Først tusen takk for gjæren Vistad :skitbra:
Og ja jeg vet dette er et ølbrygger forum men noen av oss setter da litt vin av og till (det skulle vært et sub forum for vin/mjød/cider osv...........)
Det ble to brygg av en pakke Montrachet gjær. Startet med å lage starter til aronia vinen av rosiner og sukker OG 1.040
Oppskriften osv på aronia vinen:
Aronia vin
frukt vin
Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 25.0
Total fermentables (kg): 11.500
Original Gravity (OG): 1.092 (°P): 22.0
Final Gravity (FG): ca 0.998 (°P): 0.0
Alcohol by Volume (ABV):ca 12.05 %
Colour (SRM): 20.8 (EBC): 41.0 ren gjettning
Fermentables
----------------
7.000 kg Aronia (60.87%)
3.500 kg Cane Sugar (30.43%)
1.000 kg Cane Sugar (8.7%)
----------------
Misc Bill
----------------
6.0 g Pektin ensym (Primary)
6.0 g Yeast Nutrient (Primary)
2.8 g Gelatin (Secondary)
2.8 g kiseol (Secondary)
Single step Infusion at 65°C for 60 Minutes.
Fermented at 21°C with Montrachet wine yeast
Notes
----------------
++++sukkeret skal tilføres som kokt lake i to runder, for å ikke stresse gjæren.++++
++++bærene skal knuses og / eller røres i 2 ganger om dagen under mostgjæringa.++++ varer ca 3 dager
gjærnæring tillsettes sammen med første sukker lake og varme behandles lett.
Bærene tines kvelden i forveien og skylles lett mens fryste (has så i starsan renset gjærings kar med svovling og
pektinase)
Gjær/gjærkultur tillsettes bær+ 2/3deler av endelig vann mengde+ 1/2 av beregnet sukker mengde.
etter mostgjæring stikkes vinen om, bærene moses/avsiles og resten av vannet +sukker tillsettes.(kokt og avkjølt)
vinen gjærer ferdig, stikkes om (stoppes )og klarnes med kiseol og gelantin.
og eventuelt ettersøtes og flaskes. Vurderer å flaske noe av vinen som muserende viss alkoholstyrken ligger under
13%
lagres i mist 3 måneder helst 1/2-1/1 år
++++++aroniabær skal ha et sukker inhold melom 13 og 15 gram per 100 gram med bær+++++++++++++++
++++++det vill si at ca 7 kg med bær gir ca 1050 gram med sukker++++++++++++++
Det jeg har gjort til nå:
-Gjær hydrert og tilsatt til 1liter vann med rosiner og sukker +litt gjærnæring (SG=1.040)
-15 liter vann + 1 kg sukker kokt opp og avkjølt helles over bærene som er knust etter beste evne med potetmoser
(bærene er fryst noen dager, opptint og vasket)
-mosten tillsatt 1 pakke pektolase(enzym) 1 tab vinsvovling(knust) og får stå ca 7 timer
-mosten er nå blitt mørkere og SG = 1.050
-så tillsetter jeg 6 gram gjærnæring og starter kulturen og pisker inn så mye luft jeg klarer.
-gjæring er godt igang når jeg ståropp 5 timer senere de neste 3 dagene løfter jeg opp bær og knuser ut saft
og/eller rører bærene ned i vesken 2 ganger daglig.
-dag 3 i mostgjæringen så siler jeg fra bærene og knuser ut så mye veske jeg klarer før bærene vaskes i 7,5 liter
vann. Dette vannet tilsetter jeg 3,5 kg sukker (SG ca 1.135) koker opp og kjøler ned før dette tillsettes til
resten av "vinen". dette er nå 25 liter med bregnet OG 1.090 selv om jeg mistenker at bærene gav noe mere sukker en
målt i den første målingen.
-vinen står så til gjering i ca 2 uker før den får stå til sekundær gjæring i ca 4 uker da skal jeg stikke den om
og starte klarnings prosessen.
Recipe Generated with BrewMate
Og ja jeg vet dette er et ølbrygger forum men noen av oss setter da litt vin av og till (det skulle vært et sub forum for vin/mjød/cider osv...........)
Det ble to brygg av en pakke Montrachet gjær. Startet med å lage starter til aronia vinen av rosiner og sukker OG 1.040
Oppskriften osv på aronia vinen:
Aronia vin
frukt vin
Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 25.0
Total fermentables (kg): 11.500
Original Gravity (OG): 1.092 (°P): 22.0
Final Gravity (FG): ca 0.998 (°P): 0.0
Alcohol by Volume (ABV):ca 12.05 %
Colour (SRM): 20.8 (EBC): 41.0 ren gjettning
Fermentables
----------------
7.000 kg Aronia (60.87%)
3.500 kg Cane Sugar (30.43%)
1.000 kg Cane Sugar (8.7%)
----------------
Misc Bill
----------------
6.0 g Pektin ensym (Primary)
6.0 g Yeast Nutrient (Primary)
2.8 g Gelatin (Secondary)
2.8 g kiseol (Secondary)
Single step Infusion at 65°C for 60 Minutes.
Fermented at 21°C with Montrachet wine yeast
Notes
----------------
++++sukkeret skal tilføres som kokt lake i to runder, for å ikke stresse gjæren.++++
++++bærene skal knuses og / eller røres i 2 ganger om dagen under mostgjæringa.++++ varer ca 3 dager
gjærnæring tillsettes sammen med første sukker lake og varme behandles lett.
Bærene tines kvelden i forveien og skylles lett mens fryste (has så i starsan renset gjærings kar med svovling og
pektinase)
Gjær/gjærkultur tillsettes bær+ 2/3deler av endelig vann mengde+ 1/2 av beregnet sukker mengde.
etter mostgjæring stikkes vinen om, bærene moses/avsiles og resten av vannet +sukker tillsettes.(kokt og avkjølt)
vinen gjærer ferdig, stikkes om (stoppes )og klarnes med kiseol og gelantin.
og eventuelt ettersøtes og flaskes. Vurderer å flaske noe av vinen som muserende viss alkoholstyrken ligger under
13%
lagres i mist 3 måneder helst 1/2-1/1 år
++++++aroniabær skal ha et sukker inhold melom 13 og 15 gram per 100 gram med bær+++++++++++++++
++++++det vill si at ca 7 kg med bær gir ca 1050 gram med sukker++++++++++++++
Det jeg har gjort til nå:
-Gjær hydrert og tilsatt til 1liter vann med rosiner og sukker +litt gjærnæring (SG=1.040)
-15 liter vann + 1 kg sukker kokt opp og avkjølt helles over bærene som er knust etter beste evne med potetmoser
(bærene er fryst noen dager, opptint og vasket)
-mosten tillsatt 1 pakke pektolase(enzym) 1 tab vinsvovling(knust) og får stå ca 7 timer
-mosten er nå blitt mørkere og SG = 1.050
-så tillsetter jeg 6 gram gjærnæring og starter kulturen og pisker inn så mye luft jeg klarer.
-gjæring er godt igang når jeg ståropp 5 timer senere de neste 3 dagene løfter jeg opp bær og knuser ut saft
og/eller rører bærene ned i vesken 2 ganger daglig.
-dag 3 i mostgjæringen så siler jeg fra bærene og knuser ut så mye veske jeg klarer før bærene vaskes i 7,5 liter
vann. Dette vannet tilsetter jeg 3,5 kg sukker (SG ca 1.135) koker opp og kjøler ned før dette tillsettes til
resten av "vinen". dette er nå 25 liter med bregnet OG 1.090 selv om jeg mistenker at bærene gav noe mere sukker en
målt i den første målingen.
-vinen står så til gjering i ca 2 uker før den får stå til sekundær gjæring i ca 4 uker da skal jeg stikke den om
og starte klarnings prosessen.
Recipe Generated with BrewMate