Baltic Porter - hvilken gjær?

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger en Baltic Porter, og lurer litt på hvilken gjær som egner seg best. Jeg ser i forumet at både WLP 830, W 34/70 og S-23 er nevnt, og lurer som sagt på hvilken som er best egnet.
Synspunkter mottas med takk og ærbødighet!
 
Ville gått for ville mengder 830. Clean as a whistle hvis man bruker nok. Jeg synes selv 833 er vanskeligere, har fått fenoler av den selv.
 
Jeg har gjort et forsøk med Saflager s-189 som jeg syns funka godt. Brukte Dahls-gjær på en annen, som også ble ok.

Den kunne jeg også godt tenke meg, ja.

Fun-fact: Det er visst faktisk ikke en pastorianus, men en cerevisiae, altså en ale-gjær:). But who cares?
 
Fikk OG på 1.070 sist - kanskje den må få tre pakker?

Har du oksygen? I så fall ville jeg gitt tre pakker, og så tilsatt oksygen etter at første runde med formering var unnagjort, dvs. etter 10-12 timer.

Poenget er at det ikke er gjærmengden som er avgjørende, men det lageret av cellemembranråstoff (steroler og lipider) som gjæren har tilgjengelig. Gjæren bruker oksygen for å syntetisere disse stoffene.Tørrgjæren til Fermentis har (i følge Fermentis) fulle lagre, så det er liten vits i å tilsette okysgen ved oppstart, men når gjæren har delt seg, har alle cellene bare halve lagre. Hvis man da tilsetter oksygen, vil den fylle opp lagrene igjen. Du har da en gjærmengde tilsvarende 6 pakker, og - og det er det viktige - de har fulle lagre.

Med fulle lagre kan ei gjærcelle dele seg tre ganger. Da er nivået av steroler og lipider så lavt at den ikke kan formere seg videre uten å få tilført nytt oksygen. Og vi tilfører jo normalt ikke oksygen seinere i gjæringsforløpet. Men vi kan altså gjøre det etter første deling, og på den måten i praksis fordoble gjærmengden.

For ordens skyld: Det tallmessige her er teori. Gjæren formerer seg ikke helt i takt, og kan ikke matte:). Men det blir tilnæma riktig.
 
Men, mindre gjær fra starten av gir også økt esterdannelse grunnet celledeling, noe som kanskje ikke er helt ønskelig i et slikt øl?
 
Men, mindre gjær fra starten av gir også økt esterdannelse grunnet celledeling, noe som kanskje ikke er helt ønskelig i et slikt øl?

Jeg skal ikke være skråsikker, men jeg tror ikke det blir et problem. 3 pakker er jo egentlig ikke lite gjær i 25 liter, så jeg tviler på at du får en klassisk underpitchingeffekt.

(Jeg har forresten aldri sett noen forklaring på hvorfor det trengs så mye mer gjær ved lave temperaturer; det er noe av den etablerte visdommen jeg bare har akeptert.)
 
Tilbake
Topp