ASIBA oppskrift

Gahr skrev:
Om man KUN bruker farge går man glipp av smaken carafa special, som tross alt vil gi en del smak også, selv om den ikke er slike spiss som ristet bygg, svart- og sjokolademalt.

Jeg tenkte på fargejustering.
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Om man KUN bruker farge går man glipp av smaken carafa special, som tross alt vil gi en del smak også, selv om den ikke er slike spiss som ristet bygg, svart- og sjokolademalt.

Jeg tenkte på fargejustering.

Skjønte egentlig det, men det finnes eksempler på øl med kun Sinamar som farge.
 
Jeg har lurt på å brygge en ASIBA med kun sukkerkulør, men det nøler jeg med. Til fargejustering, derimot, er det ingen nøling :)
 
Cascadian Dark Ale
Eller Black IPA. Det virker som det jobbes med å få dette som egen BJCP klasse. (Beer Judge Certefication Program, også som iPhone App)
Navnet kommer fra Cascade Mountain Range i Pacific North West. Opprinnelse litt uklar, noen sier Greg Noolan, Vermont brygget den første tidlig 90-tall. Første velkjente eksempel kom fra Nord-vest. 2003 John Mayer, Rogue Brewing, Newport, Oregon (Skull Splitter, en mørk utgave av Brutal Bitter Strong IPA) og Matt Phillips, Phillips Brewing, Victoria, BC, Canada (Black Toque, merket Black IPA). Wildmer Brewing vant gull i fjor på GABF med W-10, Pitch Black IPA.  
Det har stått et stykke om Cascadian Dark Ale både i Brew Your Own (BYO) juni-august #4 og Zymurgy juni-august #4.

W-10 Pitch Back IPA, Widmer Brewing. Fra BYO, s29. 5 gal=19 l.
OG 1064, FG 1014, IBU 65, SRM 30=EBC ca 80 (hvis Lovibond=SRM), 6,5%.

All Grain                                                                                              
4,8kg 2-row Pale malt
0,68 kg caramel 10 L, ca 25 EBC
0,34 kg Carafa Special II 450 L ca 1200 EBC
0,28 Special roast 50 L ca 130 EBC

23g Warrior 16 %        75 min
8 g Cascade 5,8 %       2
21 g Warrior 16 %        2
8g Warrior og 14 g Cascade Dry Hop.

Ekstrakt: Bruk 3,5 kg lys DME. Minimash/steep samme oppskrift.
Mash på 66  °C. Få 25 liter, kok i 75 minutter.  Gjæres på 20  °C. Tørrhumles.

Dette er oppskrift fra BYO. Spør meg ikke om malt  eller andre ting, bruk GOOGLE.

Ble noen klokere? Vil du lese mer, se:
http://www.byo.com/component/resource/article/2072-birth-of-a-new-style-cascadian-dark-ale
janh
 
Sorry, trykkleif
Det skal selvfølgelig være:
0,34 Carafa Special II, Dehusked fra Weyerman. NB-NB!!

Og jeg fant ut i ettertid at jeg kunne redigere første innlegg, så det er rettet opp.
Disregard all. 
janh
 
Ikke enda. Jeg skal brygge en Blond Ale i morgen og bruke gjær fra den til en APA og Amber Ale, senere en Brown Ale og Black IPA. Og kanskje fler. Så mulig den kan sendes til neste NM?

janh
 
Jeg brygget en forrige mandag, og er spent på hvor sort den blir. Stoppet Speidelen ved slutten av mesken og rørte inn Carafa Special svartmalt og lot den være med opp til 78 grader og utmesk. Syntes ikke den ble ordentlig svart, men skal jeg prøve meg frem. Når jeg fikk BYO hvor det stod om denne nye typen, bestemte jeg meg at jeg måtte være først til å brygge dette. Er veldig spent på om jeg klarte det, har nemlig latt prosjektet ligge dødt helt til denne posten ble laget  ;D

Skal tappe herligheten på fat førstkommende mandag. Er spent på om alt gikk som det skulle, ble litt ivrig og begynte å drikke tidlig  :skaal2: Det er ikke alltid så smart når man skal jomfrubrygge en ny type øl  ;D
 
Min er snart ferdiggjæret, så da kan vi prøvesmake hverandres  :skitbra:
(om min smaker godt, smaker den bæsj går den i sluket)
 
Noen interessante poenger omkring navnet på øltypen i denne artikkelen. Synes en av kommentarene sier det ganske greit. American Black Ale (ABA) er vel et ganske dekkende navn som ikke støter for mange.

http://www.craftbeer.com/pages/stories/craft-beer-muses/show?title=india-black-ale-a-rose-by-any-other-name
 
Ikkje for å framstå som ein ivrig forkjempar for reinheitslova, men:

Er ikkje bruk av sukkerkulør (E150) på kanten når det gjeld kvalitetsbrygging? Stoffet vert brukt i whisky for å få ein "ektare" farge, men er dog ikkje brukt i enkelte kvalitetsprodukt som Edradour, Ardbeg og Bruichladdich. Må no tillate litt besk/bitterheit frå mørkare malttypar framfor å gå på akkord med tilsettingstoff..

Eller kva synest folk om dette?
 
Det gjer dei nok, Kjetil, men sjølv om industrien nyttar dette bør ein vel som heimebryggarar med mål om å lage best mogleg øl avstå frå slik "matsminke"?
Ein tilset vel ikkje msg (monosodium/natrium-glutamat, E621) i heimelaga mat for at han skal smake meir?  :attevar:
 
Øyvind Grimstad Gryt skrev:
Det gjer dei nok, Kjetil, men sjølv om industrien nyttar dette bør ein vel som heimebryggarar med mål om å lage best mogleg øl avstå frå slik "matsminke"?
Ein tilset vel ikkje msg (monosodium/natrium-glutamat, E621) i heimelaga mat for at han skal smake meir?  :attevar:
Man bruker aromat/gastromat/osv, gjør man ikke? Det er smaksforsterker i den, ikke bare krydder.
 
Jeg synes bruk av sukkerkulør er helt OK. Vi tilsetter da andre ting uten blygsel, f.eks når vi lager krydderøl. Sukkerkulør er vel også for så vidt en naturlig ingrediens.
Renhetsloven har vel heller ikke så mye med renhet å gjøre som med politiske/økonomiske forhold på 1500-tallet. Den har nok historisk i større grad vært en bremsende faktor enn en kvalitetsfaktor. Belgia f.eks, har aldri plaget seg selv med renhetslov, og takk for det når man ser ølmangfoldet der!
 
Øyvind Grimstad Gryt skrev:
Ikkje for å framstå som ein ivrig forkjempar for reinheitslova, men:

Er ikkje bruk av sukkerkulør (E150) på kanten når det gjeld kvalitetsbrygging? Stoffet vert brukt i whisky for å få ein "ektare" farge, men er dog ikkje brukt i enkelte kvalitetsprodukt som Edradour, Ardbeg og Bruichladdich. Må no tillate litt besk/bitterheit frå mørkare malttypar framfor å gå på akkord med tilsettingstoff..

Dersom man er bekymret for renhetsloven, kan man bruke Sinamar i stedet for sukkerkulør. Det er et fargestoff som er utvunnet fra malt og kan deklareres som "maltekstrakt" på etiketten, men for meg er det egentlig likegyldig hva opphavet til karamellfargen er og kommer nok til å kjøpe sukkerkulør (den heter visst ikke Negro lenger) viss jeg vil bruke farge.

For å farge øl, har du vel i grove trekk disse mulighetene, omtrentlig rangert etter hvor mye smak de setter på ølet:
Sukkerkulør/Sinamar (og forsåvidt andre fargestoffer)
Mørk karamellmalt (som riktignok aldri vil gi svart øl)
Røstet og polert malt (carafa special)
Mørk kandissukker
Røstet malt (fra lys sjokolade til svartmalt)
Bær og frukter med sterk farge

Jeg ser egentlig ikke noen grunn til å si at noe av dette er noe man bør unngå, men det bør være noe man bruker av en grunn. Jeg synes egentlig ikke det er noe grunn til å si at små mengder carafa special III, et røstet malt som er spesialbehandlet med en poleringsmaskin for å gi minimalt med smak og maksimalt med farge, er noen mer høyverdig ingrediens enn sukkerkulør. At man i en ASIBA kanskje ønsker et lite hint av disse mørke maltsmakene, er en annen sak.

Målet med en ASIBA skal være mye farge, men lite eller ikke noe røstet preg, så man bør ihvertfall holde seg unna bruk av merkbare mengder brent malt. Jeg har sett eksempler på oppskrifter med kun fargetilsetninger i en ellers lys IPA og eksempler som strekker seg langt mot en porter. Riktig hva som er rett, vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall ikke lyst til å si at det ene er mer kvalitet enn det andre. Spritprodusentene bruker jo til en viss grad fravær av sukkerkulør som et signal om at produktet er nærmest mulig et rustikt ideal om en sprit som er produsert med minimalt med tilsetningsstoffer. Jeg synes ikke det er direkte sammenlignbart med hvordan det brukes i ASIBA.

For meg er det i hovedsak to ting som er interessant med ASIBA. Det ene er hvordan sanseinntrykkene endres av at man drikker et øl som er mørkt og at man dermed forventer et øl med en annen karakter enn man blir servert, og da synes jeg fint at sukkerkulør er en grei ingrediens å bruke. Den andre er muligheten til å kunne eksperimentere litt med andre typer malt (mer mørk karamellmalt, for eksempel) i ei IPA-oppskrift og fortsatt holde meg innnenfor samme type øl. Egentlig synes jeg ikke at noen av disse grunnene er gode nok for å kalle dette en "ny type øl" og hadde nok heller sett at man laget ei klassifisering som IPA med spesialingredienser, eller noe slikt, selv om det jo har gjort at en del har begynt å gjøre eksperimenter de ellers ikke ville gjort.
 
Tilbake
Topp