Asiba/ cascadian dark ale/ American black IPA osv.. innspill?

Bård

Norbrygg-medlem
Tenkte å brygge denne til helgen. Noen innvendinger eller innspill?

Statistics
Volume: 60 liters
OG: 1072
FG: 
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 76 EBC (Black)
Bitterness: 66 IBU
BU/GU: 0.91

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 14000 grammes
Black Malt 1200 EBC 1300 grammes
Cara Crystal 120 EBC 1000 grammes
Dry Light Extract 2000 grammes

Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes

Hops
Chinook 11% alpha 150 grammes 60 minutes
Chinook 11% alpha 50 grammes 15 minutes
Cascade 9% alpha 30 grammes 10 minutes
Cascade 9% alpha 20 grammes 5 minutes
Northdown 12.3% alpha 50 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale

Comments:

Northdown = nelson sauvin

tørrhumle med 75g nelson og 75 g cascade

Jeg ville ha byttet ut Black Malt med Carafa Special. Sistnevnte er 'dehusked', dvs skallet er fjernet, noe som gir mindre smak, men likevel farge. Poenget med IBA er vel å ha en IPA som er svart uten å være røstet.

Enig med sistetaler ang carafa special. Det er blant annet det Stone bruker i Self Rightious Ale. Kanskje ha i litt hvete også?

Petter F skrev:
Jeg ville ha byttet ut Black Malt med Carafa Special. Sistnevnte er 'dehusked', dvs skallet er fjernet, noe som gir mindre smak, men likevel farge. Poenget med IBA er vel å ha en IPA som er svart uten å være røstet.

Carafa Special (som også finnes i tre varianter) er heller ikke helt uten mørk/brent smak, så i såpass store mengder kommer den også til å sette tydelig preg på ølet. Hvorvidt det er noe man ønsker, kan sikkert variere, men for å holde seg innenfor typeriktighet er det nok for mye.

Om jeg skal brygge Cascadian Dark igjen, vil jeg prøve med kald-steeping av Carafa 2 Special for å få så lite tanniner og brent malt-bitterhet som overhodet mulig. Du kan også godt bruke mørk krystallmalt for å få litt ekstra farge.

Pokker det glemte jeg i kommentarfeltet. Beercalc har ikke carafa special2 på lista si, så black malt ble det naturlige valget. Jeg tenker absolutt å bruke dehusked ja!.
Når skal de få oppdatert ingredienslista? De mangler jo en masse maltsorter og humletyper i beercalc..

Gustav.. er det slik at du anbefaler sukkerkulør fremfor svart malt? Er ikke det juks?  ;)

Bård skrev:
Pokker det glemte jeg i kommentarfeltet. Beercalc har ikke carafa special2 på lista si, så black malt ble det naturlige valget. Jeg tenker absolutt å bruke dehusked ja!.
Når skal de få oppdatert ingredienslista? De mangler jo en masse maltsorter og humletyper i beercalc..

Gustav.. er det slik at du anbefaler sukkerkulør fremfor svart malt? Er ikke det juks?  ;)

Sukkerkuløren til f.eks Weyermann er vel laget av.. malt?
Ellers er vel et alternativ å trekke svartmaltet i vann separat..

en kar på homebrewtalk anbefalte å meske svartmalten kun de siste 20 minuttene..

Bård skrev:

Jeg ville vel heller brukt det som et supplement. Et svart øl synes jeg skal ha, i det minste, et lite hint av brentsmak.

Juks? Jeg bryter renhetsloven støtt og stadig, i mitt siste øl hadde jeg til og med noe så uhørt som umaltet hvete. Dersom målet er å få farge uten smak, så synes jeg ikke det er mer (eller mindre) juks å finmale malt som man ikke tilsetter mesken, men bare strør over under skyllinga, for å utvinne fargestoffer enn å tilsette fargestoffer.

Bård skrev:
Skjønner. Clarimalt, eller bare standard sukkerkulør fra meny?

Vanlig sukkerkulør.

Begge deler er produkter for å justere farge i mat. Skal man holde seg strengt til renhetsloven, så inneholder jo vanlig sukkerkulør sukker fra umaltede produkter, mens sinamar/clarimalt er utvunnet fra malt. Riktignok kan clarimalt gi et minimalt smaksbidrag, fordi prosessen med å utvinne fargestoffer fra brentmalt ikke er helt perfekt, men det er tross alt et produkt der produsenten har gjort så godt de kan for å unngå smak. Da er det vel like greit å kjøpe et produkt der produsenten har lykkes, altså sukkerkulør?

For å stille eit dumt spørsmål: Kva er poenget med å lage eit mørkare øl om ein ikkje får med seg smaksbidraget frå mørkare malt? Det vere seg de-husked eller ikkje.
-Er det øltypen som krever det? Altså farge utan smak?

protto skrev:
For å stille eit dumt spørsmål: Kva er poenget med å lage eit mørkare øl om ein ikkje får med seg smaksbidraget frå mørkare malt? Det vere seg de-husked eller ikkje.

Denne sto i BYO tidligere:
http://www.craftbeer.com/pages/stories/craft-beer-muses/show?title=india-black-ale-a-rose-by-any-other-name

protto skrev:

Poenget er vel delvis at man kan og delvis å spille sansene et puss, ved å servere noe som ser ut som smaker uvanlig i forhold til utseendet. Så diskuteres det vel hvor mye brentsmak man bør ha.

Jeg pleier plumpe malt carafaII dehusked på toppen av mesken før skylling - tror jeg leste noe om det et eller annet sted, og det føler jeg gir masser av farge og akkurat nok smak fra den sorte malten. Funker fint.

frode_skarstein skrev:
Jeg pleier plumpe malt carafaII dehusked på toppen av mesken før skylling - tror jeg leste noe om det et eller annet sted, og det føler jeg gir masser av farge og akkurat nok smak fra den sorte malten. Funker fint.

Ok. Maler du den finere enn resten av maltet?

Ok. Prøver å justere ned til 8-900g carafa2, i mesken rett før skylling og så justere opp fargen med sukkerkulør da. God ide?

Tilbake
Topp