Arduino IDE

TorfinnS

Norbrygg-medlem
dere som driver med arduino hva slags IDE bruker dere? Standard arduino ide, eller visual studio? Kunne tenke meg å prøve visual studio med mulighet for debugger.
 
Hei. Jeg bruke arduino ide....
Av og til andre ting for bare editering.

Ante ikke at det var mulig å debugge arduino fra visual studio.
Ante egentlig ikke at det fantes remote debugger for arduino.

Har du noen linker?
 
Vanlig c/c++ kompileres jo til den maskin koden som pragramet skal kjøre på.
Det er ikke noe problem å sette opp visual srudio til å bruk gcc som vel er. Det
en bruker på arduino.
For å debugge en arduino fra visual studio på en pc må en ha en egen backend på
Visual studie som "prater" med en "debug agent" på arduinoen. Arduinoen kjører
en helt annen processor enn en pc.
Har arduinoen i det hele tatt breakpoint register?
Om noen har laga debuggings muligheter på arduinoen tipper jeg dem har tatt utgangspunkt i
eler brukt gdb.
Men folk får jo til det utrolige. Har du noen linker til f.eks tutorials for visual studio degging av arduino?
 
Ser at Atmel studio kanskje er det foretrukne alternativet. Det er jo tross alt de som lager avr chipene. Atmel studio er basert på microsoft visual studio. Blir nok å prøve dette etterhvert.
 
Dette er tydeligvis laget for opensoutce og linux menigheten, velbekomme.
 
Atmel studio med arduino addon er fint å bruke, du får syntax kontroll og enkel tilgang til biblioteka (alt+g), bakdelen er at du ikkje har så god oversikt mtp biblioteka og døma som er tilgjengelig fra arduino, men du kan alltids fyre opp att arduinoIDEen att, alle import osv fungerer som før i atmel studio.

For å bruke debug mode må du ha ein programmerar frå atmel og du må modde kortet litt, dvs fjerne reset kondensatoren og sette på ein større pull up modstand. Du programmerer direkte på AVR chipen med ICSP pinnane. Altså; arduino spesifikk syntaks fungerer ikkje, du må bruke vanleg embedded C, og du må bruke databladet til avr chipen for å sette register. Dette er mykje knot til å begynne med og spør du meg så er ikkje debug verdt bryet med mindre du er spesiellt interessert i avr programmering...

Eg veit ikkje om du kan få debug mode med berre usb til arduino men eg tvilar sidan du må ha ein eigen chip til dette..

Og ein høveleg advarsel, om du har ein programmerar og prøver å koble til isp pinnane på arduinoen med debug mode så får du ikkje deaktivert det. Då må du bytte avr chipen eller ta ein såkalla high voltage programming fuse pin reset.. eller gjere moden nevnt over.


Om nokon er interessert kan eg skrive ein kjapp guide på korleis gjere modden.

Edit; Ser at alt eg skreiv ang visual studio allerede var skreven i ein link over her, og at du får debugga med usb uten å modde kortet. Shame on me for å ikkje lese skikkelig ;)
 
Sist redigert:
Har installert og prøvd Atmel studio 7 med visual micro debugger. Det fungerer helt supert. Litt småtterier med å gjøre seg kjent i programmet. Har testet med et lite blinkeprogram og med debug funksjonen innkoblet ble sketchen kompilert til 3500 bytes og uten 1100. Litt fikling med å finne ut hvordan man skulle beholde sketch filformatet. Ellers har programmet en tendens til å ville konverter sketcher til cpp filer. Og da er det jo ikke lengre kompatibelt bakover med arduino ide.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    108,9 KB · Sett: 48
Jeg har installert Atmel studio, men hopper litt fram og tilbake mellom den og Arduino. Atmel er litt mere kilen på installering av bibliotek, så de installerer jeg i Arduino. Det samme når jeg starter nye prosjekt, Atmel har en standardplassering som jeg ikke bruker så de lager i Arduino.v n annen ting som er dårligere i Atmel er at serial out vinduet kun vises i debug mode.
Jeg prøvde å installere visual studio, men den PCen jeg kjører slike ting på kjører Win 7 og den krevde Win 10.
 
Tilbake
Topp