Aronia vin og Pære mjød

hole

 
Først tusen takk for gjæren Vistad :skitbra:
Og ja jeg vet dette er et ølbrygger forum men noen av oss setter da litt vin av og till (det skulle vært et sub forum for vin/mjød/cider osv...........)

Det ble to brygg av en pakke Montrachet gjær. Startet med å lage starter til aronia vinen av rosiner og sukker OG 1.040

Oppskriften osv på aronia vinen:

Aronia vin
frukt vin

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):                    25.0
Total fermentables (kg):      11.500
Original Gravity (OG):          1.092  (°P): 22.0
Final Gravity (FG): ca          0.998  (°P): 0.0
Alcohol by Volume (ABV):ca  12.05 %
Colour (SRM):                    20.8  (EBC): 41.0 ren gjettning


Fermentables
----------------
7.000 kg Aronia (60.87%)
3.500 kg Cane Sugar (30.43%)
1.000 kg Cane Sugar (8.7%)

----------------

Misc Bill
----------------
6.0 g Pektin ensym    (Primary)
6.0 g Yeast Nutrient  (Primary)
2.8 g Gelatin        (Secondary)
2.8 g kiseol          (Secondary)

Single step Infusion at 65°C for 60 Minutes.
Fermented at 21°C with Montrachet wine yeast

Notes
----------------
++++sukkeret skal tilføres som kokt lake i to runder, for å ikke stresse gjæren.++++

++++bærene skal knuses og / eller røres i 2 ganger  om dagen under mostgjæringa.++++ varer ca 3 dager

gjærnæring tillsettes sammen med første sukker lake og varme behandles lett.

Bærene tines kvelden i forveien og skylles lett mens fryste (has så i starsan renset gjærings kar med svovling og

pektinase)

Gjær/gjærkultur tillsettes bær+ 2/3deler av endelig vann mengde+ 1/2 av beregnet sukker mengde.

etter mostgjæring stikkes vinen om, bærene moses/avsiles og resten av vannet +sukker tillsettes.(kokt og avkjølt)

vinen gjærer ferdig, stikkes om (stoppes )og klarnes med kiseol og gelantin.

og eventuelt ettersøtes  og  flaskes. Vurderer å flaske noe av vinen som muserende viss alkoholstyrken ligger under

13%

lagres i mist 3 måneder helst 1/2-1/1 år



++++++aroniabær skal ha et sukker inhold melom 13 og 15 gram per 100 gram med bær+++++++++++++++

++++++det vill si at ca 7 kg med bær gir ca 1050 gram med sukker++++++++++++++

Det jeg har gjort til nå:
-Gjær hydrert og tilsatt til 1liter vann med rosiner og sukker +litt gjærnæring (SG=1.040)
-15 liter vann + 1 kg sukker kokt opp og avkjølt helles over bærene som er knust etter beste evne med potetmoser

(bærene er fryst noen dager, opptint og vasket)
-mosten tillsatt 1 pakke pektolase(enzym) 1 tab vinsvovling(knust) og får stå ca 7 timer
-mosten er nå blitt mørkere og SG = 1.050
-så tillsetter jeg 6 gram gjærnæring og starter kulturen og pisker inn så mye luft jeg klarer.
-gjæring er godt igang når jeg ståropp 5 timer senere de neste 3 dagene løfter jeg opp bær og knuser ut saft

og/eller rører bærene ned i vesken 2 ganger daglig.
-dag 3 i mostgjæringen så siler jeg fra bærene og knuser ut så mye veske jeg klarer før bærene vaskes i 7,5 liter

vann. Dette vannet tilsetter jeg 3,5 kg sukker (SG ca 1.135) koker opp og kjøler ned før dette tillsettes til

resten av "vinen". dette er nå 25 liter med bregnet OG 1.090 selv om jeg mistenker at bærene gav noe mere sukker en

målt i den første målingen.
-vinen står så til gjering i ca 2 uker før den får stå til sekundær gjæring i ca 4 uker da skal jeg stikke den om

og starte klarnings prosessen.

Recipe Generated with BrewMate
 
Og så oppskriften osv på pæremjøden:

Pere mjød
frukt vin

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):                  19.0
Total fermentables(kg):      11.450
Original Gravity (OG):        1.115  (°P): 27.0
Final Gravity (FG):              1.000  (°P): 0.0
Alcohol by Volume (ABV):    15.07 %
Colour (SRM):                    4.9  (EBC): 9.7

fermentables
----------------
8.000 kg Pære (69.87%)
1.000 kg Cane Sugar (8.73%)
1.000 kg Eple blanding (sure/søte) (8.73%)
1.000 kg Honning sommer mørk (8.73%)
0.450 kg Honey sommer/blomster (3.93%)


Misc Bill
----------------
6.3 g Pektin ensym @ 0 Days (Primary)
1.1 g Vin svovling @ 0 Days (Primary)
4.2 g Yeast Nutrient @ 0 Days (Primary)
0.8 g Vin svovling @ 0 Days (Secondary)
1.1 g vinsyre @ 0 Days (Secondary)
4.2 g Yeast Nutrient @ 0 Days (Secondary)

Fermented at 22°C with Montrachet wine yeast

Notes
----------------
Frukten ble renset for frø/kjærne og dekket med vann = 20 liter
Tilsatt vinsvovling og pektin ensymer, og latt sitte til kvelden Ca 12 timer.
Presset noe av frukten men den var hard, tok Most/sukker prøve og den viste SG 1.032. tilsatte honning og 1 Kg

sukker.
satte til gjæring på badet, gjærte med godtemperatur lå på ca 24*C da jeg satte karet i gjærings kammeret.
senket tempen til ca 21.2 lå somregel litt over.
Frukten ble frasilt og presset etter 3 døgn, gav 18,5 liter tillsatt 1kg honning vinsvovling og litt gjærnæring og

bittelitt sitronsyre. Gjerings temp økt.

Har jobbet med ukalibrert hydrometer som viste .006 feil( vann @ 20*C viste 0.994)
Korigert SG før most gjæring = SG 1.038

26 september Pære mjøden er omstukket til secundær gjærings beholder. SG =1.000(korigert) og alkohol er målt med

vinmåler(stigrør) og viser 15% mengden er 19 liter. Smaken er god, ikke tørr den kan godt drikkes med denne sødmen.

Mjøden lukter sterkt av gjær osv.. den skal nå få stå ca en måned før omstikking og eventuelt klaring og gjær

stopp.      Tror dette blir meget godt!!!!!!!!!!!!!!!

Recipe Generated with BrewMate
 
Hva er status her da Erlend?;)
Må nesten be om smaksprøver når den tiden kommer. Likte godt lyngølen din forresten. Syrligheten var frisk og fin den!

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Status er foreløbig at aroniavinen er tilsatt klarnings middel og skal flaskes snart, ca 3 måneder på flaske før den begynner å briljere. aromaen ligner litt på kirsebær vin men smaken er ennå uferdig og noe grumsete. og jeg tror den fikk gjære på litt for høy temperatur de første dagene for det er endel varm alkoholsmak, håper dette dempes når vinen modner.

Pære mjøden skall stikkes om og tillsettes klarnings middel (chitosan/kiselol) snart eller så fort jeg får tid. Denne tror jeg blir nydelig for den ble temperatur styrt fra masse gjeringen var over. og første smaksprøve var nydelig  :sikle Godt jeg tappet min IPA over på trykkdunken i går, den er klar om 2 uker, da går nok ventetiden litt lettere ;)

Klart du skal få smake på vinen/mjøden men du må nok vente til rundt juletider.
 
Nå er aronia vinen og pæremjøden klarnet og skal flaskes snart. Jeg er ganske sikker på at begge godt kunne få sitte på bunnfaldet mye lenger for å gi dem mere kompleks smak og noe mere fylde. Men jeg er redd de er utsatt for oksydering siden de har altformye overflate/luftrom i vinbalongene.

Aroniavinen lukter sterkt av kirsebær kjerne, men smaker mildt. kunne med fordel ha vert mikset med kirsebær, i forholdet 3/1 aronia/kirsebær.
Denne vinen bør ikke ettersøtes, den heller mot halv tørr men ble ikke bedre med ekstra sødme.
Fruen likte denne vinen godt og siden den enda er meget ung så tror jeg den vil bli en god sommer vin for henne.

Pære mjøden/vinen er noe syrlig og kan med fordel søtes opp litt. Dette ble en god vin etter min smak. smaken er mild men domineres svakt av honningen, hint av mentol? og pære. Ikke noe gjær smak eller høyere alkoholer/fusel aroma.
Vurderer å ettersøte med honning, det gav den beste smaken når jeg testet forskjellige blandings forhold og søtnings grader. det gav dog en meget grumsete vin, men det kan jo klarne ettervert. Har ikke stoppet vinen så jeg er noe usikker på om den kommer til å ettergjære, men den ligger på 15% alk. som skal være denne gjærens øvre grense for alkohol toleranse.

Føler at det ikke haster å gjøre noe med disse enda, men skal flaske/ettersøte litt nå før jul.
Resten flaskes etter jul, burde kansje fylle luftrommet med kullsyre på etteler annet vis. tar gjærne i mot råd om hvordan dette kan gjøres uten kusyre utstyr (gjæring i ekstern flaske med slange ned i luftrommet?) eller (kullsyre patron i krem dispenser osv......)
 
god dagen hole.
jeg har nå fått 16kg
lynghonning med endel vox i som jeg skal vaske ut å lage mjød/honningvin av i ferien min.
så hviss du har tid en dag til å komme med noen tips om gjær å tilsettnings stoffer så hadde det vert fint.
blir spennende å se hva dette projektet blir til :bank2:
 
Nå er aronia vinen og pæremjøden klarnet og skal flaskes snart. Jeg er ganske sikker på at begge godt kunne få sitte på bunnfaldet mye lenger for å gi dem mere kompleks smak og noe mere fylde. Men jeg er redd de er utsatt for oksydering siden de har altformye overflate/luftrom i vinbalongene.

Aroniavinen lukter sterkt av kirsebær kjerne, men smaker mildt. kunne med fordel ha vert mikset med kirsebær, i forholdet 3/1 aronia/kirsebær.
Denne vinen bør ikke ettersøtes, den heller mot halv tørr men ble ikke bedre med ekstra sødme.
Fruen likte denne vinen godt og siden den enda er meget ung så tror jeg den vil bli en god sommer vin for henne.

Pære mjøden/vinen er noe syrlig og kan med fordel søtes opp litt. Dette ble en god vin etter min smak. smaken er mild men domineres svakt av honningen, hint av mentol? og pære. Ikke noe gjær smak eller høyere alkoholer/fusel aroma.
Vurderer å ettersøte med honning, det gav den beste smaken når jeg testet forskjellige blandings forhold og søtnings grader. det gav dog en meget grumsete vin, men det kan jo klarne ettervert. Har ikke stoppet vinen så jeg er noe usikker på om den kommer til å ettergjære, men den ligger på 15% alk. som skal være denne gjærens øvre grense for alkohol toleranse.

Føler at det ikke haster å gjøre noe med disse enda, men skal flaske/ettersøte litt nå før jul.
Resten flaskes etter jul, burde kansje fylle luftrommet med kullsyre på etteler annet vis. tar gjærne i mot råd om hvordan dette kan gjøres uten kusyre utstyr (gjæring i ekstern flaske med slange ned i luftrommet?) eller (kullsyre patron i krem dispenser osv......)
Hei,
Hvordan ble aroniavinen med tiden? Jeg vurderer å lage en plommevin og få inn tanniner og farge med aronia. Ser for meg godt lagringspotensiale med de tanninene. Hva tror du?

A
 
Tilbake
Topp