Back to basic

Så skikkelig morsomt ut.
Fint at noen tar vare på gamle skikker.
Hvor lenge kan kveiken ligge frosset? Og ikke minst. Hva er Kveik?
 
:)
Lokal gjær. Det finnes flere 'stammer', og den mest kjente er trolig 'WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale'. Den neste er Vossa Kveik. Etter det finnes flere, men disse er ikke distribuert like mye
 
:)
Lokal gjær. Det finnes flere 'stammer', og den mest kjente er trolig 'WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale'. Den neste er Vossa Kveik. Etter det finnes flere, men disse er ikke distribuert like mye
Ok. Ja stilig var det. Det så ut som at de hadde det festlig under prøvesmaking. Ser for meg at det kan gå hardt utover mengden som skal settes til videre gjæring, he he.
 
Fantastisk morsomt!, men jeg undres om infeksjonsfaren ved å brygge på den måten. Kan ikke fatte at andre sliter med infeksjoner ved brygging på kjøkkenbenken da. Jeg personlig får angst når spiralkjøleren er nedi kjelen og at jeg ikke da får kjelelokket skikkelig på :D
 
Kveiken er aggressiv. Den rydder opp i bakteriefloraen. Ifølgje NTNU er der ei symbiose med bakteriar, men ølet er ikkje surt, det heller mot det søte, men einelogen balanserar dette ut. Ølet held seg i ca 6 månadar, lagra kaldt. Smaken kan bli litt "spiss" men framleis god. Kveiken kan gå sur, da laga den surt øl og kveiken må byttes. Når det gjeld karbonering, så gjærer ølet vidare på dunk, og det "sprudler" når ein varmer det opp. Ein kan gjerne varme ølet i ei panne før ein drikk det (det kallar ein å brøle ølet).
 
Tilbake
Topp