr dette at det ikke skal være vanlig utmesk på alternativ 2?

En annen ting... ser i oppskriften at det er WLP001 som benyttes.... Har en slurry fra WLP051 stående, det kan vel bli godt resultat med den også?

Du kan godt kjøre et utmeskingssteg uansett. Alternativ 2 er satt opp for dem som ikke har muligheter for stegmesking.

Gahr skrev:
Du kan godt kjøre et utmeskingssteg uansett. Alternativ 2 er satt opp for dem som ikke har muligheter for stegmesking.

Perfekt, takk for svar!

Tillater meg et lite oppfølgningsspørsmål.. Target FG er forholdsvis lav, 1.011. Vil en utmesk på 77-78 grader gjøre noe med denne? Ser for meg at vi kjører 90 mins på 66 og 5 minutt på 78. Liker øllen på den tørre siden og derfor ønsker jeg å treffe FG ihht oppskrift.

Lavere FG kommer av at man har mer gjærbart sukker, dette kommer av lavere mesketemperaturer, høyere mesketemperatur gir mindre gjærbart sukker. Utmesk er for å stoppe enzymaktivitet og kan føre til høyre utbytte.

Hvis du ønsker den tørrere må du senke tempen på hovedsteget, hvis du bruker f.eks beersmith kan du se dette når du endrer på tempen. Husk og legge inn mengden/type gjær også. Sånn jeg har forstått det i allefall :)

Tilbake
Topp