Enig med Gahr. Morsomt å lese oppskrifter og man får av og til noen ideer. Jeg er en lidenskaplig podcast-lytter (øl), men jeg regnet med at "Can You Brew It" ikke var noe for meg. Bare en gjeng som skulle klone et øl. Men det var tvert om veldig lærerik, ikke nødvendigvis selve oppsktiften, men diskusjonene omkring prosessen. Jeg trodde jeg visste litt om humling av øl, men nå føler jeg meg mer som nybegynner enn noen gang før. Sammensetning av humlesorter, når men tilsetter, whirlpool hopping (som i alla fall jeg overhode ikke har brukt) osv. Man skal ha brygget utrolig mye og eksperimentert mye for å kunne forutsi nøyaktig hva en humletilsetting vil gjøre for ølet. Humling er utrolig enkelt, men likevel så komplisert-for å si det totalt uforståelig.
Jeg bruker BeerTools. Beregning av humlebitterhet er nettopp BEREGNING. Skal du vite, må du måle bitterhet i etterkant, da vet du om beregningene er riktig. I BeerTools er "default" IBU-beregning noe de kaller "Basic". Den kan du forandre (Recepie-Utilization). Trykk på Basic og du kan velge Rager, Garetz, Mosher, Tinseth, Daniels, Fowler og Custom. Hvis du prøver de forskjellig beregningsmetodene på samme oppskrift får du nesten ALLTID høyst forskjellig beregning av bitterhet. Jeg bruker som regel Basic, prøver jeg Rager blir ølet som regel "bitrere"-høyere beregnet IBU.
Det er spesielt de sene humletilsetninger og mash/FWH/dry-hopping som formlene ikke tar hensyn til. Du kan bruke et halvkilo humle i mash, ved "knock-out" og tørrhumling og få en beregnet bitterhet på linje ned industripils. Jeg prøvde meg på en oppskrift fra CYBI-Epic pale ale. Den har mye sen humling og en målt bitterhet på ca 40 IBU. Basic gir 25 IBU, Rager 30 IBU, Garetz 13 IBU, Mosher 18 IBU, Daniels 35 IBU, Fowler 20 IBU. Målt IBU er 40, formlene viser fra 13 IBU til 35 IBU. Høyst forvirrende. Så hva kan vi gjøre?
Mitt råd: Hold deg til en beregning, brygg mye. Da vil du få erfaring etterhvert og du vil få en følelse av hva en humletilsetning vil gjøre. Dette er formler som ikke tar hensyn til alle faktorer. The proof is in the pudding. Og er dere mer forvirret nå en før dere leste dette kan jeg bare si: Velkommen i klubben!
janh