Avbrutt Karbonering

Etter flasking av min Juleale så ble alle flaskene satt i ølskapet på en karboneringtemp på 18 grader.
Har skapet stående i kjelleren der det ligger på rundt 12-13 grader.
Oppdaget i dag at sikringen til skapet var gått. Dette har skjedd iløpet av helga. Så når jeg oppdaget dette var temp i skapet 13 grader. Har sikkert stått slik i 4 dager.

Nå er temp igjen satt opp til 18 grader, men har ølet fått noen skader av dette? eller har karboneringen blitt avbrutt på noen måte?
 
Det er mulig at du har fått ein stopp. Men du har også i utgangs punktet litt lav karbonering tempratur. Me har det på eit rom som holder ca 22 grader

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Rist litt på flaskene, sett dem i romtemperatur i 2 uker, så skal du se at det er bra futt i dem igjen :)
 
Noen spesiell grunn til at du karbonerer på (det jeg vil kalle) lav temperatur? Jeg karbonerer fortrinnsvis på 25-28C og har veldig god erfaring med det.

Pass uansett på å vende på flaskene!
 
Noen spesiell grunn til at du karbonerer på (det jeg vil kalle) lav temperatur? Jeg karbonerer fortrinnsvis på 25-28C og har veldig god erfaring med det.

Pass uansett på å vende på flaskene!


Hei. Det at jeg karbonerer på det du vil kalle lav temperatur er vel en gammel vane jeg har fra vinenes verden.
når en rødvin skal serveres med romtemperatur så vil jo det si fra 16-18 grader. det er vel derfor jeg har tatt etter den romtemperaturen.o_O
Uansett så har jeg det ikke så varmt så 25 grader i huset. max 21 grader.

Alle mine brygg til nå har jeg karbonert på 17-18 grader og det har heldigvis gått greit.

Men takker for rådet.
Nå er flaskene vendt/ristet litt på og temp på ølskapet er satt opp til 21 grader nå.:)
 
Slenger meg på her. Opplever litt for lite "futt" i mine brygg, setter jeg de for raskt kjølig etter flasking? Har kjeller på 16-17 grader hvor flaskene blir satt. Bruker sukkerlake, og stort sett 6 g/l. Målingene vet jeg er gjort korrekt.

Bør jeg altså la de stå et par uker i romtemperatur først, før de settes inn i kjelleren? Eller vil karboneringsnivået blir "riktig" - ting tar bare lengre tid?

Eller, gjør jeg kanskje noe annet feil under omstikk ved sukkerlaken? For lite røring så den ikke blander seg 100%?

Hadde jeg bare fått den skikkelige "psssht"-lyden når jeg knekker opp en kork, hadde jeg vært helt superfornøyd :)
 
Tror bare det tar lengre tid. Du kan jo gjøre et forsøk med et par med for lite lyd i.
Rist opp bunnfallet og la de stå et varmt sted 14 dager. Inn i kjøleskapet to tre dager og så tester du.
Og hvorfor ikke øke til 7g/l. Kullsyren forsvinner raskt ut av glasset likevel.
 
Stort sett 6 g/l ut ifra hvilken type jeg har brygget. Brukt både mer og mindre.

Men ja, tester å ta ut noen fra samme parti, riste de opp og sette de i romtemp!
 
Temperatur skal vel ikke ha noe å si for om det blir karbonert eller ikke? Det tar bare lenger tid. Har karbonert mye øl på 4-10 grader og det blir like bra med kullsyre i disse som de som har stått i romtemperatur. Selfølgelig med forbehold om at en ikke har drept gjæren ved å fryse/"koke" den... ;)
 
Temperaturen har vel en god del å si, men er vel avhengig av gjærtype. Har hatt et øl stående til karbonering i god romtemperatur ca 3mnd nå, og det begynner å ligne perfekt. Men dette er et belgisk som er sluttgjæra med oppdyrka gjær fra Chimay Blå og Brettgjæra som visstnok ikke var helt brett.. Rimelig trege greier, men fantastisk på smak. Var lenge skeptisk til eksperimentet, men det blei bra til slutt.
 
Tilbake
Topp