Bær i øl.

Et annet spørsmål; hvordan skal en få til å beregne adv/alk når en tilsetter bær etc i sekundærgjÆring?
 
Et annet spørsmål; hvordan skal en få til å beregne adv/alk når en tilsetter bær etc i sekundærgjÆring?
Regnet ikke noen tilførsel mtp sukker, ganget opp OG med antall liter før tilsetning og delte på antall liter etter tilsetning.Håper det ga riktig OG, derfra ble ting regnet ut på normalt vis.
 
Da har mine to forsøk på batcher med rips fått stått i 2.5 mnd, en pale å en belgisk witt. Sistnevnte smaker veldig spennende. Men begge er ekstremt uklare. Jeg kokte ikke bæra, men var dum nok til å mose dem i foodprosessor (jeg leste ett sted at jeg skulle bruke pure, å da trodde jeg det var knust...). Derfor er ølene veldig uklare, å faktisk blanding melkevit/rosa, ser ut som smoothie . Så mitt spørsmål er; kan jeg få klarnet dette på noe vis å tappet det uten å få med masse bærrester og fare for infeksjon, eller skal jeg rett å slett tappe "smoothie-øl" ?. Jeg har latt begge dunkene stå de siste 2 ukene i 10 grader uten at de har klarnet nevneverdig.
 
Jeg har fått tak på pectic enzyme (zymex), men er veldig usikker på hvordan jeg skal bruke det. På pakken står det 4-8g pr kg frukt i 12timer ved 20grader. Men skal jeg da bare ha pulveret i gjæringskaret, å så tappe direkte etterpå?

Ps jeg har googlet noe , men klarer ikke helt å finne klart svar selv.
 
Jeg har ikke brukt det selv - men utifra hva jeg har lest er det bare å putte i karet og vente. Husk at du i tillegg til å vente til enzymet har virket også må vente til gjæren har spist opp sukkeret som er blitt dannet. Så jeg hadde nok ventet minst tre dager med å tappe.
 
Ok, men da mener du sukkeret i selve enzympulveret?, for selve ølet er nok utgjøret for lenge siden ;-). Jeg tenkte ev å tappe på fat for karbonering, å da er det kanskje ikke fullt så farlig om alt sukkeret er helt oppbrukt?.
 
Jeg vil tro at enzymene bryter ned pektinet til sukker av et eller annet slag. Pektin er vel et polysakkarid.
 
Vel det fungerte ihvertfall, ølet klarnet opp :). Men det ble uansett for mye slurry, for slurrymengden går over krana/uttappinga. Bra det er bare ett eksperiment, for jeg tror det blir vanskelig å få tappet mye av dette uten å få med ripsrester . Å så blir det for ille å slå ut all slurryien, så den blir nok flasket for bruk en sen lørdagskveld
 
Satte en pale ale for en stund siden (25 liter i karet) og la oppi 2 kg krekling etter stormgjæring. Ølet er nå karbonet på flasker. Flott farge, men smaker ingen ting. Ikke smaker det øl, ikke smaker det krekling. Som sagt, det smaker ikke av noe som helst. Vil smak komme over tid, med lagring, eller er dette kjørt?
 
Sist redigert:
Krekling er nærmest smakløs i seg selv, så den vil ikke gi noe smak til øl.
Hvorfor det ikke smaker øl vet jeg ikke, men det er lite sannsynlig at det vil forandre seg.
 
Tilbake
Topp