Aromahumle

Terje

Norbrygg-medlem
Det finnes masse informasjon på nettet der en kan berege bitterhet ut fra alfasyre, koketid og tettheten på vørteren.
Jeg her derimot ikke funnet ett ord om hvordan en tilpasser mengden med aromahumle for å få fram den "riktige" smaken. Har med tiden opparbeidet noen egne erfaringstall, men jeg har ikke noe konkret måte å bestemme mengden på.

Er det noen som har erfaring å dele om dette emnet?


Terje
 
Dette er kanskje litt vanskeligere å måle også. Som regel går jeg ut ifra humlemenge i gram per liter vørter eller noe sånt, siden alfa-% ikke har så mye å si her. Men da kommer det også an på om man tilsetter humlen 5 min før kokeslutt, ved kokeslutt, i percolator osv. Da er det så mange forskjellige oppsett og tidsskjemaer man kan følge, i tillegg til at aromaen fort kan forsvinne, at det sikkert er å skyte spurv med kanoner. Men forhåpentligvis tar jeg feil :).
 
Jeg bruker et program som heter BeerTools (www.beertools.com) for å tweeke på oppskriftene. Har ikke så mye erfaring med det ennå til å si hvor nøyaktige beregningene er i forhold til resultatet. Det finnes også andre kalkulatorer på nettet som skal kunen gjøre tilsvarende (http://www.kotmf.com/tools/ibu.php). Fordelen slik jeg ser det med BeerTools er at man ikke bare beregner bitterhet, men gjør beregninger på alle ingredienser slik at man får en god pekepinn på hvordan det endelige resultatet vil bli mht. smaksfaktorer og mørkhet.
Er det andre som har erfaringer med det samme programmet og kan si hvordan nøyaktigheten er i forhold til beregning av bitterhet?

Aasmund
 
Sjekket IBU-kalkulatoren. Den går jo fremdeles ut ifra bitterheten i ølet, ikke sant? Har aldri brukt BeerTools. 'Uttaler' den seg også angående humlearoma i øl? Om det blir for kraftig eller for svakt i henhold til øltypen eller noe slikt? Hadde vært kjekt å vite :).
 
Man kan i BeerTools spesifisere hvilken øl type det er man ønsker å lage. Ut ifra valgt type og under type blir det grafisk satt opp anbefalte områder for Original gravity, terminal gravity, color, alcohol og bitterness. Litt usikker på bitterhet, men fylde kan man vel delvis kunne se ut ifra Original gravity.
Det jeg personlig liker med BeerTools er at så fort man justerer på oppskriften, ser man også hvordan dette vil påvirke disse 5 parametrene. På denne måten er det også lettere å lykkes med et godt resultat dersom man vil lage sin egen oppskrift helt fra scratch.
 
Det høres lurt ut! Slikt klarer man da holde litt styr på balansen mellom bitterhet og sødme, samtidig at man vet at man befinner seg innenfor ytterkantparametrene til en viss øltype :). Virker litt som om jeg burde få tak i BeerTools.

Men, bare for å holde oss til Terjes opprinnelige spørsmål: sier BeerTools også noe om aromahumlen man tilsetter helt ved kokeslutt? Slik at man f eks ikke får et for aromatiskt hveteøl eller en for lite duftende IPA? Altså helt bortsett fra bitterhumlen og bitterhet da.
 
Takker for svar så langt.
Jeg var inne på hjemmesiden for Beer Tools, det sto der at programmet beregner IBU (bittehet) men jeg fant ikke noe nevnt om aroma. Men det er selvsagt mulig den gir oppskrifter hvor dette lagt inn.

Selv bruker jeg nøkkeltall på ca 1:3. Dvs hvis jeg bruker aromahumlen som bitterhumle så benytter jeg ca 1/3 av denne mengden til aroma. Metoden blir langt fra eksakt og den varierer sterkt med alfasyreinnholdet i humlen, men de gjør at IBU og aroma følger hverander med samme brøk. Hvis noen har andre måter å gjøre det på, eventult andre forholdstall, så hadde det vær morro å diskutere litt omkring emnet.

Terje
 
Blir litt mye off-topic nå, men ville bare si at håndbrygeriet side (den danske) har en gratis tjeneste som gjør ca. det samme som Beer Tools. Duppeditten heter Berrcalc og man finner den på http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi. dessverre sier ikke den noe om aromaen, men tenkte at jeg vil gjøre folk oppmersome på den gratise konkurenten til Beer Tools

Har ikke registrert meg som bruker enda, men funker fint og bare gå inn i en eksisterende oppskrift og legge inn egne verdier.
 
Hei, beklager å dra opp denne gamle tråden igjen, men bedre enn å lage en ny. Jeg lurer egentlig på akkurat det samme som trådstarter, og har søkt rundt ganske lenge uten å finne noen gode svar. 1:3-forhold er jo en ganske grei huskeregel, men om noen har noen gode måter å beregne aromahumle i forhold til bitterhumle, eller i forhold til hvilken øltype det er snakk om, så hadde det vært veldig interessant å vite. Har jo sett oppskrifter med omtrent like mengder bitter/aromahumle, og andre igjen med mye mindre mengde aromahumle i forhold til bitterhumle, så jeg har problemer med å se noen klar sammenheng på hvordan det helst bør være for å få typeriktig resultat.
 
Jeg tror det altså har mye å si om hvordan ølet skal bli. Enkelte øltyper, som Weizenbier, skal f eks ikke eller knapt ha humlearoma, mens andre øltyper, som IPA, skal ha god humlearoma. Min erfaring er at det ikke er så nøye. Har jeg f eks 60 gram av en viss humle som f eks East Kent Goldings, da kan jeg finne på å bruke det jeg trenger til å oppnå ønsket bitterhet (IBU), og det som så er til overs slenger jeg i brygget før kokeslutt som aroma. Evt så bruker jeg litt mer. Du kan jo se litt på oppskrifter til visse øltyper for å se hvor mye andre har brukt. :)
 
et tips er å holde musepekeren over øltypen i beersmith, da får du en beskrivelse av øltypen, og der står det som regel beskrevet hvilket preg det er av bitter,smak og aromahumle for ølsorten... ganske smart  :)
 
Nei dette er ikke enkelt!  Tror ikke det finnes noen oppskrift?  Og hvilket utstyr har du (ja bryggeri da....) Perkulator?  Tilsetter du humle underveis/etter kokingen? Tørrhumler du? Gjær?  Og hvilket øl du brygger du.  Og det vesentligste: Hva du LIKER! Jeg brygger IPA.....  Tolker overskriften slik at det iallfall er ale det dreier seg om når man diskuterer aroma.

Og noen humletyper nærmest opphever hverandres smak om du blander dem.  Og prøver du deg på en , kanskje modifisert, Single Hop Ale, finner du at ølet kan bli spisst og syrlig, hardt og "bastant" eller smakløst.

Og nøye, Eduard!!  Visst F¤%&/ er det nøye! Ølet skal være SLIK, ikke slik.... Og bitterhet og malt osv er jo ikke noe problem, det er AROMAEN som er vanskelig å få akkuret slik du vil ha det. Når du brygger IPA iallfall.

Jeg brygger og brygger... Og drikker også. Men utviklingen går sakte når utprøvingen foregår i full skala, 125 liter.

Og det går framover: Chinook som bitterhumle, trekkes med cascade, amarillo og/eller simcoe  i perkulatoren, tørrhumle med summit/EKG.  Kanskje modifisert med litt williamette?

En IPA som jeg vil ha den....  etter en del års brygging av "greit nok" øl for almuen.

Men er enda ikke kommet dit IPAn på Mikrobryggeriet i Trondheim er.... (Probably the best beer in the world)
 
Ola skrev:
Og nøye, Eduard!!  Visst F¤%&/ er det nøye! Ølet skal være SLIK, ikke slik.... Og bitterhet og malt osv er jo ikke noe problem, det er AROMAEN som er vanskelig å få akkuret slik du vil ha det. Når du brygger IPA iallfall.

Du høres ut som en bitter (eller full) brygger. Joda, det er viktig hvordan man humler en IPA, men det er også når man eksperimenterer litt man kan få noen morsomme overraskelser.

Jeg brygger og brygger... Og drikker også. Men utviklingen går sakte når utprøvingen foregår i full skala, 125 liter.

Du har ikke vurdert å gjøre testing i litt mindre skala? For å teste ut humlesammensetninger kan jo noen små single hop-brygg (gjerne ekstrakt) være en god ide, så kan man blande disse og teste ut de kombinasjonene man ønsker.
 
Ola skrev:
Jeg brygger og brygger... Og drikker også. Men utviklingen går sakte når utprøvingen foregår i full skala, 125 liter.
Hahaha..  :fyflate:
Respekt for folk som driver med test hjemmebrygging i 125 liters skala...  :amen: eller.. ? Ville nok tro utviklingen hadde gått litt kjappere hvis du kutta ned størrelsen på batchen..
Enten er du gal, har maaaange ølvenner, eller som jeg velger å tro; bare veldig glad i øl  ;D
 
Kyrre D K skrev:
Ola skrev:
Jeg brygger og brygger... Og drikker også. Men utviklingen går sakte når utprøvingen foregår i full skala, 125 liter.
Hahaha..  :fyflate:
Respekt for folk som driver med test hjemmebrygging i 125 liters skala...  :amen: eller.. ? Ville nok tro utviklingen hadde gått litt kjappere hvis du kutta ned størrelsen på batchen..
Enten er du gal, har maaaange ølvenner, eller som jeg velger å tro; bare veldig glad i øl  ;D

Hyggelig stemning her på forumet ja...  Bruker denne, tenker jeg:  :hadet:
 
@ola: vanskelig å lese ironi / sarkasme over nett. Håper ikke det var et seriøst adjøss, da stemningen her faktisk ytterst sjelden er noe annet en grunnleggende vennskaplig. 

For å svare på spm.  For min egen del har jeg størst nytte av å lese bråtevis av oppkrifter på samme type øl for så å ta en tidels kvalifisert beslutning om hvor mye aroma/smakshumle jeg skal prøve meg på, så justerer man heller neste gang.  Har forøvrig full respekt for at det er lenge til neste gang hvis man brygger 125 liter.  Er som regel mer en fornøyd med mine 10 liter etter endt  bryggedag.
 
Jeg liker også å lese oppskrifter. Ikke fordi jeg ønsker å klone, men fordi jeg lar meg inspirere, og fordi oppskrifter, spesielt på kommersielle øl, gir en et smaksmessig referansepunkt. Om du liker TMBs ipa, hadde jeg tatt kontakt med bryggeren der. Antar han vil være åpen når det gjelder oppskriften på ølet. Nå er det jo selvsagt ikke bare å bruke samme oppskrift og forvente at resultatet blir likt, men det kan jo være med å styre en i riktig retning.

Og, som ErlendT sier, det er høyt under taket her. Velkommen skal du være!
 
Enig med Gahr. Morsomt å lese oppskrifter og man får av og til noen ideer. Jeg er en lidenskaplig podcast-lytter (øl), men jeg regnet med at "Can You Brew It" ikke var noe for meg. Bare en gjeng som skulle klone et øl. Men det var tvert om veldig lærerik, ikke nødvendigvis selve oppsktiften, men diskusjonene omkring prosessen. Jeg trodde jeg visste litt om humling av øl, men nå føler jeg meg mer som nybegynner enn noen gang før. Sammensetning av humlesorter, når men tilsetter, whirlpool hopping (som i alla fall jeg overhode ikke har brukt) osv. Man skal ha brygget utrolig mye og eksperimentert mye for å kunne forutsi nøyaktig hva en humletilsetting vil gjøre for ølet. Humling er utrolig enkelt, men likevel så komplisert-for å si det totalt uforståelig.
Jeg bruker BeerTools. Beregning av humlebitterhet er nettopp BEREGNING. Skal du vite, må du måle bitterhet i etterkant, da vet du om beregningene er riktig. I BeerTools er "default" IBU-beregning noe de kaller "Basic". Den kan du forandre (Recepie-Utilization). Trykk på Basic og du kan velge  Rager, Garetz, Mosher, Tinseth, Daniels, Fowler og Custom. Hvis du prøver de forskjellig beregningsmetodene på samme oppskrift får du nesten ALLTID høyst forskjellig beregning av bitterhet. Jeg bruker som regel Basic, prøver jeg Rager blir ølet som regel "bitrere"-høyere beregnet IBU.
Det er spesielt de sene humletilsetninger og mash/FWH/dry-hopping som formlene ikke tar hensyn til. Du kan bruke et halvkilo humle i mash, ved "knock-out" og tørrhumling og få en beregnet bitterhet på linje ned industripils. Jeg prøvde meg på en oppskrift fra CYBI-Epic pale ale. Den har mye sen humling og en målt bitterhet på ca 40 IBU. Basic gir 25 IBU, Rager 30 IBU, Garetz 13 IBU, Mosher 18 IBU, Daniels 35 IBU, Fowler 20 IBU. Målt IBU er 40, formlene viser fra 13 IBU til 35 IBU. Høyst forvirrende. Så hva kan vi gjøre?
Mitt råd: Hold deg til en beregning, brygg mye. Da vil du få erfaring etterhvert og du vil få en følelse av hva en humletilsetning vil gjøre.  Dette er formler som ikke tar hensyn til alle faktorer. The proof is in the pudding. Og er dere mer forvirret nå en før dere leste dette kan jeg bare si: Velkommen i klubben! 

janh
 
"Humling er utrolig enkelt, men likevel så komplisert."

Jepp, så enkelt kan det oppsummeres.
 
Tilbake
Topp