Ball lock for 5-litersfat (party keg / beer king)

Tenkte forresten litt på når du åpner naturlig karboniserte fat med denne; vil det ikke bli en del søl når inneproppen dyttes ned, er jo en del trykk der fra før av da og da bruser det vel fort over?
 
Fader, trodde det var 1/4"...

Hva med å kjøre en 1/4" og 12 mm, for så å fore med elektrikertape til ca 14 mm, kan det være smart/et alternativ hvis jeg ikke får kontakt med den svenske butikken?

Virker som om de er de eneste som har den delen...

Nærmeste jeg har kommet er denne:

http://www.amazon.com/Thread-Brass-...r+Gas+Hose+Brass+Barb+Fitting+Adapter+Coupler
Høres ut som knot. Kanskje med en slange mellom, men tror egentlig ikke på det. Prøv svenskene!
Har aldri prøvd naturlig karbonerte fat. Funker nok dårlig. Kanskje med like tykt rør som på de orginale tappegreiene?
 
Skal se om jeg finner dimensjonen på de rørene, men de er vel ca 13 mm tenker jeg, kanskj 1/2" plastrør fungerer? Evt 14 mm... Kjører i tilfelle nippel på 12mm , trer rør over på 12 mm ID og får vel da ca 14 mm tykkelse OD? Må bare sørge for at det blir skikkelig tett...
 
Skal se om jeg finner dimensjonen på de rørene, men de er vel ca 13 mm tenker jeg, kanskj 1/2" plastrør fungerer? Evt 14 mm... Kjører i tilfelle nippel på 12mm , trer rør over på 12 mm ID og får vel da ca 14 mm tykkelse OD? Må bare sørge for at det blir skikkelig tett...
Da blir gass inn gjennom stigerøret. Det gir vel gass istf øl i krana. Tror ikke det funker.
 
Borer hull i stigrøret. Ettersom en ikke har ølkrana åpen, så må jo gassen ned i øllet når en kjører trykk. Tenker å kjøre 15 mm vannsystemet til biltema: Pex-rör, 15 mm, 2 m. Forer nippel (12 mm), med tape, slår pex-røret på nippel og kjører ett par rørklemmer. Får da et rør i rør system med stålrøret innerst. Monterer så resten av ball-lock-systemet. Sliper opp/borrer korkene til 5-litersfatene dersom det 15 mm røret blir for stort... Må kanskje få til ett låsesystem på oppsettet slik at det sitter fast i 5-litersfatene...
 
Mtp tvangskarbonering av 5-liters fatene: Hvor høyt trykk tåler disse fatene? går det greit med 1-1,5 bars trykk? 2-3 er vel i overkant? tenker på å riste/rulle inn kullsyre, men det vil jo ta en del tid på under 1 bars trykk...
 
Mtp tvangskarbonering av 5-liters fatene: Hvor høyt trykk tåler disse fatene? går det greit med 1-1,5 bars trykk? 2-3 er vel i overkant? tenker på å riste/rulle inn kullsyre, men det vil jo ta en del tid på under 1 bars trykk...
Har aldri sett noe tall på det. Tror ikke jeg hadde prøvd mye over 1 bar.
 
Fant 14/10 mm rør

http://www.aliexpress.com/item/2pcs...pipe-ID10mm-OD14mm-for-water/32483603708.html

som jeg kjører inn på 1/4" nippel 10 mm barbed:

http://www.aliexpress.com/item/1-4-...ess-Steel-connector-Fittings/32591279141.html

Borrer hull i rørene slik at gass tilsettes høyere i fatet og at øllet kommer seg gjennom 6mm stålrøret. Kan da bruke det modifiserte oppsettet på naturlig karbonerte 5-litersfat (tror jeg). Får vel alt utstyret innen 3-4 uker, så kommer tilbake til hvordan dette gikk :)
 
Hei!

Har nå fått alle deler bortsett fra den 6mm slangebiten. Skal stålrøret gjennom åpningen på cornelius-adapteren? Er slangebiten ment som en slags pakning her?

Øl og gasstilkoblingene jeg fikk virker som at alle er gasstilkoblinger, klarte ikke å koble til øl på noen av dem, men de funket fint til gassen, har sendt selger en mail ang dette, så håper det er en feil bare og at jeg får rette deler snart.

Mvh
akkamannen
 
Skal stålrøret gjennom åpningen på cornelius-adapteren? Er slangebiten ment som en slags pakning her?
Det stemmer! Må være tett sånn at ikke gassen går direkte ut i ølkoblingen. Mulig at du kan bruke et par O-ringer i stedet.
 
Tilbake
Topp