Astringent bringebær-hveteøl. Slå ut eller lagre?...

... Og jeg må si at jeg er rimelig forbanna sikker på at å klemme for mye på malten er årsaken! Selvfølgelig var jeg grådig nok til å prøve det bare fordi noen teite amerikanere som sikkert ikke smaker forskjell på råtten te, brygga i sjøstøvler og øl, sa at det gikk helt fint. Men jeg er ikke "vitenskapelig" forbanna sikker. Jeg har jo bare et tilfelle å vise til, og alle variabler er jo ikke fullstendig under kontroll.

Ølet smaker glimrende helt til ettersmaken slår inn. Den er ikke "katastrofal", men nok til at det dreper omtrent all gleden min ved å drikke brygget. Det som er ekstra irriterende er at jeg skulle ha det som et spesielt øl for spesielle anledninger, så jeg har satt det på fine 0.33 belgiske flasker med patentkork.

Jeg kan vurdere å lagre ølet i et års tid hvis det blir noe bedre, men om det er veldig usikkert så vurdere jeg nesten å slå det ut for å kunne bruke flaskene til noe annet... Noen som har konkret erfaring med lagring av astringent øl?
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke det kommer av at du klemte på posen. Tviler på at du klarer å klemme ut tanniner ut av maltet. Tanninner kommer av høy temperatur kombinert med høy pH. Du sier hveteøl, jeg antar det er et lyst øl. Uten vannjusteringer så har du sannsynligvis hatt høy-ish pH i mesken, men neppe så høy at det er "lett" å trekke ut tanniner. Du kan trøste deg med at tanniner feller ut. Ha det kaldt i noen dager før du skjenker og skjenk forsiktig.
 
Etter å ha forska litt tror jeg nå det kan skyldes frøene i bæra jeg brukte. Selve smaken er veldig god, bare ettersmaken som er ræva.

Jeg bærer de i jordkjelleren og sjekker med en måneds mellomrom. Brukte manglende flasker som unnskyldning for å bestille 100 nye 0.33 med patentkork :)

Det kunne vært syrlig mesk, pHen i vannet er ganske høy her. Men det har ikke vært et problem før, og ingen andre bryggere i området har hatt dette problemet sjøl om de har samme vann som meg. Såvidt kan forstå er det klemminga og bærene som er de store variablene her.

Sent fra min SM-G389F via Tapatalk
 
Har en lignende erfaring med tørket kirsebær som jeg lot trekke i litt av mesken. Skviste posen skikkelig for å få ut all safta og juleøllet fikk en astringent ettersmak som fortsatt er der, nå ett år senere....
 
Jeg meska ikke bærene, de hadde jeg oppi fire dager ut i gjæringa. Jeg tror tanninene i frø smitter lett nok selv uten oppvarming. I neste bærbrygg så skal jeg definitivt mose og sile de ut.
 
Har laga rimelig mange hvete-bringebærøl og aldri hatt dette problemet. Stiller meg ganske tvilende til at det kommer fra fra frøene.
 
Har et Bringebærhveteøl jeg brygget for et drøyt år siden. Det smakte litt syrlig men litt vel bitter ettersmak. Jeg trudde det var pga humle, men mulig det var noe annet. Men etter et år på kjølen smaker det helt annerledes. Mye rundere smaker, og mindre bitter ettersmak. Ikke sikkert ølet ditt får samme resultat, men det kan være verdt å lagre det hvis du har tid og plass.
 
Har bringebærsaison som også ble astringent. Siden det er flasket, så får jeg vente et år og se.
 
Nå er det litt over fire uker siden det skulle være ferdig modnet. Det har blitt merkbart bedre, men smaken er der ennå. Lagrer de og ser hvordan det er til sommeren :)


Har laga rimelig mange hvete-bringebærøl og aldri hatt dette problemet. Stiller meg ganske tvilende til at det kommer fra fra frøene.
Har du noen formening om hva det kan være da? Når har du oppi bærene når du brygger?
 
Og dere er sikker på at det er "astringent" – du smaker. Klarer du å beskrive den? Jeg tilsetter rå bringebær hele, rett i gjæringskarret etter stormgjæringen har gitt seg og lar de ligge i til flasking (2-3 uker). Bruker 600-800g pr. 10L.

Om det er "astringent" så tenker jeg alltid på problemer under mesking/skylling/PH.

Har en fruktøl som var merkelig etter flaskinen, en blodappelsinøl. Der fikk jeg en komponent som fikk meg til å gå i tenkeboksen. Klarer ikke helt uten å sjekke, å huske hva den var. Vet det var en oljekomponent fra selve appelsinen. Denne ble brutt ned i flasken etter ca. 2-3 mnd på kjellertemperatur.
 
Det smaker helt spot on som om man suger på en brukt pose med earl gray. Jo mer jeg søker på nett, jo mer overbevist blir jeg at det kan komme fra frøene. Jeg plukket egen bringebær fra kjøkkenhagen vår, frøys de ned og tinte de opp før jeg hadde de i etter stormgjæringa. Det kan være pH i mesk, men det har aldri forekommet før, verken hos meg eller andre hjemmebryggere i området som bruker samme kilde.
 
Well, du finner hva du søker... Jeg tror det ikke er vanlig å fjerne av steinene som ofte avgir, sammen med skall, ønsket taniner fra frukt. Hvor mye frukt brukte du pr. liter forresten?
 
Det går litt lang tid mellom svarene :)

Men jeg hadde oppi "vanlig" mengde. Har ikke oppskrifta her nå, men tror det var 1,2 kg på et 12l brygg, kan det høres rett ut? Som sagt kom bærene fra egen hage. Jeg tror det er de som er synderen på et eller annet vis fordi ingenting annet i prosessen tilsier at pH ble for høy. Og astringent usmak i bær-øl når pH er utr av bildet er noe som tilsynelatende oftest er pga frø. Men jeg "vet" ikke. Jeg prøver å være bevisst på selvforsterkende leiting, men for all del, ikke umulig jeg har kjørt meg inn på et blindspor.

Nå har det gåt noen uker så jeg skal prøvesmake igjen snart, så får vi se om lagring hjelper. Det tar nok lang tid før det er borte, men jeg håper på å merke litt forskjell nå :)

Sent fra min SM-G389F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp