Appelsinskall?

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg har funnet en oppskrift på juleøl, og oppskriften omfatter ferskt revet appelsinskall. Men det er jo ikke slik at en appelsin uten videre er en appelsin - årstid, modning, type osv spiller stor rolle vil jeg tro? Jeg ser at Vestbrygg har tørket, revet appesinskall i sortimentet sitt - kan man uten videre erstatte antall gram ferskt appelsinskall med tilsvarende mengde tørket?

Kanskje vil vel de tingene du nevner spille en rolle, men kanskje ikke så stor? Og neste gang du skal lage denne så finner du heller ikke de samme appelsinene? Det jeg prøver å si at det er vel bare å kjøre på med de appelsinene du finner i butikken. Husk bare å vaske dem godt og ikke få med for mye av det hvite under det oransje.

Når det gjelder det tørkede appelsinskallet (pomerans?) som er i salg: Jeg vet ikke hvor mye du må bruke til erstatning for ferskt, men jeg vet (altfor godt) at pumpen vår likte svært dårlig disse tørkede bitene når vi skulle pumpe via kjøleren til gjæringskar!

Det er sant som du sier at appelsinskall har stor variasjon på hvordan og hvor mye det smaker. Anbefaler å gå for økologiske appelsiner sånn at du slipper div. stoffer i skallet. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å kjøre litt safe - er bedre med litt for lite appelsinsmak enn at ølen blir ødelagt. Finn en eller annen mengde du bestemmer deg for. Lukt og smak på appelsinskallet. Når ølen er ferdig kan du da ta stilling til sånn ca. hvor mye appelsinskal du vil bruke neste gang.

Jeg har funnet en oppskrift på juleøl, og oppskriften omfatter ferskt revet appelsinskall. Men det er jo ikke slik at en appelsin uten videre er en appelsin - årstid, modning, type osv spiller stor rolle vil jeg tro? Jeg ser at Vestbrygg har tørket, revet appesinskall i sortimentet sitt - kan man uten videre erstatte antall gram ferskt appelsinskall med tilsvarende mengde tørket?
Personlig ville jeg styrt unna økologiske appelsiner.

Tilbake
Topp