Arduino, SSR, PID - teknikk og utstyr

neslekkim skrev:
gustavf skrev:

er det VR modellen man ønsker av den tro? VR= one SSR output and one relay alarm output, betyr det at det er SSR inni, eller at den styrer en VR?
Den du linket til var en auksjon, orker ikke å mase på det, så jeg kjøper istedet.

Pass på å få ein med SSR utgang ja. Det er berre styrespenningen til SSR'en og er typisk 5-12vdc. Dei andre utgangane er ikkje så nøye med, men det er bl.a programerbare utganger for alarm og kjøling på enkelte.
 
protto skrev:
neslekkim skrev:
gustavf skrev:

er det VR modellen man ønsker av den tro? VR= one SSR output and one relay alarm output, betyr det at det er SSR inni, eller at den styrer en VR?
Den du linket til var en auksjon, orker ikke å mase på det, så jeg kjøper istedet.

Pass på å få ein med SSR utgang ja. Det er berre styrespenningen til SSR'en og er typisk 5-12vdc. Dei andre utgangane er ikkje så nøye med, men det er bl.a programerbare utganger for alarm og kjøling på enkelte.

Cool, Gadgetomania her nå.. blir lekestove om et par uker tenker jeg :)
 
protto skrev:
kherseth skrev:
Noen nevnte at PID ofte er laget for ett eget formål, dette er vel en sannhet med modifikasjoner. PID reguleringsalgoritmen er noe av det mest anvendelige jeg har vært borti. PID brukes til det aller meste innen systemrregulering, om så være dronefly, tomgangsjustering, væskestrøm eller temperatur. Eneste som skiller dem er parameterverdiene Kp, Ki og Kd. Det er disse tre parametrene som forandres på en slik automatisk kina-PID.

Du har sjølvsagt delvis rett du og:)

Men det er ganske mange fleire parameter i kina-PID'en min. Bl.a.har den separate verdiar for P, I og D på hotside og cold side, fordi temperaturstyring vil sjendan reagere likt på oppvarming og nedkjøling.

-Til forskjel frå feks. høgderoret på eit i utgangspunktet balansert fly.

Det er selvfølgelig helt korrekt :) Bare lurer, har du prøvd ut reguleringen uten hotside/coldside-kompensasjon? Lurer litt på hvor mye det faktisk har og si.
 
neslekkim skrev:
Har bestilt et par arduinoer, et par shields for sensorer og et ethernet shield nå, samt litt stash..

Jeg gikk på en smell og kjøpte feil ethernet-shield. Langt mer klønete å sette opp, og støttes ikke av de innebygde libaries.

Gjør livet lett for deg selv og kjøp en som er basert på WIZ5100 og ikke ENC28J60.

http://www.codetorment.com/2009/10/24/arduino-goodness-ethernet-shield/
 
neslekkim skrev:
Jeg shoppa nå disse:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230605146498#ht_1656wt_1139 http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230571469746#ht_500wt_1156
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230563896897#ht_500wt_1156 http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230605214379#ht_896wt_1139

Må se om jeg finner noe som jeg kan koble på en Ktype thermocouple også

Det var det samme ethernet-shield`et som jeg sitter å plages med. :(
 
Da har du vel litt å fikle med en stund fremover, da. ;)

Men jeg syntes det var genialt med relay-brett med 4 releer til ca en femtilapp. Da ble det plutselig så mye mindre mekk å styre vanlige ting. De tar "bare" 10amp hver, men da kan man jo ha 3stk 2000W varmeelementer og en pumpe. Det holder vel omtrent til et lite bryggeri, det. :D
 
kherseth skrev:
Det er selvfølgelig helt korrekt :) Bare lurer, har du prøvd ut reguleringen uten hotside/coldside-kompensasjon? Lurer litt på hvor mye det faktisk har og si.

Fritt frå hukommelsen går det ikkje an å velge det vekk då det er ein dedikert temperatur PID. Om det har praktisk betydning vites ikkje, og vil sjølvsagt vere systemavhengig.
 
neslekkim skrev:
Cool, Gadgetomania her nå.. blir lekestove om et par uker tenker jeg :)

Er det ikkje herleg? I mens kan du lese litt:
 

Vedlegg

  • Solid%20State%20Relays%20SSR%2024-480V%20AC,%2025A%20SSR%20user's%20manual.pdf
    618,3 KB · Sett: 107
  • SYL-2362%20instruction%201.6.pdf
    461,1 KB · Sett: 308
Tomas O skrev:
neslekkim skrev:
Har bestilt et par arduinoer, et par shields for sensorer og et ethernet shield nå, samt litt stash..

Jeg gikk på en smell og kjøpte feil ethernet-shield. Langt mer klønete å sette opp, og støttes ikke av de innebygde libaries.

Gjør livet lett for deg selv og kjøp en som er basert på WIZ5100 og ikke ENC28J60.

http://www.codetorment.com/2009/10/24/arduino-goodness-ethernet-shield/

ÆSJ! :)
Ok, bestilte en til da.. og da ble det enda et lass med gadgets.. Ebay er dønn farlig ! :)
 
protto skrev:
neslekkim skrev:
Cool, Gadgetomania her nå.. blir lekestove om et par uker tenker jeg :)

Er det ikkje herleg? I mens kan du lese litt:

Takker.. blir vist at jeg bygger opp elektronikklabben igjen da:) gikk elektro/elnikk/datateknisk i 87-90 og hadde et bra arsenal med leketøy.. here we go again :)
 
Har også elektronikkutdannelse. Gk el. VK1 elnikk. VK2 Audio video. + teknisk fagskole. Programmerte i mange år PIC mikrokontrolles men det meste er desverre gløymt. Ein dag skal eg ta det opp igjen.

Bygger no eit bryggeri for inntil 100l og tenker å bruke 3-fas x 3kw varmeelement i kokekjelen. Det blir effektregulering med ein enkel PWM-krets basert på ein NE555. Det funker greit det, har stått ein testkrets og surra og gått i ei veke no utan last på sjølvsagt.
Der vil eg bruke 2 stk 40A SSR for å bryte to av fasane. Pulsrepetisjonsfrekvensen blir sikkert å prøve seg fram til kva som gir jevn koking utan å "pulse" men tenker å begynne med ca 0,5s for å få så jevn varme som mulig.

Mesketanken, som er akkurat lik i størrelse som kokekjelen (slakta OSO 150l) får enten to eller tre element i den bua botnen, under silbotnen. Tempsensoren plassert i utløpet som er på lågaste punktet og i midten. Vørteren blir resirkulert med pumpe.

Skulle gjerne ha byggd styring med mikrokontroller og slikt men det vil ta meg så lang tid å lære og sykle igjen at det blir manuelt. Men eg har timerar og termostatar slik at eg kan fylle vatn kvelden før og stille inn tid for starttidspunkt, og temperatur. Om morgonen tømmer eg i malten og tastar inn mesketemp.

Men ein dag...

Bra med ein skikkeleg GEEK-tråd!
 
Jøss, mange elektronikkfolk her :S Jeg har også VK1 el.nikk, etterfulgt av vk2 Romteknologi og bachelor Elektronikk. Begynte også på master i sattellitteknologi men ble lei, går mye på elektronikk det også :)

Gleder meg for å se hvordan tråden utvikler seg her...
 
ketilfroyn skrev:
Da har du vel litt å fikle med en stund fremover, da. ;)

Men jeg syntes det var genialt med relay-brett med 4 releer til ca en femtilapp. Da ble det plutselig så mye mindre mekk å styre vanlige ting. De tar "bare" 10amp hver, men da kan man jo ha 3stk 2000W varmeelementer og en pumpe. Det holder vel omtrent til et lite bryggeri, det. :D

Det kan vere verdt å nevne i denne samanhengen:
Vanlege rele egnar seg ikkje i hop med ein PID, med mindre du programmerar slik at releet ikkje kan slå seg av og på veldig raskt. Slik eg ser det er litt av poenget med PID då vekk.

På grunn av at SSR nettopp er eit "Solid State Relay" kan det slåast av og på hundretusenvis av gangar utan at det blir slitt. "Kina-PID'ane" gir veldig raske og korte pulsar når ER-verdi er veldig nærme SKAL-verdi og det vil vere heilt uegna å bruke eit vanleg elektromekanisk rele til det.

EDIT: Vanlege rele vil sjølvsagt egna seg til å køyre pumper ol.
 
protto skrev:
Har også elektronikkutdannelse. Gk el. VK1 elnikk. VK2 Audio video. + teknisk fagskole. Programmerte i mange år PIC mikrokontrolles men det meste er dessverre gløymt. Ein dag skal eg ta det opp igjen.

Bygger no eit bryggeri for inntil 100l og tenker å bruke 3-fas x 3kw varmeelement i kokekjelen. Det blir effektregulering med ein enkel PWM-krets basert på ein NE555. Det funker greit det, har stått ein testkrets og surra og gått i ei veke no utan last på sjølvsagt.
Der vil eg bruke 2 stk 40A SSR for å bryte to av fasane. Pulsrepetisjonsfrekvensen blir sikkert å prøve seg fram til kva som gir jevn koking utan å "pulse" men tenker å begynne med ca 0,5s for å få så jevn varme som mulig.

Ser du noe poeng i å bruke 40a forran 25a?, tåler de mer?, altså når effekten på elementene ikke er i nærheten av 25a engang. Ser jo at prisforskjellen på disse billige ssr'ene er jo ikke så stor, men jeg endte opp med å kjøpe noen på 25a, så får jeg heller skaffe noen ekstra på høyere effekt om det er noe poeng.
Ser disse blir også brukt til styring av julebelysning av hus i usa, så noe må de jo være gode til :)

protto skrev:
Skulle gjerne ha byggd styring med mikrokontroller og slikt men det vil ta meg så lang tid å lære og sykle igjen at det blir manuelt. Men eg har timerar og termostatar slik at eg kan fylle vatn kvelden før og stille inn tid for starttidspunkt, og temperatur. Om morgonen tømmer eg i malten og tastar inn mesketemp.

Siden jeg har Speidel så tenker jeg at den fungerer til sitt bruk, så kan jeg samtidig lære meg programmering av slike småenheter, programmerer jo til daglig i .net, men tror det blir mer morro å programmere imot slike gadgets.
Hadde vært morsomt å lage en enhet som kan styre eksisterende pumpe, varmeelement, ogsåvidere, og legge på ekstra ting, eller, om ikke annet, for å lære noe kult.
Har bestilt to forskjellige arduinoer, så får jeg de opp, så kan jeg også bruke en til å logge ting med, mye rart man kan bruke disse til om man bare får taket på de.

protto skrev:
Bra med ein skikkeleg GEEK-tråd!

YES! :)
 
40 vs 25A var eigentleg berre eit innfall eg fekk. Kjøpte pakke på 4 stk. Har brukt eit 25A ei god stund på 2KW utan kjøleribbe, men montert på ei lita aluplate og det er gullegodt.

Men skal auke effekten litt og i praksis blir det 9KW fordelt på 2 SSR så det er sikkert greit med 40A for meg. Skal bruke dei 25A eg har liggande til pumpe og HLT antageleg.
 
ok, tenkte litt om de på f.eks 40a kunne tynes litt mer uten ribbe enn en på f.eks 25a, har bestilt ribber, så det er ikke så pes, bare lurte litt på det.
Er jo samme enhet, så jeg antar de avgir like mye varme.
 
Tilbake
Topp