Artikler for hjemmebryggere som jeg gjerne skulle hatt

Åssen i alle dager kom man fram til en måte å lage øl på med den tilnærminga der? :p
Premisset er feil. Det var aldri bare en familie som brygga øl - tvert i mot. Veldig mange måtte brygge om man skulle få brygga nok øl. Så gitt mange nok bryggere og nok tid, finner man fram til måter å brygge på som funker, dvs. produserer et øl man liker. Samme prinsippet som biologisk evolusjon, vel:)?
 
Premisset er feil. Det var aldri bare en familie som brygga øl - tvert i mot. Veldig mange måtte brygge om man skulle få brygga nok øl. Så gitt mange nok bryggere og nok tid, finner man fram til måter å brygge på som funker, dvs. produserer et øl man liker. Samme prinsippet som biologisk evolusjon, vel:)?
Kopierer du generasjonen før deg har du ikke biologisk evolusjon, Finn. Du har stagnasjon og forblir i ursuppa. Heldigvis kan ikke brygging ha foregått som i innlegget jeg siterte i gamle dager, for da hadde vi tygd gressfrø og drukket vann fra bekken fortsatt. :)
 
Kopierer du generasjonen før deg har du ikke biologisk evolusjon, Finn. Du har stagnasjon og forblir i ursuppa. Heldigvis kan ikke brygging ha foregått som i innlegget jeg siterte i gamle dager, for da hadde vi tygd gressfrø og drukket vann fra bekken fortsatt. :)
Men det er jo det jeg sier: Premisset om repetisjon er feil fordi mange brygger, og den som lager best øl, vil bli den de andre tar etter.

Det betyr jo ikke at det ikke finnes konservatisme som fungerer som en motkraft. Men de brave borgere i Plzen tok jo til slutt grepet, da:). De mente vel at livet var for kort til å drikke dårlig øl.
 
Det blei vel upresist, det der. Jeg tenker meg ikke en generell innføring i disse fagene, men et forsøk på å gjøre sentrale spørsmål som har sin forklaring i en av disse vitensakpene, forståelige for oss.

Et eksempel kan være at en fysiker bør kunne klargjøre en del spørsmål som har å gjøre med måten gasser oppfører seg på. Her er det mye halvfordøyd kunnskap i sirkulasjon, og mange påstander som bærer preg av nokså hjemmesnekra fysikkforklaringer. Og jeg er lite tilfreds med min egen grad av forståelse.

Hvor lett det er å gjøre dette, er det vrient for meg, som befinner meg på utsida av fysikken, å vurdere.
Jeg vil hevde at mange her i forumet kan svært mye og er gode til å formidle det relativt enkelt. Om en "dåre" kan stille flere spørsmål enn 10 vise kan svare, tror jeg det er mer enn 10 vise her som kan svare.
Om dåren forstår svarene, er nok utfordringen.
Jeg ønsker meg mer om vasking, desinfiseing og sterilisering; hva er bra nok, hva er best å bruke, hva er lenge nok osv.
 
Tilbake
Topp