ASIBA oppskrift

Øyvind Grimstad Gryt skrev:
"Folk flest" brukar vel aromat/gastromat/osv, men ikkje alle. Sjølv likar eg å bruke naturlege ingrediensar i maten - og i øl.  :biersmile:

Folk flest bruker destillert sprit i kaker, salt fra saltgruver i sauser og pektin i syltetøy. Skjønner jo godt at du vil unngå slikt, men synes ikke det er verre enn varmebehandlet sukkeri øl  ;)
 
Misforstå meg rett, men reinheitslova er ikkje noko eg bryr meg vidare med. Poenget mitt var at eg helst ser at det vert brukt ingrediensar i øl som ikkje berre er der pga "sminking", jamfør bruk av sukkerkulør og andre fargar. Bruk av krydder er noko heilt anna..

Eg trur forresten at Kjetil S og GustavF har misoppfatta grada av mørkare maltpreg på ei slik øl, klipt frå Brewer's Association Beer Style Guidelines:

"The style is further characterized by a moderate degree of caramel malt character and medium to strong dark roasted malt flavor and aroma. High astringency and high degree of burnt roast malt character should be absent."

Slik sett er det vel kanskje ikkje nødvendig å kutte ut mykje av den mørke malten?  :ilike:
 
gustavf skrev:
Øyvind Grimstad Gryt skrev:
"Folk flest" brukar vel aromat/gastromat/osv, men ikkje alle. Sjølv likar eg å bruke naturlege ingrediensar i maten - og i øl.  :biersmile:

Folk flest bruker destillert sprit i kaker, salt fra saltgruver i sauser og pektin i syltetøy. Skjønner jo godt at du vil unngå slikt, men synes ikke det er verre enn varmebehandlet sukkeri øl  ;)

Aromat inneholder bla E631 og E627, som ikke er naturlige stoffer, men smaksforsterkere. Litt "verre" en varmebehandlet sukker om du spør meg. MEN, så blir det jo godt til slutt da, selv om våre barn får et øre eller to ekstra ;-)

Men vi har beveget oss litt langt unna tema nå da :) Som seg hør og bør i en god diskusjon.
 
Øyvind Grimstad Gryt skrev:
Eg trur forresten at Kjetil S og GustavF har misoppfatta grada av mørkare maltpreg på ei slik øl, klipt frå Brewer's Association Beer Style Guidelines:

"The style is further characterized by a moderate degree of caramel malt character and medium to strong dark roasted malt flavor and aroma. High astringency and high degree of burnt roast malt character should be absent."

Kanskje ikke så mye misforstått, soml litt undrende om hva de egentlig mener er "medium to strong". Det er ikke mange andre som snakker om denne øltypen og "strong roasted malt flavor", men jeg tror jeg siterer Into The Brew:

Reading this description, I can’t help but think that they were drinking different beers than I was.  Maybe “black IPA” and “American-style India Black Ale” were always different takes on the theme.  I wouldn’t have accounted for a “medium to strong dark roasted malt flavor and aroma”, instead opting for light to maybe medium in a stretch.  In my book, if you are getting a strong roasted malt flavor and aroma, you are drinking a hoppy stout or porter.  To add to the confusion, the ABV limit is set at 7.5%.  Stone’s Sublimely Self Righteous Ale weighs in at 8.7%, and is perhaps the pioneering example of the style.  Why write a style guideline and disregard the defining examples?
http://samtierney.wordpress.com/201...ly-dead-meet-american-style-india-black-ale/
Et av forslagene til BJCP-guidelines inneholder beskrivelsen "Roast character ranges from subtle to medium. Black malt is acceptable at low levels, but should not be astringent. Intense ashy, burnt character is not appropriate." (http://www.hotv.org/pdfs/CDA.pdf)
 
Mitt første forslag til tolkning står fortsatt og gjærer.
Målt OG:1,081 ; Estimert EBC:65 ; Estimert IBU:88 
Oppskriften endret seg betraktelig fra de første utkastene.
Både malten, humlingen og gjæren ble endret.

Takk for alle innspill i tråden.
Man lærer mye på dette forumet om man følger med litt.

Er det andre som har fått sine ASIBAer på dunk, fat, flaske eller gane?
 
Hyttebrygger skrev:
Mitt første forslag til tolkning står fortsatt og gjærer.
Målt OG:1,081 ; Estimert EBC:65 ; Estimert IBU:88   
Oppskriften endret seg betraktelig fra de første utkastene.
Både malten, humlingen og gjæren ble endret.

Takk for alle innspill i tråden.
Man lærer mye på dette forumet om man følger med litt.

Er det andre som har fått sine ASIBAer på dunk, fat, flaske eller gane?

Har tappet min på flaske, ble totalt annerledes enn det jeg trodde. Smaksmessig ble den mye bedre enn forventet, med en klar lakristone både i duft og i smak og en bitterhet som kommer helt på slutten. Har ikke prøvd den etter at den er karbonert, skal vente litt før det.
Noen tall;
83 EBC
81 IBU
1099 OG
1028 FG

Hadde jeg skulle gjort en ny runde, hadde jeg sunket OG`en, selve ølet ble kanskje litt søt. Men det var mitt første high gravity øl, og er fornøyd egentlig.
 
Høres digg ut. Er den brygget med Aromat eller Gastromat? :)

Smaken og baken og alt det der, men jeg satser på et noe tørrere sluttresultat enn deg.
Target for utgjæring er FG 1019.

Kanskje vi kan få til en byttesmaking når alt er ferdig?
 
Hyttebrygger skrev:
Høres digg ut. Er den brygget med Aromat eller Gastromat? :)

Smaken og baken og alt det der, men jeg satser på et noe tørrere sluttresultat enn deg.
Target for utgjæring er FG 1019.

Kanskje vi kan få til en byttesmaking når alt er ferdig?

Ja, skulle gjerne hatt FG på rundt 1020, men som sagt, min første high gravity øl. Attenuation på 71%, så ikke alt for gærnt.
Vi kan godt ta en liten utveksling ja. Har bare en kasse, og syntes det var så godt at jeg ikke har turt å røre noe der... Det er antiklimakset med å brygge lite og ofte....
 
Til dere som har brygget dette og fått det på fat/flasker..

Ser dere har brygget disse imperial variantene.

Hvordan vil dere si den er å drikke med tanke på ferkshet og modenhet. Er den best fersk, som en IPA/DIPA? eller vil den kunne tjene på lagring?
 
Jeg brygget min variant i går. OG 1.078, IBU 86, EBC 78. Cascade, Amarillo og Nelson Sauvin. Jeg har trua. :)
 
Martin E skrev:
Jeg brygget min variant i går. OG 1.078, IBU 86, EBC 78. Cascade, Amarillo og Nelson Sauvin. Jeg har trua. :)
Hvordan brukte du NS? Jeg har brukt denne noen ganger, med svært varierende resultat..
 
Martin E skrev:
1:1 Cascade og Nelson Sauvin-tilsetninger ved 15, 10, 5 og 1 minutt. Den humla lukter jo helt fantastisk. :)

Min erfaring er at dette er en god måte å bruke nelson sauvin på. Jeg liker også å blande inn ørlite sorachi ace.
 
Ja, Sorachi Ace ser veldig spennende ut, men har ikke fått kloa i den enda. Ble et skikkelig styr med brygginga i går siden vi fikk stuck mash (rugmalt) og uttaket fra kjelen tetta seg (humlepose), men jeg tror ølen blei bra likevel. Vi var tydeligvis ute av rutine etter ikke å ha brygget på 14 dager. :)
 
Vår ble brygget på mandag som batch 10 på speidelen, og jeg tror den blir super! OG 1.084, IBU rundt 100, og bøttevis av colombus, ahtanum og nelson sauvin. Vi havnet nok litt over grensa på hvor mye malt det er fornuftig å ha i speidelen, og fikk litt dårligere utbytte enn ventet, men det ble korrigert med litt DME. Vørteren var (selvfølgelig) superbitter, men det var også masse behagelig lakris-aktig ristet-smak fra carafa special-malten uten at det ble for stramt/brent.
 
Tilbake
Topp