Avkjølingstemp for sukkerlake?

ADale

Norbrygg-medlem
Har søkt litt i forumet, men fant ikke ut hva det skal ligge på. Er det viktig? Jeg har nå ventet en stund, det tar tid å komme ned i romtemp, hvis det er det som gjelder
 
Jeg gir beng i å kjøle ned og heller laken forsiktig i omstikkingskaret rett etter kok. Da går tempen i laken relativt fort ned og vørteren stiger bare noen få grader.
 
Sett kjelen med sukkerlaken i en oppvaskkum med iskaldt vann, så går det raskere. Kjøl ned til temperaturen på ølet.
 
Heller til å tenke at det i en 25 liters dunk er såpass mye gjær (igjen til karbonering) at de få cellene du dreper ved at litt (veldig lite) av ølet kommer i kontakt med varm sukkerlake ikke spiller noen rolle. Som Gunnar84 skriver er temperaturen jevnet ut med en minimal temperaturøkning på et blunk hvis du først tapper en liter eller to, heller i laken og fortsetter å tappe øl. Når det er sagt pleier vi å å koke laken noe tid før vi trenger den, slik at den ikke nødvendigvis er 100 grader når den helles i. Men vi gjør ingen aktiv nedkjøling. Den har den temperaturen den har nå den helles i.
 
Om man vet dagen før at man skal tappe dagen etter kan det være like greit å koke opp sukkerlaken dagen før så kan den bare stå og i romtemp og avkjøle seg over natta og man slipper "problemet".
 
Om man vet dagen før at man skal tappe dagen etter kan det være like greit å koke opp sukkerlaken dagen før så kan den bare stå og i romtemp og avkjøle seg over natta og man slipper "problemet".

tnjaaa. Jeg lot en lake stå litt for lenge og ble litt mer sirupkonsistens' 'Jaja' tenkte jeg (famous last words). Hele den batchen skulle på flaske. Åpna noen øl, helt greit, litt lite kullsyre men..

så i går kveld skulle jeg kose meg med en øl, jekka opp en og *boff* sa det, hadde jeg øl i hele trynet. Og klærne. Og når jeg får summa meg og titta rundt, er det da innholdet i en halvliter som er spraya over hele kjøkkenet, taket er dekket, veggene er dekket, gulvet er dekket. Guds lykke at fruen hade lagt seg mens jeg brukte halvannen time på tidlig julenedvask (Sorry kjære, om du skulle komme til å lese dette innlegget :) ) Det er i tilleg Guiness øl, som da er mørkt øl, og veldig godt synlig på hvite vegger.

Så lesson learned: aldri bruk for tykkflytende sukkerlake på øl som skal i flaske. Fat hadde gått helt fint.
 
Har alltid helt kokende lake rett i omstikkingskaret og ikke hatt noen manglende karbonering av den grunn. Jeg heller det sakte over etter å omstukket ca 1/4 av ølet. Ølet holder uansett som oftest bare et par grader når jeg flasker det.
 
Hvis man lager sukkerlagen først, så har den passe temperatur når du har gjort de andre forberedelsene (setter du den i tillegg i vasken med kaldt vann, så er den enda mer passelig).
 
Har alltid helt kokende lake rett i omstikkingskaret og ikke hatt noen manglende karbonering av den grunn. Jeg heller det sakte over etter å omstukket ca 1/4 av ølet. Ølet holder uansett som oftest bare et par grader når jeg flasker det.

Dette pleier jeg også når jeg flasker øl. Temperaturøkningen er uansett uten innvirkning på resultatet. Hvis 20 liter øl holder 20 grader, og tilsettes 0,5 liter kokende sukkerlake (100 grader), vil resultatet være 20,5 liter øl med temperatur på ca. 22 grader. Det at noen prosent av gjærcellene kanskje omkommer i det laken tilsettes vil ikke ha innvirkning på karboneringen, så vidt jeg kan skjønne.
 
tnjaaa. Jeg lot en lake stå litt for lenge og ble litt mer sirupkonsistens' 'Jaja' tenkte jeg (famous last words). Hele den batchen skulle på flaske. Åpna noen øl, helt greit, litt lite kullsyre men..

så i går kveld skulle jeg kose meg med en øl, jekka opp en og *boff* sa det, hadde jeg øl i hele trynet. Og klærne. Og når jeg får summa meg og titta rundt, er det da innholdet i en halvliter som er spraya over hele kjøkkenet, taket er dekket, veggene er dekket, gulvet er dekket. Guds lykke at fruen hade lagt seg mens jeg brukte halvannen time på tidlig julenedvask (Sorry kjære, om du skulle komme til å lese dette innlegget :) ) Det er i tilleg Guiness øl, som da er mørkt øl, og veldig godt synlig på hvite vegger.

Så lesson learned: aldri bruk for tykkflytende sukkerlake på øl som skal i flaske. Fat hadde gått helt fint.

Jøsses, spørs vel på forholdet vann/sukker også mtp tykkelsen. Jeg bruker typisk i området 120 g sukker til en halvliter vann. Når jeg tapper over i gjæringsbøtte nr 2 før flasking har jeg i sukkerlaken før ølet da det ser ut til å blande seg best da.
 
Hiver en halvliter med kokende sukkervann rett i det tomme omstikkingskaret. Karet kjøler dette raskt ned, samt at vørteren jeg tapper i karet kommer rett fra coldcrashing, og har ca 5C. Fyller ca 5 liter vørter og snurrer litt på dunken slik at sukkeret får blande seg godt. Så resten.
 
Tilbake
Topp