APA SMaSH

VonRabben

Norbrygg-medlem
Første forsøk på komponering av oppskrift og starter temmelig enkelt med en SMaSH. Ingen grunn til å gjøre det alt for avansert første gang.

Recipe: APA SMaSH
Brewer: Ørjan Rabben Kristiansen
Style: American Pale Ale

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 25,00 l 
Bottling Volume: 23,30 l
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 12,6 EBC
Estimated IBU: 41,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                                        Type          #        %/IBU       
6,50 kg              Pale Malt (2 Row) Bel (8,0 EBC)                  Grain          1        100,0 %     
20,00 g              Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min              Hop            2        26,2 IBUs   
20,00 g              Chinook [13,00 %] - Boil 15,0 min              Hop            3        13,0 IBUs   
20,00 g              Chinook [13,00 %] - Boil 2,0 min                Hop          4          2,2 IBUs     
1,0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        5        -           
10,00 g              Chinook [13,00 %] - Dry Hop 7,0 Days        Hop            6          0,0 IBUs     

Mash  65 °C @ 90 min

Målet er å bli bedre kjent med de ulike humlene og første humlen ut er Chinook. Så vidt jeg forstår så brukes den hovedsaklig til bittering, men det må gå an å bruke den hele veien.
Jeg valgte US-05 fordi den er tålelig nøytral og at jeg har en pakke liggende i skapet.

Det jeg lurer litt på er mengdene med humle. Jeg har lagt meg innenfor det som er vanlig med tanke på IBU, men resten er litt guesstimation.

Noen forslag til forbedringer?
 
Jeg hadde gjerne kjørt opp mot 30g i tørrhumlingen, men ellers kjører jeg stort sett samme oppskrift og fremgangsmåte selv. Chinook er en spesiell humle, jeg synes den er meget dominerende i smak når den blir tilsatt, og den funker etter min smak best i portere pga sin noe krydrete fremtoning.

Summa sumarum, kjør på!
 
VonRabben skrev:
Første forsøk på komponering av oppskrift og starter temmelig enkelt med en SMaSH. Ingen grunn til å gjøre det alt for avansert første gang.

Recipe: APA SMaSH
Brewer: Ørjan Rabben Kristiansen
Style: American Pale Ale

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 25,00 l   
Bottling Volume: 23,30 l
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 12,6 EBC
Estimated IBU: 41,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                                        Type          #        %/IBU         
6,50 kg               Pale Malt (2 Row) Bel (8,0 EBC)                  Grain          1        100,0 %       
20,00 g               Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min               Hop            2        26,2 IBUs     
20,00 g               Chinook [13,00 %] - Boil 15,0 min               Hop            3        13,0 IBUs     
20,00 g               Chinook [13,00 %] - Boil 2,0 min                 Hop           4           2,2 IBUs     
1,0 pkg               Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)   Yeast         5         -             
10,00 g               Chinook [13,00 %] - Dry Hop 7,0 Days         Hop            6          0,0 IBUs     

Mash  65 °C @ 90 min

Målet er å bli bedre kjent med de ulike humlene og første humlen ut er Chinook. Så vidt jeg forstår så brukes den hovedsaklig til bittering, men det må gå an å bruke den hele veien.
Jeg valgte US-05 fordi den er tålelig nøytral og at jeg har en pakke liggende i skapet.

Det jeg lurer litt på er mengdene med humle. Jeg har lagt meg innenfor det som er vanlig med tanke på IBU, men resten er litt guesstimation.

Noen forslag til forbedringer?

Blir bra denne :)
 
Tilbake
Topp