Avtrekk til Speidel

Hvordan gjør folket det med avtrekk til Speidel.
Jeg har rustfri hatten på, derfra har jeg trukket et 125mm spiroslange ut i ventilet og tettet godt rundt.
Det er ikke tilfredstillende, blir litt eim i huset og en del damp.

Disse Flexit kanalviftene og baderomsviftene er bare anbefalt til 40´C. Kjøper man billigere på Jula, Biltema etc. har jeg inntrykk av at de er lett å deformere ved varme temperaturer slik som dampen brygget avgir.

Er løsningen bare å få tak i en kjøkkenvifte uten filter eller?

Er det noen som har gode løsninger på dette. Ser for meg en løsning med vifte. Legg gjerne ved bilder:)
 
Ikke for å kuppe tråden, men lurer på noe av det samme...

Har ikke startet å brygge ennå. Prøver å finne løsninger på dette med mye damp på et lite kjøkken, planen er å starte med et BIAB oppsett.
 
Petter, tar du inn dette etter koking og fortsetter på kjøkkenet?
Tenker på kjøling av vørter på vinteren ute i minusgrader og skylling osv...
 
Jeg bruker en sånn uttrekkbar aluminiumsslange som blir 3 m, er det spiroslange? Den går i rett i en bøy og så ned, ut av vinduet. Det funker greit dampmessig, men opplever at det skummer over , dvs opp i slangen, om lokket står helt på. Har også prøvd å heve lokket litt (med den vinkelstanga) og ha en vifte i enden, men vifta ble såpass varm at den begynte å deformeres og blokkerte rotoren. Har modifisert den litt og skal prøve igjen neste gang. Da skal jeg trekke røret helt ut, så kanskje det kjøler dampen noe mer, men det er uansett godt utenfor spec på vifta... Alt 2 er anti foam og lokket helt på.
 
Petter, tar du inn dette etter koking og fortsetter på kjøkkenet?
Tenker på kjøling av vørter på vinteren ute i minusgrader og skylling osv...

Mesker og koker på balkongen. Går greit til tross for minusgrader. Varmer vann til skylling på kjøkkenet, og kjøler ned på badet (pga tilgang til vann og avløp).
 
Brukte Flexit vifte på et par brygg (montert i 100mm spiro rør, men ble deformert. Brygger nå uten avtrekksvifte fra Speidel, og det går helt greit så lenge ikke vinden står rett på veggen der ventilen står. Har ikke funnet noen inline vifter som går over 70 grader.... Kanskje et venturi prinsipp hadde funka, men krever litt mer mekking for å finne det ut......
 
Her er vår foreløpige variant, ingen nedsmelting av vifta fordi den står ute.
http://instagram.com/p/vEDMFbPwlc/

Er det noko spesiell grunn til at du har inntaket litt over speidelhatten og ikkje tredd nedpå?

Vifter for kjøkkenventilatorar må vel vera tingen å bruka? Det fins fjernvifter for kjøkkenventilatorar - f.eks. har Gorenje slike. Men dei er heller kostbare - 2000-3000 kr. På Ikea har dei ein rimeleg ventilator til 3-400 kr og den kan vel vera eit godt utgangspunkt for litt mekking.
 
Vi hadde den nedpå til å begynne med, men det er upraktisk. All damp og litt av rommets luft trekkes ut samtidig. Det er også lett å hive humle oppi underveis.
Og så sjekker vi nedi hvordan det koker
 
Vi bruker et fleksibelt rør over hetta, dette koblet med et spirorør, som går ut i friluft - og der har vi montert avtrekksvifte fra Biltema (140 kr?). Det fungerer veldig bra, ikke noe damp ut i bryggerommet.
Avstanden fra Spidel til vifte blir såpass lang at noe av dampen har gått over til bli vann. For å få dette ut på en grei måte har vi skåret et lite hakk i bunn av vifta for å drenere vannet bort. Har ikke målt temperaturen, men tipper den er mellom 35 og 40 grader.
Vifta er godt festet i spirorøret med sølvtape :)
 
Jeg bruker en ventilator fra IKEA plassert ca. 5cm over toppen av speidelen. (Tror det er den nest billigste de har)

På full guffe fungerer den utmerket. Ingen damp i rommet.
 
Jeg har bruker denne; http://www.jula.no/catalog/bygg-og-...ntilasjon/ventilasjonsvifter/rorvifte-414107/
men har da ikke hatten til Speidelen. Vifte, fleksibeltrør og ca. 15cm 100mm rør i inntaket til å stikke under lokket. Har montert viften ca. midt på det fleksible røret som er 2 m langt og ut vinduet. Har aldri hatt problemer med viften. Null damp i rommet. Når stussen er under lokket henger eg 2 kjøkkenhåndklær på hver side av lokket slik at dampen går til avsuget.
 
Da har jeg gått til bestilling av følgende:

http://www.ebay.com/itm/28119433166...49&var=580240856232&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

http://www.ebay.com/itm/281134340288?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

125mm vifte med mulighet for å regulere vifte hastighet max 400m3/h

Tenker at dette skal gjøre susen. Siden den er i metall så satser jeg på at den varme damen ikke tar knekken på vifta.

Jeg skal poste en erfarings utveksling her på forumet når vifta er kommet i hus og testkjørt på et brygg:)
 
Det går sikkert helt fint, vi har brukt en lignende i endel brygg. Husk å ha mulighet for å tømme den for kondensvann av og til.
 
Jeg har bruker denne; http://www.jula.no/catalog/bygg-og-...ntilasjon/ventilasjonsvifter/rorvifte-414107/
men har da ikke hatten til Speidelen. Vifte, fleksibeltrør og ca. 15cm 100mm rør i inntaket til å stikke under lokket. Har montert viften ca. midt på det fleksible røret som er 2 m langt og ut vinduet. Har aldri hatt problemer med viften. Null damp i rommet. Når stussen er under lokket henger eg 2 kjøkkenhåndklær på hver side av lokket slik at dampen går til avsuget.

Dette er jo noe som ligner på det jeg har tenkt på. Har du noe bilde som viser "konstruksjonen" ?

peram
 
Hei Peram,

Jeg er for tiden offshore så bilder må avvente. Men jeg har montert vifta og har dermed noen erfaringer jeg kan dele.

Oppsettet jeg har brukt i første omgang er flexi rør 125mm fra vifta og ut i friluft. 125mm flexi rør inntil vifta fra Speidel.

- For det første samler det seg mye kondensvann inne i vifta slik det er montert nå. Dette løste jeg ved å bore et hull i viftehuset.
- Det andre er at vifta er kraftig slik at om man kobler den rett på hullet til topphatten, vil du senke temperaturen i Speidelen så mye at det forhindrer kok. Dette på tross av at jeg har regulering på vifta. Dermed må man ha slangen løftet opp fra topphatten, så den suger frisk luft fra rommet.

Jeg har trua på at dette oppsettet kan bli bra, men jeg mistenker at man bør ha en "ventilator hatt" slik en normal kjøkkenvifte har. Da vil vifta suge mye frisk luft i tillegg til damp og lukt fra speidelen. Dette vil nok forhindre kondensering også, på grunn av at lufta som blir sugd ut vil holde lavere temperatur når denne blir blandet.
 
Da har jeg gått til bestilling av følgende:

http://www.ebay.com/itm/281194331664?_trksid=p2060778.m2749.l2649&var=580240856232&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

http://www.ebay.com/itm/281134340288?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

125mm vifte med mulighet for å regulere vifte hastighet max 400m3/h

Tenker at dette skal gjøre susen. Siden den er i metall så satser jeg på at den varme damen ikke tar knekken på vifta.

Jeg skal poste en erfarings utveksling her på forumet når vifta er kommet i hus og testkjørt på et brygg:)


Hvordan var den regulatoren å koble opp? Var det rett frem? Bestilte nemlig en regulator selv fra aliexpress, men da jeg fikk den var det mange ledninger og selvsagt ingen forklaring på pinouten fulgte med.
 
Tilbake
Topp