Tilbakemelding på APA

Hei

Jeg og dama laga en APA i fjor med Chinook og Citra - den ble veldig god og i år ønsker jeg å gjøre litt oppdateringer på oppskriften - og ønsker å høre med dere om det er noen innspill.

Oppskrift 20 liter

Malt:
5,5kg pilsnermalt
0,5kg caramel pils

Humle:
20g citra (60min)
20g citra (20min)
50g citra (15min)
30g citra (3 min)
80g citra (tørrhumle)

Gjær:
2pk Safale US-05

Ekstra:
Siste 5 min kok tilsetter jeg skall fra 2 stk sitroner

ABV: 6%
IBU: 93.75
 
Nice - det skal jeg sjekke ut. Ellers har jeg aldri prøvd å bruke pilsnermalt til pale ale - så det blir spennende.
Bør jeg være bekymret over at jeg har såpass høy IBU? Jeg ønsker en kraftig humlekarakter
 
Nice - det skal jeg sjekke ut. Ellers har jeg aldri prøvd å bruke pilsnermalt til pale ale - så det blir spennende.
Bør jeg være bekymret over at jeg har såpass høy IBU? Jeg ønsker en kraftig humlekarakter

Jeg har egentlig sluttet for en stund siden å "tukle" med andre folks oppskrifter, men slik ville jeg gjort det:

Sjekk ut Single Hop 1-2-3 oppskriften min og siden du vil ha sterk humlekarakter så gå for 1-3-5, da er du innenfor "Klassisk IPA" humle-wise. Juster inn IBU til 50-60 (siden du allerede er ganske høyt på den, så antar at du vil ha tydlig bitterhet, men noe balanse trengs) , og prøv å treff 5-5.5% med ca 77% utgjæring. Pilsner og noe cara funker helt fint.

Hvis du vil bruke Motueka så bytter du bare ut noe av citraen fra i 1-3-5 tilsetningene med Motueka.

Knuste korianderfrø rett før flamout vil også gi deg citrus, da oljene fra frøene vil reagere med humleoljer og gjæren under gjæring og gi mer citrus.
 
Sist redigert:
Som Miguel foreslår. Jeg hadde nok droppa 20 min og 15 min tilsetningene med Citra, heller kjørt de i wp eller tørt. 20gr v/60min, 60gr v/70C whirlpool 20 minutter, 100 gr tørrhumle.
 
Tilbake
Topp