Astringens-skylling

Det er nettopp poenget mitt, og dersom vi skyller med lite væske over maltsengen så er det til slutt nesten rent vann der. Til mer væske til mer vørter (med bufferkapasitet) er det igjen og dermed lavere PH. Jeg tror at for PH over maltsengen under skylling så spiller ikke bufferkapasiteten til maltet særlig rolle.

Dette var interessant.

Men, hvordan skyller du? Er meskekjelen tom når du har nått ønsket preboil, eller tapper du bare på og stopper når du har nådd preboil volume, slik at det er mye vann i meskekjelen igjen? Hvis du bruker korrekt mengde vann så vil du på et visst tidspunkt ha vørter/skyllevann som står lavere enn maltet lengre opp i kjelen, og det blir da ikke vasket ut videre. Dette er jo irrelevant for det som havner i koken, men hvis noe smaker astringent som ikke blir med i kok, så vil jo ikke det ha noen betydning.

Jeg prøver vanligvis å tilpasse slik at malten er nesten tørr når ønsket mengde er til kok, men uansett så vil det kanskje lønne seg å unngå nesten rent vann inn i malten?

Jeg prøver vanligvis å tilpasse slik at malten er nesten tørr når ønsket mengde er til kok, men uansett så vil det kanskje lønne seg å unngå nesten rent vann inn i malten?

Jeg er egentlig litt blank på hele greia videre utover det jeg skrev, men likte tankegangen din.

Men nja, rent vann i malten er jo sånn det blir. Man tilfører jo rent vann under skylling. Rent vann tar opp sukker lettere via diffusjon slik jeg har skjønt det, selv om man kan stacke SG-poeng ved å meske med vørter fra en første-runde.

Men uansett, så vil jeg si at å justere skyllevannet med syre er enkleste løsning. Det er jo mange som skyller slik du gjør, uten å måtte ty til nevneverdige triks enn å justere med syre på skyllevannet.

Jeg er veldig godt fornøyd med ølet mitt, men leter hele tiden etter noe som kanskje kan gjøre enda bedre. Det er jo en enda enklere løsning å skylle med mer væske over maltsengen enn å justere skyllevannet. Men kanskje begge deler...;)

Jeg tror faktisk ikke at det å skylle med mer vil gi det store utslaget, ref det jeg sa om bufferkapasitet. Du har så og så mye bufferkapasitet i maltet, det virker som at du bare kommer til å flytte tidspunktet for når du går tom for det. Men prøv!

Tilbake
Topp