Appelsin amber

Tenker å brygge en amber som skal humles lett ibu rundt 40-45, og tilsettes appelsin.

Har prøvd appelsinskall i pilsner tidligere, 500g i kok siste 5-10min, ga meget lite preg om noe.

Så vurderer å prøve på nytt, men ser etter råd, kan jeg koke råpresset appelsinsaft og tilsette i gjæring / siste sekunder av kok, evt fryse appelsinskall og tilsette i etter stormgjæring?

Ønsker tydelig preg av appelsin :) og humler gjerne til en lavere ibu 35-40 for å nå målet.
 
Jeg har tilsatt ferskpresset blodappelsinjuice til pale ale med stort hell. Frysekonsentrerte juicen for å fjerne vann og hindre uønskede organismer. Brukte vel ca 2kg blodappelsiner på 25l. Vil du ha tydelig preg kan du øke på :)
 
Jeg har tilsatt ferskpresset blodappelsinjuice til pale ale med stort hell. Frysekonsentrerte juicen for å fjerne vann og hindre uønskede organismer. Brukte vel ca 2kg blodappelsiner på 25l. Vil du ha tydelig preg kan du øke på :)

Frysekonsentrerte? Hvordan foregår det? :)
 
Frysekonsentrerte? Hvordan foregår det? :)
Ganske enkelt egentlig :)

Du putter juicen i en egnet beholder (det er en fordel om det er sylindrisk - kommer tilbake til hvorfor), fryser den og lar stå frosset i 1-2 døgn. Deretter tar du den frosne juicen. Alt som skal i kontakt med juicen nå må være desinfisert!!! Så setter du den i en trakt eller dørslag (nå er det greit isklumpen er rund og passer...) over en beholder og dekker til med en desinfisert plastpose eller lignende. Nå vil fruktjuicen tine først og du vil etter en stund se at det står igjen en hvit isklump - dette er (nesten) bare vann og kan kastes. Hvor lang tid dette tar avhenger av mengde juice, romtemp osv.
 
Kan vel i prinsippet også bruke juice (økologisk) fra kartong så lenge den ikke inneholder bakteriehemmende (gjær-drepende) tilsettinger. Frys kartongen til den er gjennomfrosset, og bare snu den for avrenning...
 
Tilbake
Topp