Avdamping

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Tenkte jeg skulle forsøke meg på å finne ut av hvor mye avdamping jeg har i mitt system på en enkel måte. Min neste batch har et kokevolum på 25,5 liter. Er det noe i veien for å koke opp 25,5 liter vann, og la det koke i en halv time, sjekke hvor mye som er dampet vekk, og gange opp med 2? Eller vil vørter ha en "annen" avdamping enn rent vann sånn at dette ikke er overførbart?

Hvis det er mulig å gjøre det sånn, vil avdampingen være den samme i prosent uavhengig av kokevolum, sånn at jeg kan bruke den prosenten jeg kommer frem til uavhengig av batch størrelse? Jeg vil neppe ha de store variasjonene i kokevolum uansett da jeg stort sett lager 20 til 25 liters batcher ved kokeslutt.

Mvh,

Marius

Ja, det kokes av det samme med vørter som vann. Og ja, det er det samme uavhengig av volum.
Avkok bestemmes av to ting: omkretsen på kjelen og atmosfæren i rommet.

Så lenge man antar at du har avsug som kan ta knekken på dampen, så betyr bare omkretsen noe.

http://sigginet.info/brewing/tools/boil-off-calculator/

De to eneste variablene er hvor hardt du koker og hvor mye lokk du har på.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg testet avdamping i dag. 36 cm diameter. 30L startvolum, 22,8L sluttvolum. 7,2L /24%. Koketid 60 min. Er ikke dette helt utenom normalen? Kokte vann for å teste, og det fosskokte. Kjører 3fas og 2 kolber på 3,5kw hver. Effektregulator på begge, så jeg vet ikke hvor mye effekt jeg tilførte.
Jeg veide vannet så jeg trenger vel ikke tenke på utvidelse pga varmen.
Under brygging har jeg trodd at det har lagt på ca10%. Jeg setter kokingen i gang før skyllingen er ferdig. Så det er ikke helt lett å få målt skikkelig.
Jeg må tydeligvis gjøre noen flere målinger.

Jeg koker med pid og hadde hvertfall 10 prøvekokinger med vann for å finne den avdampingen jeg ville ha.

Hvis det er av interesse så endte jeg på 45% på 3,5kw element med åpning på 2 cm med lokket. Det er da på 15l før kok.

Edit: avdamping på 10%

Hvis det er av interesse så endte jeg på 45% på 3,5kw element med åpning på 2 cm med lokket. Det er da på 15l før kok.

Edit: avdamping på 10%

Jeg brukte også PID på det gamle panelet mitt. Så var det noen som mente at effekt regulator var mye bedre. Og nå har jeg tydeligvis ingen kontroll.
Kokte helt uten lokk.
Jeg gjør nok som deg og bruker pid igjen.

Hvor hardt koker dere? Vi hadde ganske kraftig rolling boil i starten, men har redusert det ned til en rolig rolling boil i det siste.

Stortsett endt opp med samme resultat i bøtta. 22-23liter. Preboil er vel ca 28-30liter på BB30.

Jeg brukte også PID på det gamle panelet mitt. Så var det noen som mente at effekt regulator var mye bedre. Og nå har jeg tydeligvis ingen kontroll.
Kokte helt uten lokk.
Jeg gjør nok som deg og bruker pid igjen.

Korrekt meg gjerne, men jeg mener det er det samme hvordan man koker så lenge man fordamper det man skal.
Om det er full kok eller bare lusking like under kok.

Tilbake
Topp