Finn Berger
Moderator
Kanskje på tide å døpe om tråden?
Jeg skal lage en egen tråd på dette, og flytte innlegg. Vil bare vente til all utskiping av Antioxin er ferdig.
Kanskje på tide å døpe om tråden?
.....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er dette ditt utstyr? Hvordan funker det med GF Connect boks til å styre den platen? Får du problemer med overskyting av temperatur? Varmes vannet fort opp?
Tappa en tønneøl til deg i dag.Da er godsakene posta. Tar med til Morten, John Petter og Erik i morra.
Pilotbrygget mitt utvikler seg veldig aktivt. Jeg pitcha riktignok rikelig med gjenoppfriska gjær, men dette har jeg aldri sett under gjæring med lagergjær før. Trenger jeg utblåsningsavleder til et lagerbrygg?:
Vis vedlegget 46726
Jeg synes dette oppsettet fungerer fint. Det blir lett overskyting av varme fra platen. Men hvis du lar den få stabilisere seg før innmesk går det fint. Platen holder tempen i mesken stabil under mesking.Er dette ditt utstyr? Hvordan funker det med GF Connect boks til å styre den platen? Får du problemer med overskyting av temperatur? Varmes vannet fort opp?
Jeg liker den løsningen der. Greit å slippe varmeelement på innsiden av kjelen.
Hvilken gjær? Wlp 833 kan skumme en del.Da er godsakene posta. Tar med til Morten, John Petter og Erik i morra.
Pilotbrygget mitt utvikler seg veldig aktivt. Jeg pitcha riktignok rikelig med gjenoppfriska gjær, men dette har jeg aldri sett under gjæring med lagergjær før. Trenger jeg utblåsningsavleder til et lagerbrygg?:
Vis vedlegget 46726
Hvilken gjær? Wlp 833 kan skumme en del.
Smaking på dette stadiet synes jeg er litt vanskelig, men det slår meg at denne smaker veldig rundt. Kjennes behagelig i munnen.
Mesket du inn på ca 40C, slik det står på produktarket?
Vi klarer vel å spre ut et kilo i Stavanger-området også, vil jeg tro?Jeg kan også være med, men Stavanger er langt fra Oslo så er nok avhengig av postgang Hvis ikke handler jeg 100gr pakken fra Humle.se ved en anledning.
Stussa litt på instruksjonene jeg også... Ett sted står det du skal ha i stoffet etter innmesk, så senere står det at det skal i vannet ... ?
Vi klarer vel å spre ut et kilo i Stavanger-området også, vil jeg tro?
Da gjør jeg det også slik, siden professor B gjorde detJeg hadde det i i vannet. Det virker på en måte logisk å få rydda unna oksygenet før maltet kommer oppi.
Men lipoxygenansen deaktiveres ved 60 grader, så akkurat den er vel uansett ikke noe problem for oss som har innsett at vi ikke trenger noe steg under 60 grader?
Da gjør jeg det også slik, siden professor B gjorde det
Ser ut som natriumbisulfitt selges i oppløsning 30-60%, og at det eksisterer i 1 liters flasker, men uklart hvor enkelt det er å kjøpe som privatperson.edit: I ur-artikkelen sies det forresten at det skal brukes natriumbisullfitt som sulfittkilde, ikke kaliumbisulfitt - som påstås å være ødeleggende for mesken, uten at det sies på hvilken måte. Antioxin inneholder kaliumbisulfitt, og det virker forøvrig umulig å få tak i noe annet enn kaliumbisulfitt. (Eng. sodium = natrium, eng. potassium = kalium)
Ser ut som natriumbisulfitt selges i oppløsning 30-60%, og at det eksisterer i 1 liters flasker, men uklart hvor enkelt det er å kjøpe som privatperson.